Przekazy o Owsiaku w Republice i wPolsce24  |  O czym przypomniała lista gości na inauguracji Trumpa  |  Negocjacje Repropolu z big techami  |  Grupa RMF poszerza ofertę  |  Bank Pekao SA wybiera agencję  |  TVP 2 bez kontynuacji programu  |  Zestawienie najsilniej wspieranych marek w telewizji  |  Oglądalność "The Voice Senior" w TVP 2  |  Cennik TVN na luty  |  Premiery serialu przeniesione z Polsatu do TV 4  |  Dostępność stacji Biznes24  |  Wicenaczelny "Parkietu"  |  "Newsweek Historia" podrożał  |  Odejście z Publicis  |  Digitree Group  |  Zespół Mediabrands Health  |  Grupa Kantar sprzedaje Kantar Media za 1 mld dol.  |  W Londynie rozpoczął się proces księcia Harry'ego przeciwko gazetom Murdocha  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku stycznia w salonach prasowych nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Andrzej Andrysiak, XYZ Grzegorza Nawackiego, a także była naczelna „Pisma” i odbudowa radiowej Trójki – polecamy!  | 

Przekazy o Owsiaku w Republice i wPolsce24  |  O czym przypomniała lista gości na inauguracji Trumpa  |  Negocjacje Repropolu z big techami  |  Grupa RMF poszerza ofertę  |  Bank Pekao SA wybiera agencję  |  TVP 2 bez kontynuacji programu  |  Zestawienie najsilniej wspieranych marek w telewizji  |  Oglądalność "The Voice Senior" w TVP 2  |  Cennik TVN na luty  |  Premiery serialu przeniesione z Polsatu do TV 4  |  Dostępność stacji Biznes24  |  Wicenaczelny "Parkietu"  |  "Newsweek Historia" podrożał  |  Odejście z Publicis  |  Digitree Group  |  Zespół Mediabrands Health  |  Grupa Kantar sprzedaje Kantar Media za 1 mld dol.  |  W Londynie rozpoczął się proces księcia Harry'ego przeciwko gazetom Murdocha  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku stycznia w salonach prasowych nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Andrzej Andrysiak, XYZ Grzegorza Nawackiego, a także była naczelna „Pisma” i odbudowa radiowej Trójki – polecamy!  | 

Przekazy o Owsiaku w Republice i wPolsce24  |  O czym przypomniała lista gości na inauguracji Trumpa  |  Negocjacje Repropolu z big techami  |  Grupa RMF poszerza ofertę  |  Bank Pekao SA wybiera agencję  |  TVP 2 bez kontynuacji programu  |  Zestawienie najsilniej wspieranych marek w telewizji  |  Oglądalność "The Voice Senior" w TVP 2  |  Cennik TVN na luty  |  Premiery serialu przeniesione z Polsatu do TV 4  |  Dostępność stacji Biznes24  |  Wicenaczelny "Parkietu"  |  "Newsweek Historia" podrożał  |  Odejście z Publicis  |  Digitree Group  |  Zespół Mediabrands Health  |  Grupa Kantar sprzedaje Kantar Media za 1 mld dol.  |  W Londynie rozpoczął się proces księcia Harry'ego przeciwko gazetom Murdocha  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku stycznia w salonach prasowych nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Andrzej Andrysiak, XYZ Grzegorza Nawackiego, a także była naczelna „Pisma” i odbudowa radiowej Trójki – polecamy!  | 

Temat: telewizja

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Czerwiec 19, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Prawicowcy we Francji sprywatyzują media publiczne. Jeśli wygrają wybory

Wynik wyborów we Francji jest niepewny, a partia Marine Le Pen ma mocne sondaże (screen: YouTube/Guardian News)

Skrajnie prawicowe Zjednoczenie Narodowe Marine Le Pen zamierza sprywatyzować francuską publiczną telewizję i radio, jeśli zdobędzie absolutną większość we francuskim parlamencie w przedterminowych wyborach.

Przewodniczący partii Jordan Bardella powiedział w niedzielę telewizji publicznej France 3, że jego ambicją jest prywatyzacja państwowego nadawcy "w celu zaoszczędzenia pieniędzy".

Partia Le Pen ma mocne sondaże

Bardella stwierdził, że sprzedaż publicznych usług radiowych i telewizyjnych pozwoliłaby zaoszczędzić ponad 3 mld euro, które można byłoby przeznaczyć na inne dziedziny życia. Powiedział, że podjęcie takich działań zajmie trochę czasu i "nie nastąpi w ciągu 24 godzin".

Czytaj też: "The Washington Post" opublikował artykuł przeciwko swojemu przyszłemu naczelnemu

Wiceprzewodniczący partii Sebastien Chénu stwierdził z kolei w wywiadzie dla France 2, że publiczna telewizja i radio we Francji potrzebują "odrobiny wolności, trochę tlenu". Powiedział, że niektóre duże programy w krajowych stacjach radiowych "przechylają się w lewo lub skrajnie w lewo" i nie powinno być "żadnych tematów tabu" dotyczących prywatyzacji.

Chénu oświadczył, że w przypadku dojścia do władzy jego partia zamierza sprzedać krajowe stacje telewizyjne i radiowe, zachowując jednocześnie kanały międzynarodowe, które były głosem Francji za granicą. Takie jak France 24 i Arte, a także kanały na terytoriach zamorskich, takich jak Martynika i Gwadelupa.

Macron ogłosił 9 czerwca, że zwołuje wybory parlamentarne (pierwsza tura 30 czerwca, druga 7 lipca), podejmując ryzyko po tym, jak skrajna prawica w dużej mierze pokonała jego centrystów w wyborach europejskich. Wynik jest niepewny, a partia Le Pen ma mocne sondaże.

"Uniknąć rzezi we francuskich mediach publicznych"

Nadawca publiczny France Télévisions, obejmujący cztery krajowe kanały telewizyjne i 24 kanały regionalne, jest głównym podmiotem finansującym filmy, dramaty i filmy dokumentalne oraz czołowym francuskim kanałem medialnym. Radio France ma kilka stacji krajowych i lokalnych i dominuje w podcastach. Publiczna stacja radiowa France Inter jest najpopularniejszą we Francji i słucha jej ponad 7 mln osób dziennie.

Czytaj też: Zwolennik teorii spiskowych Alex Jones traci majątek, ale zachowuje kontrolę nad firmami

Clémentine Autain, kandydatka lewicowego sojuszu Nowego Frontu Ludowego, stwierdziła, że w wyborach trzeba wybrać lewicę, aby "uniknąć rzezi" w mediach publicznych.

Spór o prywatyzację pojawia się w delikatnym momencie dla francuskiej państwowej telewizji i radia, które zostały osłabione przez zniesienie opłaty abonamentowej i stoją w obliczu niepewności co do przyszłego modelu finansowania.

W 2022 r. Macron zniósł opłatę abonamentową za telewizję w wysokości 138 euro rocznie we Francji kontynentalnej. Od tego czasu nadawanie publiczne jest finansowane z ułamka podatku VAT, ale to krótkoterminowe rozwiązanie zostanie zakończone w przyszłym roku.

Czytaj też: Spada zaufanie do mediów informacyjnych w Polsce. Nowy raport Reuters Institute

(MAC, 19.06.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.