W odpowiedzi na pytanie, co było dla nich najważniejsze na starcie kariery (można było wskazać maksymalnie trzy odpowiedzi), badani wybierali najczęściej poczucie misji (65 proc.) i prestiż zawodu (62 proc.), a w dalszej kolejności m.in. atmosferę w pracy (33 proc.).
Po latach pracy w zawodzie wciąż większość – chociaż odsetek wskazań zmalał do 53 proc. – wybrała poczucie misji dziennikarskiej jako najważniejsze. Prestiż wskazało już tylko 40 proc. respondentów.
Co ciekawe – zdecydowana większość (67 proc.) uważa, że w obecnej pracy nie mają szans na awans, za to prawie nikt (97 proc.) nie dostał nigdy kary finansowej.
Dziennikarstwo to wciąż pasja dla aż 92 proc. badanych; 80 proc. dziennikarzy uważa, że ich praca jest ważna dla życia społecznego, a trzy czwarte – że pomagają ludziom. Jednocześnie wcale nie przeceniają znaczenia zawodu, który wykonują, i są dość ostrożni w ocenie swojego wpływu na rzeczywistość: zdaniem 66 proc. tylko czasami ją zmieniają.