CRAFTY-SPR Awards przyznane. Stowarzyszenie Producentów Reklamowych nagradza twórców reklam
– Według mnie wszystko się udało, na galę przyszło bardzo dużo ludzi. Mam nadzieję, że druga edycja będzie jeszcze lepsza i już zaczynamy o niej myśleć – mówi Marcin Dworucha, managing director, producer & partner w F25 Production House (na zdjęciu drugi z lewej) (fot. materiały prasowe)
W poniedziałek 30 września w kinie Iluzjon w Warszawie obyła się gala wręczenia pierwszych w historii nagród CRAFTY-SPR Awards. Akademia Jurorów, licząca 144 twórców i producentów zrzeszonych w Stowarzyszeniu Producentów Reklamowych, oceniła ponad 200 zgłoszonych projektów w 14 kategoriach. – Myślę, że docenienie przez swoich konkurentów jest najwyższym stopniem uznania – mówi nam Marcin Dworucha, managing director, producer & partner w F25 Production House, który jest jedną z osób odpowiedzialnych za opracowanie formuły nowego konkursu.
Jak stwierdzili organizatorzy, celem wydarzenia jest docenienie warsztatu i talentu osób tworzących reklamy, a także stworzenie platformy łączącej twórców z producentami.
– Potrzebowaliśmy wydarzenia poświęconego wyłącznie twórcom i producentom, żebyśmy mieli szansę na networking i dialog. CRAFTY-SPR Awards to nasz autorski projekt, opracowany przez grupę producentów SPR: Magdę Garską (Xantus), Marcina Dworuchę (F25), Tomka Dławichowskiego (Timecode) i mnie – mówi Arleta Robinson, prezeska Stowarzyszenia Producentów Reklamowych i domu produkcyjnego Lucky Luciano. – Uznaliśmy, że jest przestrzeń na te nagrody i że są doskonałym uzupełnieniem tego, co już funkcjonuje na naszym rynku. Nie było do tej pory w naszej branży wydarzenia poświęconego tylko i wyłącznie realizatorom i producentom reklam – dodaje.
W pierwszej edycji plebiscytu wiele nagród zdobył dom produkcyjny F25, m.in. za reżyserię, zdjęcia, kostiumy, animację oraz montaż. O idei konkursu porozmawialiśmy krótko z Marcinem Dworuchą, od 2008 pracującym jako managing director, producer & partner w F25 Production House.
Press.pl: Jak podsumowałby Pan pierwszą edycję nowego konkursu Stowarzyszenia Producentów Reklamowych CRAFTY-SPR Awards?
Marcin Dworucha: Z punktu widzenia Stowarzyszenia Producentów Reklamowych, jako członek Stowarzyszenia i grupy organizującej konkurs, uważam, że odnieśliśmy duży sukces. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że to pierwsza edycja. Otrzymaliśmy bardzo dużo zgłoszeń. Idea konkursu spotkała się z wielkim entuzjazmem wśród samych twórców, a to nasza bezpośrednia grupa docelowa, z którą pracujemy na co dzień. To reżyserzy, operatorzy, scenografowie, montażyści, animatorzy – ludzie, z którymi robimy projekty. Więc w SPR powstał pomysł, żeby coś dla nich zrobić.
Według mnie wszystko się udało, na galę przyszło bardzo dużo ludzi. Mam nadzieję, że druga edycja będzie jeszcze lepsza i już zaczynamy o niej myśleć.
Pana dom produkcyjny F25 zdobył w konkursie CRAFTY-SPR Awards bardzo dużo nagród. Czy po tylu zwycięstwach w różnych plebiscytach, nie tylko w tym, odbieranie ich sprawia Panu jeszcze satysfakcję?
Odbieranie nagród chyba nigdy się nikomu nie znudzi. Zawsze wiąże się z tym wielka satysfakcja. Oczywiście zawsze pamiętam, że to nie są tylko nagrody dla brandu, ale dla ludzi, którzy tworzą ten brand. Marka to ludzie, to klimat, który tworzymy na projektach, to nasi klienci, agencje, z którymi pracujemy, zespoły które się poświęcają w pracy na co dzień. To też jakość tej pracy. Zdobywane nagrody to osiągnięcie zespołowe, są one wyróżnieniem dla wszystkich osób zaangażowanych w ten proces od początku do samego końca.
Jak odpowiedziałby Pan ludziom, którzy uważają, że branża sama siebie chwali i przyznaje sobie nagrody? Czy nie zachodzi tu konflikt interesów?
Odwróciłbym to pytanie – jeżeli branża może ocenić branżę, jeżeli reżyser może ocenić pracę innego reżysera, jeżeli scenograf może docenić pracę innego scenografa i ją wyróżnić za jakiś projekt, to myślę, że jest to najwyższy stopień uznania. Jeżeli ktoś projekt ocenia z zewnątrz i uznaje na przykład, że jakaś scenografia jest dobra, to ocenia jedynie efekt finalny. Scenograf oceniając innego scenografa może rozpoznać ilość włożonej pracy w dany projekt na głębszym poziomie, może właśnie docenić craft.
Myślę, że docenienie przez swoich konkurentów to coś wyjątkowego. Zgadzam się, branża daje sobie nagrody, ale wydaje mi się, że jest to bardziej zniuansowane. Projekty są oceniane i wybierane naprawdę przez wysokiej klasy fachowców. W tym kontekście jeżeli jesteśmy w stanie dać konkurencji maksymalną liczbę punktów, to jest to wyróżnienie największej wagi.
