Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Grudzień 10, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wirtualna Polska wprowadziła opłaty za brak zgody na wykorzystywanie danych użytkownika

Przy wyborze płatności z góry za pół roku trzeba zapłacić 6,50 zł za miesiąc, a gdy wybiera się płatność tylko za miesiąc – 7,50 zł (screen: WP.pl)

Portal Wirtualna Polska wprowadził opłaty dla użytkowników, którzy nie wyrażają zgody na udostępnianie swoich danych i wykorzystywanie ich w celach reklamowych. – Każdy z użytkowników może wybrać: czy chce, aby informacje dotyczące użytkownika były wykorzystywane reklamowo, czy w zamian za symboliczną opłatę nie chce ich udostępniać – tłumaczy Michał Siegieda, rzecznik prasowy WP Holding.

Użytkownicy serwisów portalu WP.pl otrzymują komunikat dotyczący prywatności, w którym czytają: "Kliknij »AKCEPTUJĘ, PRZECHODZĘ DO WP«, aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (953 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (846 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej".

Treści bezpłatne tylko dla tych, którzy wyrażą zgodę

Poniżej znajdują się dwie opcje do wyboru: zaznaczoną czerwonym kolorem "Akceptuję, przechodzę do WP" oraz "Odrzucam i chcę dowiedzieć się więcej". Po wybraniu drugiej opcji wyświetla się kolejny komunikat: "Odrzucam zgody i płacę od 5,75 zł/miesiąc".

Czytaj też: Jacek Prusinowski z "Super Expressu" i Radia Plus ma przejść do Kanału Zero

Jednak z informacji zamieszczonej poniżej użytkownik dowiaduje się, że podana kwota obowiązuje tylko przy wyborze płatności za rok z góry. Przy wyborze płatności z góry za pół roku trzeba zapłacić 6,50 zł za miesiąc, a gdy wybiera się płatność tylko za miesiąc – 7,50 zł.

Kierownictwo WP Holding wielokrotnie zapewniało, że portal WP.pl nie będzie wprowadzał opłat za dostęp do treści. – Treści Wirtualnej Polski nadal są bezpłatne dla wszystkich, którzy wyrażą zgodę na reklamy – precyzuje teraz Michał Siegieda. – Model biznesowy wszystkich mediów zakłada albo zarabianie na reklamach, albo na subskrypcjach. W WP subskrypcji nie ma.

– Dzięki reklamom nadal możemy tworzyć materiały śledcze, newsy, reportaże i publicystykę bez opłat. Nowa opcja to alternatywa dla tych, którzy nie chcą udostępniać danych. Każdy z użytkowników może wybrać: czy chce, aby informacje dotyczące użytkownika były wykorzystywane reklamowo, czy w zamian za symboliczną opłatę nie chce ich udostępniać. W tym modelu nie sprzedajemy dostępu do treści, wybór dotyczy wyłącznie możliwości dostarczania spersonalizowanych reklam. Podobny model działa już w wielu krajach Europy, m.in. we Włoszech, Francji, w Hiszpanii, Niemczech i Wielkiej Brytanii i jest coraz częściej stosowany – dodaje Siegieda.

WP planuje start serwisu z treściami premium

W korespondencji z "Presserwisem" rzecznik WP Holding przesyła screeny, mające świadczyć o tym, że płatności dla użytkowników, którzy nie wyrażają zgody na wykorzystywanie ich danych w celach reklamowych, wprowadziły m.in. serwisy internetowe brytyjskiego "The Guardian", francuskiego "Le Monde" czy włoskiego "Corriere della Sera".

Czytaj też: Weszło informuje o zakończeniu współpracy z Markiem Szkolnikowskim

Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualnej Polski Holding, 19 listopada podczas prezentacji wyników finansowych za trzeci kwartał zapowiadał, że "za kilka dni" w portalu WP.pl zostanie uruchomiony serwis z treściami premium. Serwis jednak do tej pory nie ruszył. – Serwis jest niemal gotowy do startu, czekamy tylko na moment, w którym będziemy chcieli go publicznie zaprezentować – zapewnia Michał Siegieda.

Wirtualna Polska Holding SA w trzecim kwartale 2025 roku uzyskała 722,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, z czego 716,2 mln zł stanowiły wpływy gotówkowe. W porównaniu z trzecim kwartałem ub.r. spółka miała mniejsze wpływy z reklamy i subskrypcji, a zwiększone z turystyki. Zysk netto wzrósł o 8,7 proc., do 101,8 mln zł. Skorygowana EBITDA wzrosła o 57,3 proc., do 241,6 mln zł.

Czytaj też: Małgorzata Raczyńska-Weinsberg jako doradczyni PZU i Pekao dostała prawie 5 mln zł

(MAK, 10.12.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.