Tym, co przede wszystkim motywuje dziennikarzy do pracy, są reakcje odbiorców na ich pracę – tę odpowiedź wskazało 77 proc. badanych – oraz zarobki (44 proc.). Dobra atmosfera w pracy jest motywująca dla 39 proc. dziennikarzy, a możliwość rozwoju dla 34 proc.
Demotywują przede wszystkim coraz niższa jakość mediów (62 proc.) i niskie zarobki (57 proc.). Finanse są też głównym powodem odejść z redakcji: obniżkę lub brak podwyżki jako powód odejścia wskazało 52 proc. badanych.
Z kolei 56 proc. uważa, że ich pensja nie jest wysoka. Jeszcze wyższy jest odsetek tych, którzy czują się niedocenieni pod względem finansowym i są przekonani, że w obecnej pracy nie mają szans na awans – to odpowiednio: 71 i 67 proc. respondentów.
51 proc. rzadko otrzymuje pochwały od swoich przełożonych, 52 proc. – nagrody lub premie. Z drugiej strony, 58 proc. dziennikarzy przyznaje, że rzadko są krytykowani. Kar finansowych nie stosuje się w redakcjach niemal w ogóle – 97 proc. respondentów nigdy takiej nie dostało.