Ekwiwalent reklamowy informacji o Viki Gabor to 30 mln zł
"Widzowie zapamiętają, kim jest Wiktoria Gabor, ale nie będą pamiętać, kto ją promował" - uważa medioznawca (screen: Youtube.com/Junior Eurovision Song Contest)
Ekwiwalent reklamowy publikacji na temat Wiktorii Viki Gabor, zwyciężczyni konkursu piosenki Eurowizja Junior 2019, która reprezentowała Polskę, wyniósł 30 mln zł – policzył dla nas Press-Service Monitoring Mediów.
Według tych wyliczeń od niedzieli 24 listopada, czyli dnia finału tegorocznej edycji Eurowizji Junior, do niedzieli 1 grudnia na temat Wiktorii Gabor pojawiło się 20,4 tys. publikacji, z czego 17,6 tys. materiałów opublikowano w mediach społecznościowych. W mediach tradycyjnych liczba publikacji wyglądała następująco: w serwisach internetowych – 1,9 tys., radiu – 584, telewizji – 223, prasie – 94.
Wiktoria Gabor zyskała rozpoznawalność dzięki wygraniu Eurowizji Junior 2019 (fot. Press, YouTube/Junior Eurovision Song Contest)
Najwięcej materiałów na temat zwyciężczyni Eurowizji Junior 2019 opublikował serwis Pikio.pl (Grupa Iberion) – 202 publikacje. Drugim najczęściej informującym o Viki Gabor medium była stacja telewizyjna TVP Info – 119 materiałów. Stacje Telewizji Polskiej były jedynymi kanałami telewizyjnymi wśród 20 mediów, które najczęściej informowały o młodej piosenkarce. W TVP 2 wyemitowano 32 materiały, a w TVP 1 – 22. Chętnie o Viki Gabor informowały też Radio Zet – 39 materiałów i RMF FM – 29.
Wartość mediowa, czyli ekwiwalent reklamowy publikacji o Gabor wyniósł 30,1 mln zł, z czego 11,4 mln zł przypada na materiały w telewizji. Natomiast 7,4 mln zł należałoby zapłacić za reklamę w mediach społecznościowych i 6,8 mln zł na promocję w serwisach internetowych. Z kolei w prasie i radiu ekwiwalent reklamowy wyniósł odpowiednio: 2,5 mln zł i 2,1 mln zł.
Wiktoria Gabor zyskała rozpoznawalność dzięki wygraniu Eurowizji Junior 2019, której finał był transmitowany przez Telewizję Polską i promowany przez nią, ale zdaniem eksperta nie będzie ona kojarzona wyłącznie z mediami publicznymi. - Następuje tu tak zwany efekt śpiocha. Widzowie zapamiętają, kim jest Wiktoria Gabor, ale nie będą pamiętać, kto ją promował, zwłaszcza że o jej wygranej informowały również inne media – komentuje Jacek Wasilewski, medioznawca z Uniwersytetu Warszawskiego.
Emitowany 24 listopada w TVP 1 finał Eurowizji Junior 2019 oglądało średnio 5 mln osób.
(IKO, 04.12.2019)