Rekordowa dywidenda od Grupy RMF  |  Oglądalność nocnego programu Republiki  |  Wyniki finansowe nadawcy telewizji wPolsce24  |  Skurczył się zysk agencji WebTalk  |  Grupa Emitel w 2024 roku na plusie  |  Broker reklamowy kanału Canal+ Extra 2  |  Spółka producencka Orphan Studio  |  Premiera kontynuacji serialu "Glina"  |  Kanał Show TV zapowiada polskie nowości  |  Prezenterzy Radia Eska w kampanii  |  Subskrybenci Pro.rp.pl z dostępem  |  Miesięcznik "Kobieta i Życie" podrożał  |  Czwarta wersja unijnego kodeksu postępowania dla AI  |  Freundschaft wygrała przetarg  |  WPP Media na czele rankingu  |  Zooclick i Harbingers  |  Zasięg reklamy zewnętrznej w czerwcu  |  "Forbes" poszerza skład kierownictwa  |  Google, OpenAI, xAI i Anthtropic będą wspierać Pentagon  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku lipca w salonach prasowych także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Jan Wróbel, Zygmunt Solorz i dzieci, a także Michał Broniatowski i twórca Vectry – polecamy!  | 

Rekordowa dywidenda od Grupy RMF  |  Oglądalność nocnego programu Republiki  |  Wyniki finansowe nadawcy telewizji wPolsce24  |  Skurczył się zysk agencji WebTalk  |  Grupa Emitel w 2024 roku na plusie  |  Broker reklamowy kanału Canal+ Extra 2  |  Spółka producencka Orphan Studio  |  Premiera kontynuacji serialu "Glina"  |  Kanał Show TV zapowiada polskie nowości  |  Prezenterzy Radia Eska w kampanii  |  Subskrybenci Pro.rp.pl z dostępem  |  Miesięcznik "Kobieta i Życie" podrożał  |  Czwarta wersja unijnego kodeksu postępowania dla AI  |  Freundschaft wygrała przetarg  |  WPP Media na czele rankingu  |  Zooclick i Harbingers  |  Zasięg reklamy zewnętrznej w czerwcu  |  "Forbes" poszerza skład kierownictwa  |  Google, OpenAI, xAI i Anthtropic będą wspierać Pentagon  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku lipca w salonach prasowych także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Jan Wróbel, Zygmunt Solorz i dzieci, a także Michał Broniatowski i twórca Vectry – polecamy!  | 

Rekordowa dywidenda od Grupy RMF  |  Oglądalność nocnego programu Republiki  |  Wyniki finansowe nadawcy telewizji wPolsce24  |  Skurczył się zysk agencji WebTalk  |  Grupa Emitel w 2024 roku na plusie  |  Broker reklamowy kanału Canal+ Extra 2  |  Spółka producencka Orphan Studio  |  Premiera kontynuacji serialu "Glina"  |  Kanał Show TV zapowiada polskie nowości  |  Prezenterzy Radia Eska w kampanii  |  Subskrybenci Pro.rp.pl z dostępem  |  Miesięcznik "Kobieta i Życie" podrożał  |  Czwarta wersja unijnego kodeksu postępowania dla AI  |  Freundschaft wygrała przetarg  |  WPP Media na czele rankingu  |  Zooclick i Harbingers  |  Zasięg reklamy zewnętrznej w czerwcu  |  "Forbes" poszerza skład kierownictwa  |  Google, OpenAI, xAI i Anthtropic będą wspierać Pentagon  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku lipca w salonach prasowych także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Jan Wróbel, Zygmunt Solorz i dzieci, a także Michał Broniatowski i twórca Vectry – polecamy!  | 

Dział: INTERNET

Dodano: Maj 30, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

IMM: Rafał Trzaskowski bardziej medialny od Karola Nawrockiego w social mediach

Między 19 a 25 maja ponad 300 tys. materiałów odnoszących się do Rafała Trzaskowskiego zdobyło 2,34 mld kontaktów (fot. materiały prasowe)

Rafał Trzaskowski uzyskał większe zasięgi w mediach niż Karol Nawrocki, ale jego przewaga jest niewielka – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów i Stowarzyszenia Demagog z pierwszego tygodnia po pierwszej turze wyborów prezydenckich. Natomiast w mediach społecznościowych przewaga kandydata Koalicji Obywatelskiej jest wyraźna.

Z raportu Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że między 19 a 25 maja ponad 300 tys. materiałów odnoszących się do Rafała Trzaskowskiego zdobyło 2,34 mld kontaktów. Natomiast blisko 250 tys. treści wzmiankujących Karola Nawrockiego uzyskało 2,15 mld kontaktów.

