SAG-AFTRA zapewnia aktorom zarobki za wykorzystywanie ich głosów przez AI
„Na mocy umowy, aktor może ustalić cenę, za którą reklamodawca może cyfrowo naśladować jego głos. Pod warunkiem, że wynosi ona co najmniej minimalne wynagrodzenie SAG-AFTRA za reklamy audio" (fot. Wikimedia Commons/Jaguirre2192)
Związek hollywoodzkich aktorów SAG-AFTRA ogłosił umowę z firmą Narrativ, pośredniczącą pomiędzy nim a branżą reklamową. Chodzi o umożliwienie aktorom sprzedawanie reklamodawcom praw do replikowania ich głosów za pomocą sztucznej inteligencji.
Agencja Reutera podaje, że aktorzy chcą się zabezpieczyć przed kradzieżą ich wizerunków przez AI i niekontrolowanym wykorzystaniem ich głosów. Chcą też zapewnić sobie dochody z tej technologii.
„Bezpieczna opcja dla zainteresowanych aktorów”
„Na mocy umowy, aktor może ustalić cenę, za którą reklamodawca może cyfrowo naśladować jego głos. Pod warunkiem, że wynosi ona co najmniej minimalne wynagrodzenie SAG-AFTRA za reklamy audio. Marki muszą uzyskać zgodę wykonawców na każdą reklamę, która wykorzystuje cyfrową wersję głosu” – przekazał Reuters.
Czytaj też: Kim Dotcom – "największy internetowy pirat" – po 12 latach ma być poddany ekstradycji do USA
„Nie wszyscy członkowie będą zainteresowani korzystaniem z możliwości, jakie może oferować licencjonowanie ich cyfrowego naśladowania głosu i to jest zrozumiałe. Ale dla tych, którzy będą zainteresowani, będzie teraz bezpieczna opcja” – oświadczył przedstawiciel SAG-AFTRA, Duncan Crabtree-Ireland.
Aktorka Scarlett Johansson zwróciła uwagę na zagrożenia na początku tego roku, kiedy zarzuciła OpenAI kopiowanie jej głosu na potrzeby konwersacyjnego systemu sztucznej inteligencji.
Aktorzy głosowi w grach wideo i wykonawcy motion-capture ogłosili w zeszłym miesiącu strajk w związku z nieudanymi negocjacjami dotyczącymi umów o pracę skupiającymi się na ochronie pracowników związanej ze sztuczną inteligencją.
Czytaj też: Rosyjscy hakerzy prowadzą globalną kampanię phisingową przeciwko krytykom Kremla
(MAC, 18.08.2024)