Dziennikarze NaTemat.pl przez rok dostali 15 tys. zł napiwków. Mniej niż rok wcześniej
W NaTemat.pl pod tekstami czytelnicy mają możliwość wpłaty pieniędzy dla autorów (screen: NaTemat.pl)
W ciągu ostatniego roku dziennikarze NaTemat.pl dostali ponad 15 tys. zł napiwków w ramach systemu "Tip the journalist" polegającego na tym, że czytelnicy mają możliwość wpłaty pieniędzy dla autorów. Rekordzista otrzymał w ciągu roku prawie 7 tys. zł.
System "Tip the journalist" został uruchomiony w NaTemat.pl w 2023 roku. - Oczywiście kwota w całości trafiała na konta konkretnych osób, a NaTemat nie pobiera żadnej prowizji od wpłat - zapewnia "Presserwis" Milena Bryła, redaktorka naczelna NaTemat.pl.
W okresie od lipca 2024 roku do lipca br. wszyscy autorzy NaTemat otrzymali w sumie ponad 800 napiwków (rok wcześniej było to 1,2 tys.). Największa jednorazowa kwota wyniosła 500 zł (rok wcześniej 100 zł). Najczęściej nagradzana osoba dostała w sumie 317 napiwków (rok wcześniej 389). W ubiegłym roku dziennikarze NaTemat.pl otrzymali łącznie 20 tys. zł napiwków. - Jest mniej niż w ubiegłym roku, ale średnie kwoty wpłacane przez czytelników są wyższe - zauważa Bryła.
Czytaj też: Media publiczne w Polsce są w głębokim kryzysie. Raport Reporterów bez Granic
Najwyższe napiwki, w kwotach 50-100 zł, są wypłacane głównie za felietony, reportaże i wywiady. - Przy czym króluje ten pierwszy gatunek. Dziennikarze są doceniani również za newsy, recenzje czy explainery (wyjaśnienia skomplikowanych koncepcji lub procesów - red.) - to często kwoty od 5 do 20 zł od jednej osoby, choć i tu zdarzają się tipy w wysokości 50 i 100 zł - wskazuje naczelna NaTemat.pl.
Milena Bryła zauważa, że do większości tipów czytelnicy dołączają wiadomość dla autora. - To zazwyczaj miłe podziękowania za tekst i włożoną pracę, ale nie tylko. Zdarzają się osobiste historie, które dotyczą tematyki artykułu, opinie, sugestie, a nawet życzenia urodzinowe dla dziennikarza. Wyraźnie widać, że czytelnicy kojarzą konkretnych autorów i to ich materiałów szukają na naszej stronie, co zaznaczają w wysyłanych wiadomościach - tłumaczy Bryła.
Przedsięwzięcie "Tip the journalist" wsparł grant z programu Google - GNI Innovation Challenge.
(MAK, 24.07.2025)










