Meta z rekordowymi przychodami w ostatnim kwartale 2024 roku. Microsoft powyżej oczekiwań
Meta w ostatnim kwartale 2024 odnotowała zysk rok do roku większy o 35 proc. (fot. Pixabay.com)
Meta Platforms - firma Facebooka, Instagrama, Threads i WhatsAppa - ostatni kwartał 2024 roku zamknęła dużymi przychodami oraz zyskami. I to nawet pomimo wynoszącej prawie 5 mld dol. straty w dziale Reality Labs, odpowiedzialnym za rozwój technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz metawersum.
Kwartalne przychody koncernu ogółem osiągnęły 48,39 mld dol. (wzrost o 21 proc. w porównaniu z takim samym okresem w poprzednim roku). Przychody z serwisów społecznościowych wyniosły 47,30 mld dol. (wzrost o 21 proc. rok do roku). Przychody z reklam to 46,78 mld dol. (wzrost także o 21 proc.).
Zysk operacyjny Meta wzrósł o 35 proc., osiągając 28,33 mld dol. Dochód netto spółki wynoszący 20,84 mld dol., czyli 8,02 dolara na akcję, wzrósł z 14,02 mld dol., czyli 5,33 dolara na akcję rok wcześniej.
Liczba dziennych aktywnych użytkowników platform społecznościowych wzrosła o 5 proc., do 3,35 mld.
Dział Reality Labs odnotował stratę operacyjną 4,97 mld dol. przy przychodach rzędu 1,1 mld dol. Od 2020 roku Reality Labs wygenerowało łącznie ponad 60 mld dol. strat operacyjnych, dlatego inwestorzy wciąż poddają wizję szefa firmy Marka Zuckerberga pod wątpliwość.
W tym samym terminie wyniki (zgodnie z terminologią firmy za drugi kwartał roku fiskalnego 2025) ogłosił inny koncern z grupy big techów - Microsoft. Zyski i przychody przekroczyły oczekiwania.
Technologiczny gigant miał zysk na akcję w wysokości 3,23 dol., co oznacza wzrost o 10 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, a także przychody w wysokości 69,6 mld dol.
Wartość akcji spółki, wartych łącznie 3,28 biliona dolarów, wzrosła w ciągu ostatnich 12 miesięcy o ok. 8 proc., ponieważ firma zainwestowała kapitał w sztuczną inteligencję i planuje w tym roku wydać na rozwój tej działalności 80 mld dol.
Meta podjęła podobne zobowiązania (chce wydać na ten sam cel 65 mld dol.). Amerykańscy giganci technologiczni spieszą się, aby zyskać przewagę nad konkurentami w wyścigu o prymat w branży AI.
(MAC, 30.01.2025)