Dział: INTERNET

Dodano: Kwiecień 02, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

UOKiK i 26 organizacji apeluje do Apple oraz Google ws. wykorzystywania danych

(fot. Pixabay)

Aplikacje ze sklepów Apple i Google powinny przejrzyście informować o zasadach uzyskiwania i wykorzystywania danych konsumentów - uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz 26 międzynarodowych instytucji chroniących konsumentów, które zaapelowały do obu firm w tej sprawie.

Według UOKiK, problem polega na tym, że aplikacje ściągane na telefon często proszą konsumentów o dostęp do różnych danych, np. do książki telefonicznej, aparatu fotograficznego, dokładnej lokalizacji, przy czym nierzadko jest to konieczny warunek, aby pobrać oprogramowanie.

Jak zwraca uwagę Urząd, dostawcy aplikacji mogą w różny sposób wykorzystywać pozyskane dane, a sklepy Apple i Google są tak zaprojektowane, że bardzo trudno znaleźć informacje, na jakich zasadach się to odbywa.

"Nawet gdyby dostawca aplikacji chciał rzetelnie informować konsumentów o gromadzeniu danych, to nie ma wpływu na miejsce, gdzie zostanie zamieszczona taka wiadomość. Dlatego organy konsumenckie z 27 państw apelują, aby Apple i Google zmieniły interfejs sklepów w taki sposób, żeby informacje były łatwiej dostępne" - poinformował Urząd.

"Konsumenci przed pobraniem aplikacji muszą mieć jasne informacje, do jakich danych będzie miała dostęp. Wtedy będą mogli świadomie podjąć decyzję, czy chcą skorzystać z oferty sklepu. Natomiast aplikacje będą mogły ze sobą konkurować ustawieniami prywatności tylko wtedy, gdy konsumenci będą mieli świadomość, jakie są między nimi różnice pod tym względem" - ocenił cytowany w komunikacie Marek Niechciał, prezes UOKiK.

O inicjatywie poinformował we wtorkowym komunikacie polski UOKiK, który dołączył do międzynarodowego apelu instytucji zrzeszonych w Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (International Consumer Protection and Enforcement Network - ICPEN). Sygnatariusze domagają się od firm Apple i Google, by umożliwiły dostawcom aplikacji przejrzyste informowanie klientów o zasadach uzyskiwania i wykorzystywania ich danych. Jak podkreślił Urząd w komunikacie, "po raz pierwszy aż tyle organów ochrony konsumentów z różnych krajów połączyło siły, aby skłonić firmy do zmiany niekorzystnych praktyk".

(PAP, MAK, 02.04.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.