Republika ze stabilną liczbą reklamodawców, przybyło ich w stacji wPolsce24

Reklamy w Republice i wPolsce24 sprzedaje Polsat Media (screen: wPolsce24)
W Republice w kwietniu emitowano spoty 69 reklamodawców, czyli tyle samo co w marcu. Stacja zarządzana przez Tomasza Sakiewicza nadal ma ich mniej niż konkurencyjna wPolsce24 (Fratria). W obu kanałach mocno reklamują się telezakupy Mango.
Jak wynika z danych Nielsen Media, do których dotarł "Presserwis", w stacji wPolsce24 w kwietniu kampanie wykupiło 110 klientów, o czterech więcej niż miesiąc wcześniej. Obydwa kanały są dostępne za pośrednictwem satelity, operatorów kablowych i naziemnie na ósmym multipleksie. Dla porównania kablowo-satelitarny TVN 24 miał w kwietniu 291 reklamodawców, tj. o siedmiu więcej niż w marcu.
W kwietniu wśród dużych reklamodawców Republiki byli m.in. telezakupy Mango (Grupa Polsat Plus), BB Trade Estonia OÜ (właściciel marki Zondacrypto, giełdy kryptowalut), powiązane ze stacją Niezależne Wydawnictwo Polskie i Narodowy Bank Polski.
Natomiast w stacji wPolsce24 wśród dużych reklamodawców znaleźli się: również Mango, producent m.in. suplementów diety OLeofarm, firma farmaceutyczna Aflofarm i nadawca stacji, czyli spółka Fratria.
Czytaj też: Krzysztof Kossowski współwłaścicielem kanału Krzysztofa Ziemca Otwarta Konserwa
Według Nielsen Media (z uwzględnieniem widowni poza domem) stacja Republika w kwietniu miała średnio 6,27 proc. udziału w grupie ogólnej 4+ wobec 3,04 proc. rok wcześniej (od lipca 2024 kanał nadaje na MUX 8), a wPolsce24 - 1,26 proc. (rok do roku wzrost z 0,36 proc.; do 1 września 2024 w miejscu wPolsce24 nadawał kanał Telewizja wPolsce.pl, ale nie był on dostępny naziemnie). W grupie komercyjnej 16-59 Republika zanotowała 3,46 proc. (wzrost z 1,69 proc.), a wPolsce24 - 0,69 proc. (wzrost z 0,2 proc.).
Reklamy w Republice i wPolsce24 sprzedaje Polsat Media. W maju najdroższe spoty według cennika Republiki kosztują 13,8 tys. zł (do 14 tys. zł w kwietniu), a w stacji wPolsce24 - 2,6 tys. zł (do 2,3 tys. zł w kwietniu). W przypadku mniejszych stacji ważniejsza od sprzedaży cennikowej jest sprzedaż pakietowa, czyli obejmująca wiele stacji i różne grupy odbiorców.
Część firm, np. Ikea czy mBank, wycofała się z Republiki prawie półtora roku temu po wypowiedziach m.in. publicysty Marka Króla o tym, że imigrantom należy "założyć chipy, tak jak się pieskom zakłada" oraz że "tańsze jest jeszcze numery na lewej ręce wytatuować, wtedy łatwo się ich znajdzie".
Pod koniec stycznia 2025 roku Jerzy Owsiak - prezes Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy - ogłosił, że WOŚP nie będzie już współpracować z firmami reklamującymi się w Republice. W trakcie konferencji prasowej powiedział, że był atakowany przez tę stację, masowo hejtowany przez jej widzów w mediach społecznościowych i że grożono mu też śmiercią. Stwierdził także, że Republika odmówiła wyemitowania reklamy jednego z klientów, bo spot nawiązywał do finału WOŚP.
Po wypowiedzi Owsiaka z reklamowania w Republice wycofali się m.in. producent słodyczy Wawel i firma OLeofarm. Z kolei nadawca Republiki pozwał Jerzego Owsiaka, zarzucając mu czyn nieuczciwej konkurencji. Wytoczył mu też proces cywilny i karny.
Krytyczne materiały o Owsiaku i WOŚP emitowała także stacja wPolsce24.
(MNIE, 08.05.2025)
