Republika z własnym badaniem exit poll  |  O projekcie nowej ustawy medialnej  |  Koszty działalności KRRiT  |  Artegence dzieli operacje  |  Świetlik i Staniszewski uruchomili serwis  |  "Królowie" w TVP 1  |  Widownia "Kabaretu na żywo. Chyba Czesuaf" w Polsacie  |  Właściciel serwisu Sweet.tv  |  "Zakup w ciemno" w TTV miał nieco mniej widzów  |  Zoom TV i Nowa TV ze spadkami  |  Sytuacja finansowa Jawnego Lublina  |  Specjalne wydanie "Pani Domu"  |  Jak dziennikarze śledczy "NYT" korzystają z AI  |  TikTok: 51 proc. dorosłych użytkowników ogląda dokumenty  |  Frisco wybrała  |  Dyrektorka ds. marketingu w BMP Consulting  |  GPD i GoldenSubmarine  |  Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza agencje  |  Netflix zrealizuje serialową biografię Madonny  |  Amazon będzie mieć z reklam na Prime Video 1,7 mld dol.  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Republika z własnym badaniem exit poll  |  O projekcie nowej ustawy medialnej  |  Koszty działalności KRRiT  |  Artegence dzieli operacje  |  Świetlik i Staniszewski uruchomili serwis  |  "Królowie" w TVP 1  |  Widownia "Kabaretu na żywo. Chyba Czesuaf" w Polsacie  |  Właściciel serwisu Sweet.tv  |  "Zakup w ciemno" w TTV miał nieco mniej widzów  |  Zoom TV i Nowa TV ze spadkami  |  Sytuacja finansowa Jawnego Lublina  |  Specjalne wydanie "Pani Domu"  |  Jak dziennikarze śledczy "NYT" korzystają z AI  |  TikTok: 51 proc. dorosłych użytkowników ogląda dokumenty  |  Frisco wybrała  |  Dyrektorka ds. marketingu w BMP Consulting  |  GPD i GoldenSubmarine  |  Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza agencje  |  Netflix zrealizuje serialową biografię Madonny  |  Amazon będzie mieć z reklam na Prime Video 1,7 mld dol.  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Republika z własnym badaniem exit poll  |  O projekcie nowej ustawy medialnej  |  Koszty działalności KRRiT  |  Artegence dzieli operacje  |  Świetlik i Staniszewski uruchomili serwis  |  "Królowie" w TVP 1  |  Widownia "Kabaretu na żywo. Chyba Czesuaf" w Polsacie  |  Właściciel serwisu Sweet.tv  |  "Zakup w ciemno" w TTV miał nieco mniej widzów  |  Zoom TV i Nowa TV ze spadkami  |  Sytuacja finansowa Jawnego Lublina  |  Specjalne wydanie "Pani Domu"  |  Jak dziennikarze śledczy "NYT" korzystają z AI  |  TikTok: 51 proc. dorosłych użytkowników ogląda dokumenty  |  Frisco wybrała  |  Dyrektorka ds. marketingu w BMP Consulting  |  GPD i GoldenSubmarine  |  Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza agencje  |  Netflix zrealizuje serialową biografię Madonny  |  Amazon będzie mieć z reklam na Prime Video 1,7 mld dol.  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Dział: WYWIADY

Dodano: Kwiecień 01, 2010

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

3D będzie się rozwijało szybciej niż HD

Rozmowa z Jarosławem Kordalewskim, dyrektorem ds. technicznych w Canal+ Cyfrowym

Dlaczego Canal+ zaangażował się w telewizję trójwymiarową?

Wśród naszych abonentów jest wyjątkowo dużo osób lubiących nowinki technologiczne, ceniących jakość obrazu. Dla nich wyszliśmy z pomysłem udostępnienia 3D. Nie bez znaczenie dla tego pomysłu był sukces kinowy ”Avatara”.

Tylko kilkaset osób w Polsce ma telewizor 3D. Czy nie chodzi Wam jedynie o zysk na wizerunku?

Wizerunek jest oczywiście ważny, ale chodzi również o to, aby udostępnić tę nowość publiczności. Zależy nam na tym, aby wyznaczać na rynku trendy. Chcieliśmy dać sygnał rynkowi, że będziemy ruszać z 3D. Naszym zdaniem do nas należy wykonanie pierwszego kroku. Tak było z wprowadzeniem napisów. Jako pierwsi umożliwiliśmy widzom wybór między nimi, a lektorem.
Zdaję sobie sprawę, że na razie niewiele osób ma telewizor 3D, ale jestem przekonany, że ta technologia będzie rozwijała się szybciej niż HD. W ciągu dwóch lat 100–150 tys. osób kupi telewizor z przynajmniej jedną funkcją 3D.
Proszę przypomnieć sobie, jak nadawcy telewizyjni powstrzymywali się z przejściem nadawania z formatu 4:3 na 16:9, bo niewielu widzów miało odpowiedni telewizor. Z kolei ci, którzy chcieli go kupić, rezygnowali, bo stacje nie emitowały jeszcze programów w 16:9. Chcemy uniknąć takiego problemu z 3D.

Kiedy 3D upowszechni się w Polsce na tyle, że uruchomicie odrębny kanał telewizyjny?

Z pewnością nie stworzymy odrębnego kanału 3D w tym roku, choć technicznie jesteśmy już gotowi do uruchomienia takiej anteny. Moglibyśmy zrobić to nawet i jutro. Problem tkwi przede wszystkim w dostępności kontentu, co nie zależy od nas.
To nie przeszkadza nam, aby programy 3D pojawiły się pojedynczo.

Co mogłoby trafić do kanału 3D?

3D najszybciej się będzie rozwijać w przypadku transmisji sportowych i filmów. To dwie dziedziny dla nas wyjątkowo istotne. Na początku proporcje będą na korzyść wydarzeń sportowych. Wychodzimy z założenia, że oglądanie sportu w 3D jest atrakcyjniejsze od oglądania filmów w tej technologii.

Jakie koszty ponosicie w związku z zaangażowaniem się w telewizję trójwymiarową?

Oczywiście telewizja 3D jest kosztownym biznesem. Szczęśliwie się składa, że nasze zaangażowanie w HD sprawia, iż przejście na 3D nie pociągnie za sobą dużych nakładów finansowych. Produkcja w HD jest trzy-czteroktrotnie droższa niż w SD, ale za realizację w 3D trzeba zapłacić tylko o kilkanaście procent więcej niż w HD. Żadnych sum nie mogę jednak podać.

Rozmawiał: Maciej Kozielski

Zobacz też:


Canal+ pokaże w maju mecz ekstraklasy w 3D

W maju Canal+ przeprowadzi pierwszą transmisję sportową w technologii trójwymiarowej i pokaże pierwszy film w 3D.



 

(01.04.2010)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.