ARiMR reklamuje się wszędzie, ale nie w mediach rolniczych. Nie wydała tam ani grosza
![](/images/contents/photo_85856_1739171800_big.jpg)
Środki rolniczej agencji nie trafiały do mediów dla rolników (fot. Pixabay.com)
Ponad 4,7 mln zł wydała od 2016 do 2023 roku Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na płatne reklamy w polskich mediach – wynika z audytu prowadzonego w ramach kontroli wydatków instytucji państwowych. Pieniądze trafiły do mediów prorządowych i kościelnych, a w żadnym przypadku do rolniczych.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – jedna z najważniejszych instytucji płatniczych w Polsce. Utworzona w 1993 roku, jest odpowiedzialna m.in. za unijne dopłaty bezpośrednie dla rolników. Wydatki na reklamę i promocję w mediach ARiMR ujawniła w ramach odpowiedzi na pytanie o dostęp do informacji publicznej, przesłanej przez Grzegorza Jakubowskiego, byłego likwidatora Radia RDC i byłego dziennikarza, który obecnie zajmuje się audytami instytucji państwowych.
Pieniądze dla mediów prorządowych i kościelnych
Z przekazanej informacji wynika, że w 2016 roku wydatki reklamowe ARiMR zamknęły się kwotą 45 tys. zł w Polskim Radiu, bo do TVP nie wysłano ani złotówki. W 2016 roku wydatki Agencji wzrosły do 255 tys. zł – ponownie 45 tys. zł dla Polskiego Radia, ale 210 tys. zł dla TVP.
Czytaj też: IWP wraca do projektu ustawy ratunkowej dla prasy. Mechanizm wspierania prenumeraty
Od 2018 roku aktywność reklamowa gwałtownie rosła. Polskie Radio (104 206,50 zł) zostało przeskoczone w budżecie ARiMR i to aż dwuipółkrotnie przez Fundację Lux Veritatis, nadawcę telewizji Trwam (276 800 zł). W ramach czterech umów do TVP trafiło 850 tys. zł.
W 2019 roku do beneficjentów umów reklamowych agencji dołączyły TV Republika (80 tys. zł), tygodnik "Gazeta Polska" (55 tys. zł), tygodniki "Niedziela" i "Gość Niedzielny" (razem prawie 100 tys. zł) oraz Polskie Radio i TVP (razem blisko 700 tys. zł).
W roku 2020 w firmie reprezentującej wszystkie 17 rozgłośni regionalnych PR – Audytorium 17 – agencja wydała 123,4 tys. zł. Do Katolickiego Radia Zamość, niewielkiej diecezjalnej rozgłośni o zasięgu poniżej 0,5 proc., trafiło niewiele mniej – 119,6 tys. zł. To więcej, niż do dużego Polskiego Radia SA (106,2 tys. zł).
Ani grosza na media rolnicze
W 2021 roku budżet na Polskie Radio (120 tys. zł) był prawie taki sam, jak na grupę katolickich wydawców CEM SpesMediaGroup (Radio Nadzieja Diecezji Łomżyńskiej, tygodnik "Głos Katolicki", portal Wzasiegu.pl) – 118,2 tys. zł. Swoje budżety dostały też Telewizja Republika (96 tys. zł) oraz Radio Zamość (79,5 tys. zł). Te same podmioty w bardzo podobnych proporcjach były zasilane z budżetu ARIMR w 2022 roku (a TV Republika nawet dokładnie taką samą kwotą).
Czytaj też: Radio I Archidiecezji Białostockiej z serwisami informacyjnymi Republiki
W 2023 roku wydatki niemal się nie zmieniły – Polskie Radio 144 tys. zł, TVP 783 tys. zł, TV Republika 120 tys. zł oraz Radio Nadzieja Diecezja Łomżyńska (84 tys. zł).
Agencja z ponad 4,7 mln zł nie wydała przez 7 lat ani grosza na reklamę czy promocję w typowych mediach rolniczych: "TopAgrar", "Farmerze", "Agro Profilu", "Wieściach Rolniczych" czy "Tygodniku Poradnik Rolniczy".
Czytaj też: Redaktor naczelny Onetu Bartosz Węglarczyk idzie na trzymiesięczny urlop
(PAR, 10.02.2025)
![Pressletter](/images/pressletter_v2.jpg)