Rada Etyki Mediów ocenia program TVN  |  Youtuber dołączył do wPolsce24  |  Gremi Media wydawcą kwartalnika  |  Credit Agricole prowadzi przetarg  |  Oglądalność "Sanatorium miłości" i "Pana Mamy" w TVP  |  Polsat Play  |  Polityka Insight z podcastem  |  Program Bosackiej w Canal+ Kuchnia  |  Wyniki serialu "Teściowie"  |  CBS Reality stracił korzystną pozycję  |  Nadawca Studiomed TV ze wzrostem  |  Stars.tv poszerzył zasięg  |  Portal Gazeta.pl uruchomił "Projekt Magazyn"  |  Przejście z Kantar do Deloitte  |  OMD wygrywa  |  Canon Polska pracuje  |  Salestube partnerem  |  Wicenaczelny nowego działu "The Washington Post"  |  Trump przedłuży termin dla TikToka, jeśli ten nie znajdzie inwestora  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Rada Etyki Mediów ocenia program TVN  |  Youtuber dołączył do wPolsce24  |  Gremi Media wydawcą kwartalnika  |  Credit Agricole prowadzi przetarg  |  Oglądalność "Sanatorium miłości" i "Pana Mamy" w TVP  |  Polsat Play  |  Polityka Insight z podcastem  |  Program Bosackiej w Canal+ Kuchnia  |  Wyniki serialu "Teściowie"  |  CBS Reality stracił korzystną pozycję  |  Nadawca Studiomed TV ze wzrostem  |  Stars.tv poszerzył zasięg  |  Portal Gazeta.pl uruchomił "Projekt Magazyn"  |  Przejście z Kantar do Deloitte  |  OMD wygrywa  |  Canon Polska pracuje  |  Salestube partnerem  |  Wicenaczelny nowego działu "The Washington Post"  |  Trump przedłuży termin dla TikToka, jeśli ten nie znajdzie inwestora  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Rada Etyki Mediów ocenia program TVN  |  Youtuber dołączył do wPolsce24  |  Gremi Media wydawcą kwartalnika  |  Credit Agricole prowadzi przetarg  |  Oglądalność "Sanatorium miłości" i "Pana Mamy" w TVP  |  Polsat Play  |  Polityka Insight z podcastem  |  Program Bosackiej w Canal+ Kuchnia  |  Wyniki serialu "Teściowie"  |  CBS Reality stracił korzystną pozycję  |  Nadawca Studiomed TV ze wzrostem  |  Stars.tv poszerzył zasięg  |  Portal Gazeta.pl uruchomił "Projekt Magazyn"  |  Przejście z Kantar do Deloitte  |  OMD wygrywa  |  Canon Polska pracuje  |  Salestube partnerem  |  Wicenaczelny nowego działu "The Washington Post"  |  Trump przedłuży termin dla TikToka, jeśli ten nie znajdzie inwestora  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Dział: INTERNET

Dodano: Październik 28, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Newsweek": największa polska farma trolli pracowała m.in. dla TVP

Według "Newsweek Polska" między kwietniem 2016 roku a połową października 2019 roku farma na zlecenie różnych podmiotów wyprodukowała 250 tys. tweetów (screen: Twitter/Newsweek Polska)

Agencja Cat@Net prowadziła fałszywe konta w mediach społecznościowych, które miały bronić TVP i atakować m.in. Jerzego Owsiaka. Od września 2017 roku do maja 2019 roku wyprodukowała w sprawie TVP ponad 10 tys. postów – wynika ze śledztwa reporterów tygodnika "Newsweek Polska" (Ringier Axel Springer Polska).

W dzisiejszym wydaniu tygodnika przedstawiono kulisy śledztwa Katarzyny Pruszkiewicz, Julii Daukszy, Konrada Szczygła i Wojciecha Cieśli. Reporterka "Newsweeka" przez pół roku pracowała w Cat@Net, gdzie miała wspierać z anonimowego konta Teatr Telewizji, TVP Kultura i TVP Historia, m.in. pisząc pozytywne komentarze o dotacji rządowej dla TVP i abonamencie.

Cat@Net promuje się jako agencja e-PR, ale zdaniem "Newsweeka" jest farmą trolli. Od jesieni 2017 roku do wiosny 2019 roku wykonywała zlecenia dla telewizji publicznej. "Newsweek" ustalił, że TVP nie współpracowała bezpośrednio z farmą, między nimi pośredniczyła agencja marketingowa Art-Media. Według tygodnika firma ta związana jest ze środowiskiem "Gazety Polskiej", Antoniego Macierewicza i Bartłomieja Misiewicza. To właśnie po zatrzymaniu tego ostatniego CBA przeprowadziła rewizję we wrocławskiej siedzibie Cat@Net.

Agencja AM Art-Media oświadczyła, że nie zlecała trollingu ani hejtu w mediach społecznościowych. Zapowiedziała podjęcie kroków prawnych. "Spółce Cat@Net zlecaliśmy monitoring i analizę mediów społecznościowych na wewnętrzne potrzeby Agencji. W związku z zarzutami »Newsweeka«wezwaliśmy naszego byłego podwykonawcę do przedstawienia wyjaśnień" - poinformowała agencja. Jednocześnie podkreśliła, że nigdy nie świadczyła na rzecz TVP usług związanych z aktywnością w mediach społecznościowych.

Farma od września 2017 roku do maja 2019 roku wyprodukowała w sprawie TVP ponad 10 tys. postów z fałszywych kont. Tweety dotyczące TVP czy Jacka Kurskiego mogły zebrać nawet 15 mln odsłon. Agencja w mediach społecznościowych m.in. broniła prezesa TVP Jacka Kurskiego po wyroku dotyczącym wypadku jego limuzyny i atakowała prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Pracownicy po zabójstwie Adamowicza pisali też hejterskie komentarze na temat Jerzego Owsiaka.

Według reporterów tygodnika Cat@Net ma co najmniej 179 kont (93 na Twitterze, 70 na Facebooku, 11 na Instagramie i trzy na YouTube) obsługiwanych przez 14 osób. Między kwietniem 2016 roku a połową października 2019 roku farma na zlecenie różnych podmiotów wyprodukowała 250 tys. tweetów. Ogółem jej treści mogły wygenerować nawet 168 mln odsłon.

Firma ma zarówno prawicowe, jak i lewicowe troll konta, w 2019 roku działała także na rzecz polityka - wiceszefa SLD Andrzeja Szejny. Spółka zatrudnia osoby z niepełnosprawnościami, dzięki czemu od listopada 2015 roku do sierpnia 2019 roku miała otrzymać z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ok. 1,5 mln zł.

(JSX, 28.10.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.