Przed wyborami do PE na reklamy polityczne w Google i na Facebooku wydano 2,7 mln zł
Wybory do Parlamentu Europejskiego odbyły się 26 maja 2019 roku (fot. Pixabay.com)
W trakcie kampanii przed wyborami do Parlamentu Europejskiego wydatki na reklamy polityczne w serwisach Google i na Facebooku wyniosły blisko 2,7 mln zł - wynika z raportu przygotowanego przez Sotrender, Fundację Panoptykon i Fundację ePaństwo.
Analizie poddano wydatki największych partii politycznych w Polsce na reklamy polityczne w Google i na Facebooku za okres od marca do maja 2019 roku.
Więcej wydano na reklamy na Facebooku - 1,7 mln zł, podczas gdy na reklamę w Google - 998 tys. zł. Więcej reklam politycznych opublikowano jednak w Google - (12 370), podczas gdy na Facebooku było ich 5984.
Na reklamę w Google PiS wydał 392,3 tys. zł (625 reklam), Parlament Europejski – 250,7 tys. zł (338 reklam), Konfederacja Korwin – 178,2 tys. zł (16 reklam), Koalicja Europejska – 117,3 tys. zł (11,9 tys. reklam), Lewica Razem – 43,7 tys. zł (61 reklam), Wiosna – 13,5 tys. zł (73 reklamy), Kukiz – 2,5 tys. zł (577 reklam).
Na reklamę na Facebooku najwięcej wydała z kolei Koalicja Europejska – 553,5 tys. zł (2511 reklam), PiS – 278,8 tys. zł (1144), Konfederacja – 251,3 tys. zł (583 reklam), Wiosna – 213,3 tys. zł (535 reklam), organizacje profrekwencyjne – 147,2 tys. zł (431 reklam), Parlament Europejski – 88,6 tys. zł (87 reklam), Kukiz – 64,1 tys. zł (488 reklam), Lewica Razem – 64 tys. zł (151 reklam), polskie biuro PE – 8,3 tys. zł (40 reklam), polskie przedstawicielstwo KE – 811 zł (14 reklam).
Zdecydowana większość reklam (94 proc.) kosztowała do 100 zł. Tylko 144 reklamy kosztowały w przedziale od 1 tys. zł do 5 tys. zł. Na jedną reklamę wydano ponad 100 tys. zł – była to reklama Konfederacji Korwin.
PiS kierowało swoje reklamy najczęściej do osób w wieku 18-24 lat i do osób mających więcej niż 55 lat, mieszkających w województwach: mazowieckim, podlaskim i warmińsko-mazurskim. Z kolei Komunikaty Koalicji Europejskiej kierowane były przede wszystkim do kobiet w wieku ponad 55, mieszkających w województwach: mazowieckim, śląskim, kujawsko-pomorskim i podkarpackim. Partia Wiosna koncentrowała się na komunikacji do kobiet i mężczyzn w wieku 18-24 lat oraz osób mających ponad 55 lat z województw lubuskiego i zachodniopomorskiego. A Konfederacja kierowała reklamy prawie wyłącznie do młodych mężczyzn (18-34) i kobiet powyżej 65 roku życia, zamieszkałych w województwach: mazowieckim, podkarpackim i małopolskim.
Wybory do Parlamentu Europejskiego odbyły się 26 maja 2019 roku.
Dane zostały zebrane przy wykorzystaniu API Biblioteki reklam Facebooka i raportów wydatków politycznych w Google.
(IKO, 06.09.2019)