Don’t talk change, make it! - czyli 26. Festiwal Golden Drum
Główny temat tegorocznego Festiwalu Golden Drum to Creativity4Change (screen: Youtube/Golden Drum Festival)
„Nasz świat musi się zmienić na lepsze, aby mieć przyszłość, a reklama ma siłę i środki, aby być głównym czynnikiem tej zmiany” – mówią organizatorzy 26. edycji festiwalu Golden Drum, który odbędzie się w dniach 17-18 października w słoweńskim miasteczku Portoroż nad Adriatykiem.
Przemysł kreatywny rozwinął się w coś znacznie poważniejszego niż tylko mechanizm generujący sprzedaż. Branża reklamowa jest coraz bardziej świadoma tego, jak wspierać pozytywne zmiany na świecie poprzez stymulowanie społecznego zaangażowania oraz wskazywanie istotnych społecznie tematów. Festiwal Golden Drum chce inspirować i wzmacniać kreatywne myślenie i działania na rzecz takich zmian. Dlatego główny temat tegorocznego festiwalu to Creativity4Change.
Identyfikacja wizualna tegorocznej edycji odzwierciedla potrzebę działania, „przewidując koniec epoki storytellingu i zapowiadając świt storydoingu”. Don’t talk change, make it – to hasło animowanego filmiku, będącego wizytówką festiwalu.
Konkurs Golden Drum podzielony jest na dwie główne sekcje WHAT i WHY. Każda sekcja składa się z grup i kategorii.
Bartek Klimaszewski jurorem w sekcji WHAT
Głównym pytaniem, które zada sobie jury sekcji WHAT, jest - co wyróżnia rozwiązanie komunikacyjne w wybranej formie i co jest wartością dodaną jego realizacji? Czy jest to genialny, nigdy przedtem nie widziany pomysł? Wnikliwy, nowy punkt widzenia na trudny problem? Czy wykonanie jest na najwyższym poziomie? Sekcja WHAT koncentruje się przede wszystkim na pojedynczych pracach w kategoriach takich jak Film, Print, Out of Home, Audio, Digital & Mobile, Design, Innovation i Craft.
Jednym z jurorów w tej sekcji będzie Bartek Klimaszewski, dyrektor kreatywny McCann Worldgroup.
Mikołaj Sadowski jurorem w sekcji WHY
Pytaniem, które zada sobie sekcja WHY jest - dlaczego ta praca została stworzona? Czy istnieje jakiś wyjątkowy powód, dla którego ten produkt lub ta usługa zostały wprowadzone na rynek? Czy istnieje jakiś błyskotliwy insight, który pomógł kreatywnym w stworzeniu doskonałej komunikacji? Jury będzie oceniać komunikację jako całość z tej właśnie perspektywy, więc prace nawet najbardziej efektowne formalnie, ale bez błyskotliwej odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”, nie będą miały szansy w tej sekcji.
Prace w sekcji WHY bedą oceniane w kategoriach Integrated, Activation, Brand Building, Functional Efficiency, Content, Engagement, Genius Loci / Local spirit i Social Good.
Wśród jurorów sekcji WHY zobaczymy Mikołaja Sadowskiego, dyrektora kreatywnego 180hartbeats+Jung v Matt.
Silna reprezentacja Polski na Golden Drum
Nowością w tegorocznym konkursie będzie nagroda Best of Genius Loci - zostanie przyznana po raz pierwszy przez jury sekcji WHY za najlepszą pracę z wyrazistym duchem lokalnym, zgłoszoną w kategorii Local Spirit / Genius Loci.
Dzięki skróceniu długości programu do dwóch dni oraz bardziej dynamicznym formatom prezentacji i rozmów, Golden Drum stanie się bardziej dostępny dla tych, którzy uważają czas za cenny towar. W ciągu dwóch dni na scenie Golden Drum będzie gościć około 40 międzynarodowych prelegentów.
Polska w tym roku ma naprawdę silną reprezentację. Na scenie pojawią się Dawid Szczepaniak i Ewelina Wojtyczka (VMLY&R), którzy opowiedzą o nagrodzonej w Cannes kampanii Ostatni Twój Weekend, Michał Marczak (Sundance Film Festival) i Anna Różalska (Match&Spark) będą mówić o produkcji i reżyserii filmów, reklam i videoklipów, a Agata Małkowska-Szozda („Press”) poprowadzi panel „Let’s cut the bullshit”, którego uczestnicy rozprawią się z branżowymi mitami. Wśród panelistów zobaczymy między innymi Mikołaja Sadowskiego (180hartbeats+Jung v Matt), który w tym roku wystąpi na Golden Drum w podwójnej roli, bo także jako juror sekcji WHY.
Slavoj Żiżek na Golden Drum
Wśród prelegentów pojawi się również w tym roku prawdziwa petarda - jeden z najwybitniejszych współczesnych filozofów, dysydent, polityk, marksista, socjolog, krytyk kultury. Wykładowca na uniwersytetach europejskich i amerykańskich, autor wielu znanych książek, przetłumaczonych na kilkadziesiąt języków. Ekscentryk, prowokator, skandalista, słowem - Slavoj Żiżek. Kto chce poznać prowokacyjny styl i specyficzne poczucie humoru tego intelektualnego giganta, powinien rezerwować sobie czas w pierwszy dzień festiwalu.
A tak w ogóle to… nie mówmy o festiwalu. Pojedźmy na niego!
Katarzyna Dragović
ambasadorka Golden Drum w Polsce
właścicielka Szkoły Mistrzów Reklamy
Katarzyna Dragović