Dział: PRASA

Dodano: Lipiec 31, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"GPC" na dużym plusie dzięki państwowym spółkom

Wpływy reklamowe "Gazety Polskiej Codziennie" w pierwszym półroczu 2019 roku wzrosły o 56 proc.

Cennikowe wpływy reklamowe "Gazety Polskiej Codziennie" (Forum SA) w pierwszym półroczu wzrosły o 56 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2018 roku. Zdaniem medioznawcy prof. Tadeusza Kowalskiego w "GPC" mogły inwestować spółki skarbu państwa podczas kampanii do Parlamentu Europejskiego. I to mimo spadku sprzedaży dziennika.

W pierwszym półroczu 2019 roku cennikowe wpływy reklamowe (bez uwzględnienia rabatów) ogólnopolskich dzienników monitorowanych przez Kantar spadły o 11,25 proc. Wzrost przychodów z reklam odnotowały: "Gazeta Polska Codziennie" - o 56 proc., do 10,9 mln zł, "Puls Biznesu" (Bonnier Business Polska) - o prawie 22 proc., do 16,5 mln zł i "Dziennik Gazeta Prawna" (Infor Biznes) - o 0,21 proc., do 31,7 mln zł. Poza tym branża zanotowała spadki. Największe "Fakt" (Ringier Axel Springer Polska) - o 41 proc., do 45,8 mln zł, "Przegląd Sportowy" (Ringier Axel Springer Polska) - o 12,2 proc., do 11,4 mln zł, "Gazeta Wyborcza" (Agora) - o 8,5 proc., do 119,5 mln zł i "Parkiet" (Gremi Media) - o 8,2 proc., do 5 mln zł.

Medioznawca prof. Tadeusz Kowalski zauważa, że spadek wpływów reklamowych może wynikać z ogólnego spadku sprzedaży tytułów. – "Fakt" był pod ostrzałem polityków, ale nie ma tąpnięcia w nakładzie. Wydaje się, że spadek wpływów ma charakter wewnętrzny związany z polityką reklamową wydawnictwa lub tytułu. Widać fenomen "Gazety Polskiej Codziennie", która ma 56 proc. wpływów więcej. Może to przez okres kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego? To nieoficjalny organ partyjny, w czasie kampanii spółki skarbu państwa, które dostarczają największej części przychodu, być może zwiększyły wydatki. To nie ma związku z poprawą efektywności, bo nakład "GPC" spadał i to szybciej niż rynek ogólnie – mówi prof. Kowalski.

Największymi reklamodawcami w dziennikach w pierwszym półroczu 2019 roku były: spółka Euro-Net, właściciel sieci sklepów RTV Euro AGD, która na reklamy przeznaczyła 40,7 mln zł (o 2,3 proc. więcej niż rok wcześniej) i Metro Group, właściciel sklepów Makro Cash & Carry, Real, Saturn i Media Markt – 15,7 mln zł (wzrost o 7,6 proc.).

W maju "Gazeta Wyborcza" podawała, że banki, w których głównym udziałowcem jest skarb państwa, wspomogły "Gazetę Polską Codziennie". Pekao SA, PKO BP i Bank Pocztowy kupowały w niej reklamy, mimo że sprzedaż dziennika spada.

Z danych ZKDP wynika, że w maju 2019 roku wśród dzienników największy spadek sprzedaży zanotowała "Gazeta Polska Codziennie" – o 11,05 proc. względem maja 2018 roku, do 13 641 egz. Średnia sprzedaż "Faktu" spadła o 10,8 proc., do 222 097 egz. 

Sprawdź, o czym piszemy
w najnowszym numerze

Okładka

(JSX, 31.07.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.