Dziękujemy za rozmowę.
Do pierwszej edycji nagród zgłoszono ponad 200 produkcji, przesłanych przez 30 domów produkcyjnych i postprodukcyjnych, w 14 kategoriach. Nowością na rynku jest kategoria Zrównoważona Produkcja, w której nagrodzono domy produkcyjne dbające o klimat i środowisko przy swoich realizacjach. W skład Akademii jurorskiej weszli twórcy branży reklamowej oraz kilkunastu producentów.
Wyniki głosowania:
Reżyseria:
- Zwyciężczyni: Monika Kmita „Yes. Portret kobiecy” (F25)
- I Wyróżnienie: Filip Załuska „SAR Bingo” (F25)
- II Wyróżnienie: Marcin Pucyk „Unilever / AXE/ Łapy w górę” (Watchout Studio)
Zdjęcia:
- Zwycięzca: Mikołaj Syguda „Yes. Portret kobiecy” (F25)
- I Wyróżnienie: Julian Kernbach „HBO The last of us” (Ilmatic)
- II Wyróżnienie: Michał Englert „Fortuna Bogini” (Watchout Studio)
Scenografia:
- Zwycięzca: Nara Dumitrescu „Betclic Płaciliśmy podatki” (Dobro)
- I Wyróżnienie: Paweł Dąbrowski „HBO The last of us” (Ilmatic)
- II Wyróżnienie: Natalia Mleczak „Image Play Different” (Lucky Luciano)
Kostiumy:
- Zwycięzcy: Paulina Surma i Sebastian Tokarczyk „Ikea Starter” (Spokój Film)
- I Wyróżnienie: Dana Anghel „Betclic Płaciliśmy podatki” (Dobro)
- II Wyróżnienie: Marta Zaczyńska „Yes. Portret kobiecy” (F25)
Charakteryzacja / Make up:
- Zwycięzca: Dagmara Śrama „L’oreal Revitalift” (Szut Szut)
- I Wyróżnienie: Dominika Godziemba-Tytrek „Blik Strofki” (Timecode Film Production)
- II Wyróżnienie: Kasia Biały i Daniel Gryszke „Ikea Starter” (Spokój FIlm)
Animacja:
- Zwycięzcy: Jacek Szewczyk, Bartek Rejdych, Patryk Habryn, Karol Szczepankiewicz „Kubuś Waterrr” (Xantus)
- I Wyróżnienie: Rafał Blecharz „Żabka Energy” (F25)
- II Wyróżnienie: Magdalena Miszczak i Roman Pieńczykowski „Dopamina” (Truskavka)
VFX:
- Zwycięzcy: Przemysław Drosik, Joanna Rutkowska, Maciek Koleśnik, Andrey Suhoroslov, Natalia Rajszys, Łukasz Piątkowski, Maciej Przezak, Artur Zarejko, Kuba Socha, Michał Socha, Grzegorz Żołnowski, Michał Serafin, Łukasz Wiktorzak, Ernest Koska “Gorilla” Little Simz/dla marki BMW (Locomotive)
- I Wyróżnienie: Yan Marchenko „Sony ULT” (Truskavka)
- II Wyróżnienie: Piotr Kłosowicz i Marcin Kolendo „Biedronka loyalty” (OTO Film)
Montaż:
- Zwycięzcy: Mateusz Rybka i Kuba Michalczuk „Fortuna Bogini” (Watchout Studio)
- I Wyróżnienie: Jakub Tomaszewicz „Yes. Portret kobiecy” (F25)
- II Wyróżnienie: Magda Mikołajczyk „Orange, Wizerunek” (Film Produkcja)
Korekcja barwna:
- Zwycięzca: Piotr Nowicki „Oshee Daria Miami” (Lemon)
- I Wyróżnienie: Dominik Deras „HBO The last of us” (Ilmatic)
- II Wyróżnienie: Piotr Nowicki „Sony ULT”, (Truskavka)
Kategorie dodatkowe:
Producentka/Producent Roku:
- Zwycięzca: Adrian Włodarski (Watchout Studio)
- I Wyróżnienie: Anna Łopat (Dynamo)
- II Wyróżnienie: Jan Szczeniowski (Spokój Film)
Kierowniczka/Kierownik Produkcji Roku:
- Zwycięzca: Jarosław Frontczak (Film Produkcja)
- I Wyróżnienie: Katarzyna Ferenc (Film Reaktor)
- II Wyróżnienie: Aleksandra Karkosa-Tomczak (F25)
Dom Produkcyjny Roku:
- Zwycięzca: F25
- I Wyróżnienie: Dobro
- II Wyróżnienie: Watchout Studio
Film Roku:
- Zwycięzca: „Yes. Portret kobiecy” (F25)
- I Wyróżnienie: „Betclic. Płaciliśmy podatki” (Dobro)
- II Wyróżnienie: „Porsche” (Dobro)
Zrównoważona Produkcja:
- Zwycięzca: RIOTS, za projekt „BMW Charging Station”
- I Wyróżnienie: ATM Virtual, za projekt „Polsat Czysta Polska”
- II Wyróżnienie: OTO Film za projekt Captain Jack
Zamiast tradycyjnych statuetek laureatom wręczono oryginalne reliefy, zaprojektowane przez artystkę Olę Niepsuj.
(HAD, 09.10.2024)