Polskie Radio wydało 50 mln zł na DAB+ w 2023 roku. Ale słuchalność jest śladowa
Polskie Radio w technologii DAB+ nadaje od października 2013 roku (fot. Longin Wawrynkiewicz/PAP)
Polskie Radio w 2023 roku przeznaczyło 50 mln zł na nadawanie na multipleksie radia cyfrowego w technologii DAB+. Informacje na temat kosztów emisji cyfrowej uzyskaliśmy w trybie dostępu do informacji publicznej. Były one nieznacznie wyższe niż w 2022 roku (49,8 mln zł; wzrost o 0,4 proc.).
Tworzenie rozgłośni cyfrowych w 2023 roku pochłonęło 42,1 mln zł, czyli o 2,5 proc. mniej niż w 2022 roku. Najwięcej kosztowała radiowa Czwórka – 14,1 mln zł (o 21,4 proc. mniej niż rok wcześniej). Na tworzenie programu Polskiego Radia Kierowców przeznaczono 8 mln zł (o 7,4 proc. mniej), Polskiego Radia Dzieciom – 7,2 mln zł (o 22,8 proc. mniej), Polskiego Radia dla Ukrainy – 7 mln zł (o 138,5 proc. więcej).
Słuchalność radia cyfrowego DAB+ śladowa
Koszt rozpowszechniania rozgłośni cyfrowych w DAB+ wyniósł kolejne 4,1 mln zł, tj. o 23 proc. więcej, niż rok wcześniej. Z kolei rozpowszechnianie pozostałych stacji w tej technologii (Jedynka, Dwójka, Trójka, Polskie Radio 24 i Polskie Radio dla Zagranicy) kosztowało 3,8 mln zł (o 15,1 proc. więcej).
Czytaj też: Program III z nową ramówką. Serwisów w Trójce nie będą przedstawiać już Kozińska i Jarek
Jak wynika z badania Radio Track, realizowanego przez Kantar, słuchalność radia cyfrowego w technologii DAB+ w Polsce jest śladowa. W 2023 roku na taki sposób odbioru przypadało 0,3 proc. udziału w czasie słuchania (0,2 proc. w 2022 roku). Radio DAB+ wybierało 72 tys. słuchaczy dziennie (43 tys. rok wcześniej).
Radiowej Jedynki słuchało dziennie w DAB+ 18 tys. osób, radiowej Trójki – 10 tys., Polskiego Radia 24 – 7 tys., Czwórki – 2 tys., a Polskiego Radia Kierowców – również 2 tys. Dla porównania – przez internet Polskie Radio Kierowców wybiera 49 tys. słuchaczy dziennie, Polskie Radio 24 – 43 tys., a Czwórkę – 30 tys.
Polskie Radio w technologii DAB+ nadaje od października 2013 roku. Multipleks radia cyfrowego uruchomiono za prezesury Andrzeja Siezieniewskiego.
Na koniec września 2023 roku w zasięgu multipleksu DAB+ Polskiego Radia było 67 proc. mieszkańców Polski i 45 proc. powierzchni kraju. W październiku 2023 roku rozpoczął się proces uruchamiania kolejnych stacji nadawczych w tej technologii – do połowy 2024 roku ma ich być 81 (obecnie 78), co przełoży się na zwiększenie zasięgu. Zasięg ludnościowy wyniesie 86 proc., a powierzchniowy – 72 proc.
Czytaj też: DNA bada do dna. Julia Roberts w PBS usłyszała, że nie powinna nosić swojego nazwiska
(KOZ, 03.04.2024)