Nasiliła się antyukraińska propaganda. Witold Gadowski z największymi zasięgami
Wzrost antyukraińskich narracji zaobserwano po nalocie rosyjskich dronów nad Polskę i sabotażu na linii kolejowej (graf: PAR)
W okresie od sierpnia do listopada 2025 roku użytkownicy mediów społecznościowych mogli mieć kontakt z antyukraińską propagandą 66,4 mln razy – szacują Stowarzyszenie Demagog i Instytut Monitorowania Mediów. To wzrost o 104 proc. w porównaniu do okresu kwiecień-lipiec. Do podsycania antyukraińskich nastrojów wykorzystano działania Rosji, m.in. wtargnięcie dronów w polską przestrzeń powietrzną w nocy z 9 na 10 września i akt dywersji na szlaku kolejowym z Warszawy w kierunku Dorohuska.
Od sierpnia do listopada 2025 roku w analizowanych serwisach społecznościowych (platforma X, Facebook, Instagram, YouTube) opublikowano 185 766 wpisów zawierających obraźliwe określenia wobec Ukrainy i Ukraińców. To wzrost o prawie 98 proc. względem okresu analizowanego poprzednio (kwiecień-lipiec 2025). Zdecydowana większość zidentyfikowanych antyukraińskich wpisów pochodzi z serwisu X. Stanowią one 92,5 proc. wszystkich analizowanych materiałów i odpowiadają za 60,8 proc. zasięgu.
Rosyjską propagandę kolportują m.in. Miller i Korwin-Mikke
W analizowanym okresie najwięcej wpisów atakujących Ukrainę i Ukraińców pojawiło się w tygodniu 25-31 sierpnia. W pierwszym z tych dni prezydent Karol Nawrocki zawetował ustawę o pomocy Ukraińcom. Wzrost liczby antyukraińskich wpisów i komentarzy odnotowano też po 9 sierpnia, kiedy na Stadionie Narodowym w Warszawie odbył się koncert białoruskiego rapera Maxa Korża.
Czytaj też: Rosja zablokowała Snapchata i FaceTime'a, podczas gdy propagandyści atakują UE
Kolejną falę antyukraińskich treści w serwisach społecznościowych zaobserwowano po wykryciu rosyjskich dronów nad Polską. Ponowny wzrost intensywności antyukraińskiej propagandy odnotowano w połowie listopada, gdy na linii kolejowej Warszawa–Lublin doszło do aktu dywersji.
Największy zasięg (3,24 mln potencjalnych kontaktów z przekazem) w szerzeniu antyukraińskiej dezinformacji lub wpisów nacechowanych negatywnie wobec Ukrainy i Ukraińców, na platformie X, uzyskał Witold Gadowski, skrajnie prawicowy publicysta. Na dalszych miejscach znaleźli się m.in.:
- Marcin Rola twórca i współwłaściciel portalu i telewizji wRealu24 – 917 tys. potencjalnych kontaktów z przekazem
- Leszek Miller, były premier – 681 tys.
- Janusz Korwin-Mikke, dawniej jeden z liderów Konfederacji – 514 tys.
Do kont o największych zasięgach w upowszechnianiu antyukraińskiej dezinformacji lub wpisów nacechowanych negatywnie wobec Ukrainy i Ukraińców na Facebooku zaliczono m.in. konto Konfederacji (811 tys.), europosła Grzegorza Brauna (351 tys.), Konfederacji Korony Polskiej (305 tys.), a także wRealu24 (279 tys.) i posła PiS Dariusza Mateckiego (244 tys.).
Czytaj też: Minus 8 proc. sympatii netto. W rosyjskiej dezinformacji przodują Konfederacja i Braun
(PAR, KB, 14.12.2025)










