Wavemaker: 15-proc. wypełnienie reklamami serwisów VoD nadawców
W najbliższych tygodniach wypełnienie reklamami będzie się zmniejszać (fot. Pixabay.com)
Średnio 15-proc. wypełnienie reklamami osiągały w lutym i pierwszej połowie marca serwisy VoD należące do największych nadawców. Jak pokazuje analiza agencji Wavemaker, w najbliższych tygodniach wypełnienie będzie się jednak zmniejszać wraz ze wzrostem zasobów.
Z analizy agencji wynika, że obłożenie reklamami serwisów VoD największych nadawców wynosiło średnio 9 minut na godzinę, a więc 3 minuty poniżej limitu reklamowego przewidzianego dla klasycznej telewizji.
Średnie wypełnienie Playera, Ipli i TVP VoD było równe clutterowi w głównych kanałach telewizyjnych, gdzie średnią obniżają nieco stacje TVP nieprzerywające programów reklamami - podaje Wavemaker.
W przypadku serwisu Player, który ponad 20 proc. czasu nadawania programu poświęcał na reklamy – clutter był wyższy niż w klasycznej telewizji.
W przypadku serwisu Player clutter był wyższy niż w klasycznej telewizji - podaje Wavemaker
Analiza clutteru w serwisach VoD objęła kilkaset godzin programów rozrywkowych dostępnych w ofercie playerów największych nadawców, realizowana była jeszcze przed epidemią koronawirusa.
Pozostanie przez ludzi w domach oznaczało przynajmniej kilkunastoprocentowy wzrost zasięgu serwisów VoD w skali tygodnia. Jak ocenia GroupM, ten wzrost nie przełoży się jednak wprost proporcjonalnie na doinwestowanie reklamowe sektora e-wideo.
"W niektórych kategoriach budżety topnieją, a ich spadków nie równoważy obecnie wzrost innych. Zasoby serwisów, w związku z ich popularnością, naturalnie rosną, a w efekcie clutter w playerach powinien się obniżyć. Oznacza to więc nawet poprawienie jakości tego kanału dla marketerów" – komentuje Agnieszka Lizon, digital trading director w GroupM. "Jeśli chodzi o poziom wydatków reklamowych w VoD, zakładam optymistycznie lekką rewizję w dół, tj. z przewidywanych na początku roku 10 procent do 3-4 procent względem poziomu z 2019 r. Oznacza to, że wartość rynku reklamy wideo nie przebije na razie 1 mld zł" - stwierdza Lizon.
(KOZ, 31.03.2020)