Pasywne badanie konsumpcji mediów

GfK Polonia wprowadza pomiar konsumpcji mediów nieodwołujący się do pamięci respondentów (tzw. pomiar pasywny).
GfK Single Source Panel – tak nazywa się badanie – polega na tym, że korzystanie przez badanych z radia, prasy, telewizji, Internetu, kina i mailingu rejestruje urządzenie pomiarowe podobne do telefonu komórkowego. Respondenci noszą je ze sobą (w kieszeni, torebce, przy pasku lub na szyi). Urządzenie (kosztuje kilkaset euro) nagrywa co szóstą sekundę dźwięku słyszanego przez respondenta. Taka próbka jest kodowana, ale nie da się jej później odtworzyć w formacie pliku audio, aparat nie może zatem służyć do podsłuchiwania respondenta. Zarejestrowane próbki porównuje się z bazą – tzw. systemem monitorowania stworzonym ze stacji radiowych i telewizyjnych objętych badaniem. W ten sposób ustala się, z jakich stacji i jak długo respondent korzystał. To samo urządzenie wykorzystywane jest przy pomiarze czytelnictwa prasy. Wyposażone jest w skaner kodów kreskowych i dyktafon. Respondent każdorazowo powinien wczytać kod kreskowy gazety, gdy zaczyna ją czytać oraz po zakończeniu czytania (gdy tego nie zrobi, urządzenie przypomina mu o tym). Jeżeli kodu nie da się zeskanować albo go nie ma, respondent nagrywa tytuł i numer wydania na dyktafon. To ma dać informację o czytelnictwie wydania pism, liczbie kontaktów z wydaniem oraz czasie czytania. W podobny sposób monitorowane jest kino – respondent, wchodząc na seans, nagrywa na dyktafon tytuł filmu i nazwę kina. W wypadku Internetu na komputerze respondenta instalowany jest program monitorujący jego aktywność w sieci. Informacje dostarczone przez GfK Single Source Panel mają służyć optymalizacji kampanii multimedialnych. Polska to drugi kraj w Europie (po Włoszech), w którym GfK wprowadza to badanie. Metodologię i technologię badania opracowano we włoskiej firmie GfK Eurisko.(GK, 12.09.2007)
