Złoto, srebro i brąz dla Polaków w konkursie Epica
Na konkurs Epica wpłynęło w tym roku 3410 zgłoszeń z 61 krajów (kolaż, screen: Youtube.com/DDB Warszawa, Mercedes-Benz, IKEA ISRAEL, Microsoft)
Podczas zakończonej w czwartek 33. edycji konkursu reklamowego Epica jury przyznało siedem nagród Grand Prix. Do Polski trafiło złoto, srebro i brąz.
Grand Prix w kategorii Film otrzymał spot Daimler AG pt. "Bertha Benz: The Journey That Changed Everything". To fabularyzowana historia pierwszej długodystansowej podróży samochodem - w 1872 roku Bertha Benz samodzielnie przejechała ok. 106 km.
Najlepsza w kategorii Print okazała się kampania szwedzkiej gazety "Expressen", pt. "Without the Whole Picture", opracowana przez Akestom Hols NoA. Pokazuje ona serię trzech ikonicznych zdjęć reporterskich, zmienionych tak, jakby fotoreporterom nie udało się uchwycić tego, co zadecydowało o wadze zdjęcia (np. słynne zdjęcie wietnamskich dzieci zdzierających płonące ubrania zostało zmienione na znacznie mniej dramatyczne zdjęcie biegnących dzieci) - ma to podkreślać znaczenie reportażu.
Jury konkursu dość nisko oceniło poziom zgłoszeń w kategorii Print. W niektórych podkategoriach (m.in. Luxury & Premium Brands, Public Interest: Environment, Recreation & Leisure, Health & Beauty, Food and Transport & Tourism) nie przyznano żadnych nagród.
Grand Prix Digital otrzymała agencja Ogilvy Germany za kampanię Deutsche Bahn pt. "No need to fly - Around the world in Germany". Planującym podróż do egzotycznych miejsc proponowano podobne atrakcje bez konieczności ponoszenia kosztów lotu samolotem (szukającym biletów np. do Chin, poza informacją o najtańszych połączeniach, pokazywano podobne miejsca w Niemczech, które można zobaczyć taniej, bo dojedzie się tam pociągiem).
W kategorii Design Grand Prix otrzymała agencja McCann Tel Awiw za kampanię "ThisAbles" pokazującą produkty firmy Ikea opracowane z myślą o niepełnosprawnych.
Grand Prix PR, przyznawane w tym roku po raz pierwszy, otrzymała agencja Scholz & Friends Berlin za kampanię The Female Company, pt. "The tampon book: a book against tax discrimination". W Niemczech podatek od produktów higienicznych dla kobiet wynosił 19 proc., jak na towary luksusowe. Żeby zwrócić na to uwagę i doprowadzić do zmiany prawa, tampony były sprzedawane w opakowaniu będącym jednocześnie książką, gdyż na książki podatek wynosi 7 proc.
W kategorii Grand Prix Responsibility nagrodzona została agencja McCann New York za kampanię "Changing The Game" zrealizowaną dla firmy Microsoft, która dla niepełnosprawnych graczy przygotowała Xbox Adaptive Controller.
Grand Prix Alternative otrzymała agencja Wunderman Thompson za kampanię "The Parisian Rendez-Vous". Paryski sklep Le Drugstore Parisien, nieposiadający budżetu na reklamę, zaparkował wszystkie miejskie hulajnogi elektryczne przed swoim wejściem. Osoby szukające hulajnogi tłumnie odwiedzały sklep.
Polskie agencje zakończyły konkurs Epica z trzema nagrodami. Agencja VMLY&R Poland zdobyła złoto w kategorii Public Interest - Gender Equity za "Ostatni Twój Weekend", zrealizowany wspólnie z Wavemaker, Papaya Films, Gazeta.pl, Mastercard, BNP Paribas i Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką. Ostatni numer magazynu "Twój Weekend" wydano w marcu z inicjatywy Gazeta.pl i VMLY&R. W kategorii Experiential & Shopper Marketing srebrem nagrodzono kampanię DDB Warszawa zrealizowaną dla McDonald's Polska "Get into a snow globe".
Brązową nagrodę w kategorii Animacja dostał Platige Image za kampanię "Metro Exodus Artyom's Nightmare" zrealizowaną dla Deep Silver (Metro Game).
Na konkurs Epica wpłynęło w tym roku 3410 zgłoszeń z 61 krajów. W jury konkursu zasiadają dziennikarze zajmujący się profesjonalnie tematyką marketingu i reklamy. Polskę reprezentowała dziennikarka "Press" Agata Małkowska-Szozda. Przewodniczącym jury tegorocznej edycji Epica Awards była Fiona Rogers, chief operating officer w Magnum Photos.
(AMS, 22.11.2019)