Media planują kolejne debaty prezydenckie przed drugą turą  |  Ruszył konkurs KRRiT  |  Gremi Media ze stratą w pierwszym kwartale  |  TBWA wraca na polski rynek  |  Czerwcowy cennik TVP  |  Oglądalność "Kuchennych rewolucji" Magdy Gessler w TVN  |  Ruszą kanały Polsat Sport Extra  |  Wyniki finansowe Astro bez "Familiady"  |  "Dzień dobry wakacje" i "Na Wspólnej" w TVN  |  Grupa Kino Polska wypracowała 19 mln zł zysku netto  |  Doradztwo Mediowe Agory  |  Red Carpet Media Group ze wzrostem  |  W radiu RDC rusza nowa audycja  |  Publicis: inwestycje reklamowe w segmencie wideo wzrosły  |  Międzynarodowa kampania AI dla G2A.COM  |  Rusza 3. edycja Warsaw Creative Slam  |  Crivit prezentuje  |  Molecular Creative  |  Warner Bros. Discovery wykupi połowę udziałów BT i przejmie w całości TNT Sports  |  Fuzja Charter z Cox Communications stworzy największego operatora telewizji w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Media planują kolejne debaty prezydenckie przed drugą turą  |  Ruszył konkurs KRRiT  |  Gremi Media ze stratą w pierwszym kwartale  |  TBWA wraca na polski rynek  |  Czerwcowy cennik TVP  |  Oglądalność "Kuchennych rewolucji" Magdy Gessler w TVN  |  Ruszą kanały Polsat Sport Extra  |  Wyniki finansowe Astro bez "Familiady"  |  "Dzień dobry wakacje" i "Na Wspólnej" w TVN  |  Grupa Kino Polska wypracowała 19 mln zł zysku netto  |  Doradztwo Mediowe Agory  |  Red Carpet Media Group ze wzrostem  |  W radiu RDC rusza nowa audycja  |  Publicis: inwestycje reklamowe w segmencie wideo wzrosły  |  Międzynarodowa kampania AI dla G2A.COM  |  Rusza 3. edycja Warsaw Creative Slam  |  Crivit prezentuje  |  Molecular Creative  |  Warner Bros. Discovery wykupi połowę udziałów BT i przejmie w całości TNT Sports  |  Fuzja Charter z Cox Communications stworzy największego operatora telewizji w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Media planują kolejne debaty prezydenckie przed drugą turą  |  Ruszył konkurs KRRiT  |  Gremi Media ze stratą w pierwszym kwartale  |  TBWA wraca na polski rynek  |  Czerwcowy cennik TVP  |  Oglądalność "Kuchennych rewolucji" Magdy Gessler w TVN  |  Ruszą kanały Polsat Sport Extra  |  Wyniki finansowe Astro bez "Familiady"  |  "Dzień dobry wakacje" i "Na Wspólnej" w TVN  |  Grupa Kino Polska wypracowała 19 mln zł zysku netto  |  Doradztwo Mediowe Agory  |  Red Carpet Media Group ze wzrostem  |  W radiu RDC rusza nowa audycja  |  Publicis: inwestycje reklamowe w segmencie wideo wzrosły  |  Międzynarodowa kampania AI dla G2A.COM  |  Rusza 3. edycja Warsaw Creative Slam  |  Crivit prezentuje  |  Molecular Creative  |  Warner Bros. Discovery wykupi połowę udziałów BT i przejmie w całości TNT Sports  |  Fuzja Charter z Cox Communications stworzy największego operatora telewizji w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: internet

Dział: KSIążKI

Dodano: Grudzień 20, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Władcy jedzenia. Jak przemysł spożywczy niszczy planetę"

Press

Stefano Liberti

Wydawnictwo Agora
Warszawa 2019

Włoski reporter Stefano Liberti prześledził, jak funkcjonuje na świecie przemysł spożywczy, skupiając się na czterech produktach: wieprzowinie, soi, tuńczyku i koncentracie pomidorowym. Opisuje produkcję żywności jako wielki, dochodowy biznes, który przejmują tzw. przedsiębiorstwa szarańcze wytwarzające jedzenie na skalę masową. A także firmy spoza sektora żywości, które po prostu zobaczyły w tym potencjalny zysk. Ich działalność pociąga za sobą niszczenie zasobów naturalnych i likwidację mniejszych, krajowych czy rodzinnych firm.

Dowiadujemy się więc, że w Chinach świnia to coś więcej niż symbol wyjścia z ubóstwa – to kwestia bezpieczeństwa narodowego. Światowa potęga musi zapewnić obywatelom możliwość codziennego jedzenia mięsa. A że obywateli są miliardy, zapotrzebowanie jest ogromne. Chiny postanowiły więc kontrolować światowy rynek wieprzowiny i robią to tak sprytnie, że dopiero drobiazgowe dziennikarskie śledztwo ujawnia, jak przejmują kolejne krajowe rynki.

Liberti opisuje też, co stoi za przemianą brazylijskiego stanu Mato Grosso w wydajny region rolny pokryty polami z uprawami soi. Pod nie karczuje się amazońskie lasy i likwiduje tradycyjne dla regionu uprawy. Zanim soja trafi do żołądków chińskich świń, przebywa 2 tys. km drogą lądową i ok. 20 tys. drogą morską – bo są firmy, które na tym zarabiają.

Podobnie wyłącznie chęć zysku powoduje, że wielkie spółki transnarodowe sprawują dziś kontrolę nad połowami i przetwórstwem tuńczyka. Przejmują zasoby i przetrzebiają morza, z czego my – otwierając puszkę z tą rybą – nie zdajemy sobie sprawy. Jak również z tego, że ketchup Heinza to zamienione w pulpę pomidory wysłane z drugiego końca świata, chińskiego Sinkiangu.

Książka Libertiego to świetna, niezmiernie dziś potrzebna reporterska robota. Tak dobra, że aż odechciewa się jeść.

(RG, 20.12.2019)

Pozostałe tematy weekendowe

Futbol chce być kobietą
Tweetuj z głową
Blogerka oskarża Biedronkę o kradzież przepisu
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.