Nowe pozycje w ramówce RMF FM  |  Litewska sieć supermarketów poszukuje agencji  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Stopklatka i Kino Polska kontynuują programy kabaretowe  |  Radio Katowice pomoże powodzianom  |  Przejście z Arskom do Grupy Iberion  |  Nowy talk-show TVN Style  |  Kierownik muzyczny Radia Kraków Kultura pełnomocnikiem prezydenta  |  Termin startu radia Rock FM Leszka Kozioła  |  "Rap 20" nowym podcastem Eski  |  Cykl wideo miesięcznika "Elle"  |  Poznańska Telewizja WTK z serią true crime  |  Oshee wybiera agencję  |  Zespół kreacji H2O Creative  |  Verso Media  |  Meta musi ograniczyć wykorzystywanie danych  |  Google przestanie linkować do artykułów w Nowej Zelandii, jeśli będzie musieć płacić za treści  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Nowe pozycje w ramówce RMF FM  |  Litewska sieć supermarketów poszukuje agencji  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Stopklatka i Kino Polska kontynuują programy kabaretowe  |  Radio Katowice pomoże powodzianom  |  Przejście z Arskom do Grupy Iberion  |  Nowy talk-show TVN Style  |  Kierownik muzyczny Radia Kraków Kultura pełnomocnikiem prezydenta  |  Termin startu radia Rock FM Leszka Kozioła  |  "Rap 20" nowym podcastem Eski  |  Cykl wideo miesięcznika "Elle"  |  Poznańska Telewizja WTK z serią true crime  |  Oshee wybiera agencję  |  Zespół kreacji H2O Creative  |  Verso Media  |  Meta musi ograniczyć wykorzystywanie danych  |  Google przestanie linkować do artykułów w Nowej Zelandii, jeśli będzie musieć płacić za treści  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Nowe pozycje w ramówce RMF FM  |  Litewska sieć supermarketów poszukuje agencji  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Stopklatka i Kino Polska kontynuują programy kabaretowe  |  Radio Katowice pomoże powodzianom  |  Przejście z Arskom do Grupy Iberion  |  Nowy talk-show TVN Style  |  Kierownik muzyczny Radia Kraków Kultura pełnomocnikiem prezydenta  |  Termin startu radia Rock FM Leszka Kozioła  |  "Rap 20" nowym podcastem Eski  |  Cykl wideo miesięcznika "Elle"  |  Poznańska Telewizja WTK z serią true crime  |  Oshee wybiera agencję  |  Zespół kreacji H2O Creative  |  Verso Media  |  Meta musi ograniczyć wykorzystywanie danych  |  Google przestanie linkować do artykułów w Nowej Zelandii, jeśli będzie musieć płacić za treści  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Marzec 04, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Europejskie redakcje stawiają na rozwój działów data journalism

Doświadczenia działów data wskazują, że czytelników bardziej niż problemy globalne interesują te lokalne (fot. Lukas Blazek/ Unsplash)

Data journalism po pierwszym boomie interaktywności i automatycznej wizualizacji stawia teraz na autorskie infografiki oparte na danych, które mają w przystępny sposób objaśniać konkretne zjawiska - podkreślał Vadim Makarenko, szef działu danych "Gazety Wyborczej" podczas spotkania "Jak pracują działy danych największych europejskich mediów?". W najbliższym czasie wiodącym tematem będą zmiany klimatyczne. 

Na spotkaniu zorganizowanym przez "Gazetę Wyborczą" i zespół Biqdata.pl o warsztacie dziennikarza danych opowiadali: Daniele Grasso z "El País", Stéphane Saulnier z "Le Figaro", Cédric Petit z "Le Soir", Natalia Sawka z AFP oraz Jarosław Kopeć, Vadim Makarenko i Danuta Pawłowska z "Gazety Wyborczej". 

Makarenko przeanalizował materiały oparte na danych kilku największych tytułów, m.in. "New York Times", "The Economist", i pokazał trendy, które widać w dziennikarstwie danych: odejście od automatycznej wizualizacji na rzecz własnych infografik i to mniej interaktywnych, łączenie działów data w redakcjach z działami graficznymi, foto i wideo czy rosnące zainteresowanie tematami związanymi z klimatem. Doświadczenia działów big data wskazują, że czytelników bardziej niż problemy globalne interesują te lokalne. 

Jarosław Kopeć z "Gazety Wyborczej" na przykładach (m.in. danych dotyczących rozprzestrzeniania się koronawirusa, umieralności na raka w Polsce i innych państwach europejskich) pokazał, jak unikać najczęstszych błędów w wizualizacji danych. 

Z kolei Stéphane Saulnier z "Le Figaro" zwracał uwagę, że ważna jest współpraca działu data z innymi dziennikarzami newsroomu przy pracy nad materiałami opartymi na danych. 

Sprawdź, o czym piszemy
w najnowszym numerze

Okładka

(JS, 04.03.2020)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.