Oznacza to, że statystyczna osoba w wieku od 15. roku życia zetknęła się w mediach z informacją o kandydacie KO około 73 razy, a z przekazem dotyczącym kandydata popieranego przez PiS – 67 razy.

Natomiast w mediach społecznościowych treści na temat Trzaskowskiego zdobyły o 51 proc. większy zasięg (402 mln kontaktów) niż te związane z Nawrockim (267 mln kontaktów). Znacznie mniejsze (nieprzekraczające 10 proc.) różnice między kandydatami można zauważyć w pozostałych mediach: w prasie, telewizji, radiu i na portalach internetowych.

W kanałach własnych social mediów przy porównywalnej liczbie wpisów (130 Trzaskowskiego i 128 Nawrockiego) to materiały kandydata KO publikowane w zeszłym tygodniu zdobyły więcej wyświetleń (15,4 mln), podczas gdy Karola Nawrockiego – 12,7 mln.

Karol Nawrocki miał większą liczbę (8,6 mln) wyświetleń w serwisie X niż Rafał Trzaskowski (7,5 mln). Jadnak na TikToku i YouTubie przewaga tego ostatniego była wyraźna. Kandydat Koalicji Obywatelskiej uzyskał na TikToku 6,7 mln wyświetleń, a jego rywal 3,7 mln. Na YouTubie Trzaskowski miał 1,2 mln wyświetleń, a Nawrocki – 0,45 mln.

Autorzy raportu zauważają, że Rafał Trzaskowski wyprzedził Karola Nawrockiego pod względem liczby interakcji z wpisami (polubienia, komentarze i udostępnienia). W ubiegłym tygodniu kandydat KO miał ich 2,3 mln, a kandydat popierany przez PiS – 1,45 mln.

Na podstawie analizy liczby kontaktów z materiałami na temat kandydatów w poszczególnych dniach autorzy raportu wyróżnili dwa ważne momenty. Pierwszy z nich to czwartek 22 maja, gdy doszło do spotkania kandydata popieranego przez PiS ze Sławomirem Mentzenem. Nagranie rozmowy między politykami zdobyło na YouTubie do tej pory ponad 4,7 mln wyświetleń. Nawrocki medialnie zrównał się wtedy z Rafałem Trzaskowskim.

W wypadku Trzaskowskiego raport zauważa spory wzrost zainteresowania w dniu rozmowy z Mentzenem, w sobotę 24 maja. Nagranie z niej uzyskało dotychczas ponad 4,8 mln wyświetleń.

W dniu debaty prezydenckiej TVP, 23 maja, również można było odnotować wzrost zainteresowania treściami medialnymi w wypadku obydwu kandydatów. Nie był on jednak tak duży jak w dniach, w których rozmawiali oni ze Sławomirem Mentzenem.

Autorzy raportu zaznaczają, że zainteresowanie odbiorców debaty wzbudziły nie tylko kwestie merytoryczne. Wśród najbardziej zasięgowych wzmianek na temat Karola Nawrockiego znajdują się te odnoszące się do faktu, że na antenie zażył snusa. Sam wpis Pawła Szefernakera, szefa sztabu wyborczego Nawrockiego, wyjaśniający, co kandydat włożył sobie do ust, zdobył blisko 800 tys. wyświetleń.

Debata – na co wskazano w raporcie – wywołała wzrost zainteresowania fact-checkingiem wypowiedzi polityków. W czasie jej trwania Rafał Trzaskowski poprosił Stowarzyszenie Demagog o weryfikację jednej z wypowiedzi Karola Nawrockiego, dotyczącej liczby mieszkań komunalnych budowanych średnio co roku w Warszawie. Słowa kandydata popieranego przez PiS okazały się zgodne z prawdą. Stronę Demagog.org.pl, gdzie można było śledzić prowadzony na żywo fact-checking wypowiedzi polityków, odwiedzono tego dnia ponad 3 mln razy.

W raporcie zauważono także, że Karol Nawrocki podawał fałszywe i zmanipulowane informacje na temat migracji. Stwierdził, że w okresie rządów Donalda Tuska zachodnią granicę Polski przekroczyło 10 tys. "nielegalnych migrantów". W rzeczywistości liczba ta dotyczy osób zawróconych na granicy przez niemieckie służby. W większości byli to Ukraińcy, którzy w Polsce mogą przebywać legalnie.

(JF, 30.05.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.