4 czerwca "Gazeta Wyborcza" z nową makietą
Makieta "Gazety Wyborczej" nie zmieniła się gruntownie od 2006 roku
"Gazeta Wyborcza" (Agora) 4 czerwca zmieni szatę graficzną. Premiera została wybrana nieprzypadkowo, będzie połączona z obchodami 30. rocznicy wyborów czerwcowych.
Za nowy layout odpowiada znany grafik Jacek Utko. Pracował nad szatami graficznymi dla kilkudziesięciu dzienników na całym świecie, w tym m.in. dla amsterdamskiego "Het Parool" i belgijskiego "De Morgen". Nową makietę "GW" zapowiadano już pod koniec 2018 roku. Wtedy była mowa o zmianie w połowie 2019 roku. – Planujemy start 4 czerwca – mówi Jerzy B. Wójcik, wydawca "Gazety Wyborczej".
– Obecny layout jest anachroniczny, to siermięga. Zestarzał się – mówi Kasper Skirgajłło-Krajewski, były dyrektor artystyczny m.in. "Przekroju" i "Dziennika Gazety Prawnej" (obecnie projektuje wystawy). Jak dodaje, "Wyborczej" być może wcześniej nie zależało na zmianie makiety, bo "ma swój standardowy elektorat". – Renoma gazety wymaga, żeby miała layout najwyższej klasy. Czy to wpłynie na sprzedaż i nowych klientów? Zasadniczo nie. Są ludzie, którzy będą ją zawsze czytać, niezależnie od jej formy graficznej – podkreśla.
– Każdy projekt pod wpływem wykorzystania przez osoby niebędące jego autorami ma tendencję, żeby się degradować. To normalny proces – mówi dr Marek Knap, dyrektor artystyczny Edipresse Polska. – Layout "Wyborczej" jest zdegradowany dość mocno, to ostatni gwizdek na zmiany – uważa. Degradacją nazywa m.in. nietrzymanie się książki stylu. – Każdy może być twórcą. Ludzie do tej pory wyłącznie piszący, redagujący, mają coraz ważniejszy głos w sprawach wizualnych. To nie zawsze ma dobry efekt – zaznacza Knap.
Jacek Utko nie chciał komentować projektu przed jego ukazaniem się. Projektowane przez niego media pięciokrotnie zdobyły tytuł World’s Best-Designed Newspaper i trzykrotnie zdobywały nagrodę European Newspaper of the Year (ostatnio w listopadzie). Przygotowanie nowej makiety "GW" traktuje jako "zwieńczenie" swojej pracy.
Ostatnia gruntowna zmiana szaty graficznej "GW" była przeprowadzana w 2006 roku. Makietę projektował wówczas hiszpański zespół Cases i Associats.
Z okazji swoich 30. urodzin "Gazeta Wyborcza" wyda dziś magazyn "1989", który przypomni życie codzienne w Polsce schyłku lat 80. Specjalne wydanie w objętości 140 stron dostępne będzie przez trzy miesiące w cenie 16,99 zł.
(JSX, 09.05.2019)