PAP i KAI odpowiadają za organizację obsługi medialnej Światowych Dni Młodzieży
Jednym z zadań KAI i PAP jest prowadzenie wirtualnego centrum prasowego
Ponad 100 pracowników Katolickiej Agencji Informacyjnej i Polskiej Agencji Prasowej będzie obsługiwać Światowe Dni Młodzieży i pielgrzymkę papieża Franciszka do Polski. Obie agencje są współorganizatorami obsługi medialnej tych wydarzeń.
KAI i PAP będą w trakcie ŚDM i pielgrzymki papieża organizować obsługę medialną tych wydarzeń. - Nasz serwis będzie opisywał wszystkie szczegóły Światowych Dni Młodzieży i wizyty papieża - tłumaczy Marcin Przeciszewski, redaktor naczelny KAI. - Razem z PAP jesteśmy współorganizatorem obsługi medialnej dla ponad pięciu tysięcy dziennikarzy - dodaje Przeciszewski. Przy obsłudze ŚDM pracować będzie ok. 70 osób z KAI. - Do Krakowa wysyłamy 41 osób, do tego dochodzi zespół warszawski - mówi Przeciszewski.
PAP zamierza publikować dziennie ok. 100 depesz, kilkaset zdjęć, kilka materiałów wideo oraz komentarze i analizy. - Wydarzenia te będzie obsługiwało 30 dziennikarzy i operatorów kamer oraz kilkunastu fotoreporterów. Wsparcie zapewnią zespoły redakcji krajowej i zagranicznej oraz fotoedytorzy. Ponadto Światowe Dni Młodzieży w diecezjach będą obsługiwali korespondenci PAP ze wszystkich województw - mówi Lidia Sobańska, członkini zarządu PAP.
PAP i KAI mają zadbać też o miejsca pracy dla dziennikarzy innych mediów. - Przygotowujemy miejsca prasowe w Krakowie, Brzegach, Oświęcimiu - wylicza Marcin Przeciszewski.
- Do obsługi centrów medialnych oddelegowanych będzie ponad 20 pracowników PAP - mówi Lidia Sobańska.
Główne miasteczko medialne stanie na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Mniejsze centra prasowe pojawią się w innych miastach. Powstają tam miejsca dla ekip telewizyjnych i sektory prasowe, o które również zadbają PAP i KAI.
Centrum prasowe w Krakowie będzie mogło przyjąć jednocześnie około 500 dziennikarzy. Stanowiska będą miały dostęp do prądu, Internetu, komputerów i drukarek. Do obowiązków KAI należy też prowadzenie tzw. służby tekstów, czyli dystrybucji przemówień papieskich, które będą tłumaczone na język polski, angielski, włoski, hiszpański i francuski.
Obie agencje odpowiadają za uruchomienie i prowadzenie ogólnodostępnego serwisu Pope2016.com wraz z dostępnym po zalogowaniu wirtualnym centrum prasowym. Dziennikarze znajdą tam nie tylko teksty, fotografie, materiały wideo, infografiki dotyczące ŚDM i pielgrzymki, ale też Polski (m.in. historii, władz, kultury, nauki, gospodarki, turystyki, transportu, zdrowia, gastronomii), ponadto historii Kościoła powszechnego i polskiego, sylwetek papieży (Jana Pawła II i Franciszka).
Obsługę prasową wesprze Fiat Chrystler Automobiles, użyczając na okres od 15 lipca do 5 sierpnia br. samochody do obsługi prasowej PAP i KAI - większość to fiaty 500. PAP dostał pięć aut, a KAI - 13. Będą się nimi poruszać m.in. dziennikarze z tzw. volo papale, akredytowani bezpośrednio przez Watykan, którzy przylecą z papieżem Franciszkiem samolotem (jest ich 85). Auta będą też wykorzystywane np. do dystrybucji materiałów prasowych, transportu tłumaczy i dziennikarzy KAI oraz PAP. Po pielgrzymce dwa samochody Fiat 500 KAI będzie mógł odkupić ze zniżką 30 proc. - Czy nas na to będzie stać, to się okaże. Na dzień dzisiejszy nie potrafię powiedzieć, czy je kupimy - mówi Marcin Przeciszewski.
(JM, 02.07.2016)