W grupie komercyjnej TVN stracił pozycję lidera rynku na rzecz Polsatu
Polsat w grupie ogólnej miał 10,18 proc. udziału w rynku, a w komercyjnej - 11,29 proc. (fot. Wojciech Artyniew/Press)
Polsat, nie wprowadzając wiosną nowości do ramówki, miał największy udział w widowni telewizyjnej w kończącym się pierwszym półroczu - zarówno w grupie ogólnej, jak i komercyjnej. Wyniki poprawił tylko TVP 2.
W okresie 1 stycznia - 26 czerwca 2019 roku w grupie ogólnej Polsat uzyskał 10,18 proc. udziału w rynku, co oznacza spadek z 10,42 proc. w analogicznym okresie rok wcześniej. Udział TVP 1 spadł z 10,29 proc. do 9,65 proc., a TVN - z 9,36 proc. do 8,6 proc. Do TVN zbliżył się TVP 2, który zwiększył udział z 8,26 proc. do 8,5 proc.
- Polsat nie wprowadził w tym sezonie nowości, bazował na sprawdzonych formatach - i okazało się, że to wystarczyło, aby obronić pozycję lidera - mimo lekkiego spadku udziału w widowni - komentuje Katarzyna Baczyńska, TV director w agencji mediowej Codemedia.
Baczyńska zwraca uwagę, że największy spadek w grupie ogólnej odnotował TVN. - Niespodziewanie, bo oferta programowa na wiosnę była dość zbliżona do bardzo udanej jesieni. W obu okresach na antenie stacji królowały seriale - przypomina. Wiosną TVN w ramówce umieścił trzy nowe seriale "Chyłka - Zaginięcie", "Szóstka" i "Odwróceni. Ojcowie i córki" (pierwsze dwa tytuły trafiły na antenę później, niż początkowo zapowiadano). - Taki układ ramówki wymagał prawdopodobnie poniesienia znacznych inwestycji. Także w grupie komercyjnej stacja odnotowała spadek w udziale w widowni, tracąc jednocześnie pozycję lidera na rzecz Polsatu - analizuje.
Maciej Niepsuj, buying director w agencji mediowej MullenLowe MediaHub, przypomina, że widz TVN jest wielkomiejski. - Konsumpcja mediów i styl życia wyglądają inaczej. Jest coraz więcej osób, które decydują się albo w ogóle nie oglądać telewizji, albo korzystać z płatnych platform streamingowych. To potencjalni widzowie TVN. Tutaj możemy szukać odpływu z całej widowni telewizji, ale większość, która odpływa, to widz tej stacji - wyjaśnia Niepsuj. Dodaje, że coraz mocniejszą ofertę programową mają mniejsze stacje naziemne. - Nawet TVN Siedem może zjadać trochę TVN - uważa Niepsuj.
Polsat w grupie komercyjnej (widzowie 16-49 lat) zdobył 11,29 proc. udziału w rynku wobec 11,59 proc. rok wcześniej. Udział TVN, czyli zeszłorocznego lidera, zmniejszył się z 12,21 proc. do 11,14 proc. Udział TVP 2 wzrósł z 7,03 proc. do 7,24 proc., a TVP 1 spadł - z 7,23 proc. do 6,34 proc.
Katarzyna Baczyńska zauważa, że wszystkie dziesięć najchętniej oglądanych pozycji od początku 2019 roku to były emisje serialu TVP 2 "M jak miłość" (w analogicznym okresie rok wcześniej pięć na dziesięć pozycji to transmisje sportowe w TVP 1). W zeszłym roku odbywały się zarówno igrzyska olimpijskie w Pjongczangu i mistrzostwa świata w piłce nożnej (do 26 czerwca Polacy rozegrali już dwa mecze). - W tym roku wydarzeń sportowych tego kalibru zabrakło, co częściowo tłumaczy słabsze wyniki TVP 1 w analizowanym okresie - uważa Katarzyna Baczyńska.
Dane: Nielsen Audience Measurement.
(KOZ, 28.06.2019)