Zbigniew Napierała odszedł z rady nadzorczej Edipresse Polska
Zbigniew Napierała przez ponad 20 lat był prezesem Edipresse Polska, a w jego radzie nadzorczej pracował od początku 2016 roku (fot. Edipresse)
Współzałożyciel i wieloletni prezes Edipresse Polska Zbigniew Napierała nie jest już członkiem rady nadzorczej spółki. - Chcę skupić się na działalności Fundacji Orfeo, a firmę oddać w ręce młodszych menedżerów – mówi Napierała.
Zbigniew Napierała w radzie nadzorczej Edipresse Polska zasiadał od początku 2016 roku. Jest współzałożycielem wydawnictwa, przez ponad 20 lat był jego prezesem. Obecnie jest przewodniczącym rady Fundacji Orfeo im. Bogusława Kaczyńskiego. - Skoncentrowałem się na działaniu Fundacji Orfeo, promującej operę, balet i muzykę klasyczną. Tak mnie to wciągnęło, że chcę się na tym skupić, a firmę oddać w ręce młodszych menedżerów – mówi „Presserwisowi” Napierała.
- Ustąpienie pana Napierały z rady nadzorczej jest naturalną konsekwencją zmian, jakie zachodzą w Edipresse Polska – mówi Agnieszka Smit, dyrektor ds. komunikacji i EB spółki. W lutym Edipresse informowało, że od 1 lipca dyrektorem generalnym wydawnictwa będzie Maciej Klepacki, a jego zastępczynią Agnieszka Wicher-Szczesna. Dotychczasowa dyrektor generalna Alicja Modzelewska-Warec oraz członek zarządu Izabela Bochenek-Strauss przejdą do rady nadzorczej firmy.
Wydawca skupia się na portfolio internetowym
Jak wyjaśniał wydawca, zmiany są konsekwencją strategii rozwoju marek digitalowych oraz budowania nowych źródeł przychodów z e-commerce i marketplace. W czerwcu ub.r. Edipresse Polska sprzedało Wydawnictwu Bauer trzy tytuły poradnikowe: dwutygodniki "Przyjaciółkę" i "Panią Domu" oraz miesięcznik "Poradnik Domowy". Już wtedy wydawca informował, że skupia się na portfolio internetowym.
Jacek Czynajtis, prezes Optizen Labs, podkreśla, że Zbigniew Napierała jest nestorem branży. - Być może właściciel chce mieć pewność, że wydawnictwo jak najszybciej wjedzie na tory cyfryzacji swoich zasobów. Naturalny jest motyw, aby wstawić na stanowiska kierownicze albo nadzorcze ludzi, którym bliżej jest do świata cyfrowego, rozumieją nowe modele biznesowe oparte na cyfrze, e-commerce czy szerzej: działania pozaoffline’owe. Rolą właściciela jest w odpowiednim czasie przekuć siłę marki i zdyskontować ją również w świecie online, a to wymaga zupełnie innego podejścia – zaznacza Czynajtis.
Zbigniew Napierała wniósł wiele do rozwoju prasy w Polsce
Marek Frąckowiak, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, mówi, że odejście Napierały to „zasłużony odpoczynek”. - Mało jest osób, które tyle wniosły do rozwoju prasy w Polsce, ile on. Z naszej strony należą mu się ogromne podziękowania. We wszystkich wydawnictwach zachodzą zmiany, wydawcy dokonują kalkulacji, na jakim nośniku chcą się skupić, bardziej w papierze czy w internecie. Taką przemianę przechodzi Edipresse – dodaje.
Zmiany pokoleniowe zachodzą także w innych wydawnictwach. Niedawno prezesem spółki Infor PL przestał być jej założyciel Ryszard Pieńkowski (przeszedł do rady nadzorczej), a ze stanowiskiem w zarządzie Bonnier Business Polska pożegnał się Hans-Jacob Bonnier.
(JSX, 19.03.2020)