Szefowie TV Republika nawoływali do bojkotu Ikei. Ale to reklamodawcy zbojkotowali ich kanał
Tomasz Sakiewicz chciał bojkotu jednego ze swoich reklamodawców, ale to reklamodawcy zbojkotowali jego telewizję (screen: YouTube/Telewizja Republika)
Po skandalicznych słowach Marka Króla na temat imigrantów wypowiedzianych w środę na antenie TV Republika marki wycofują się z bloków reklamowych tej stacji. Nie chcą być kojarzone z mową nienawiści.
Marek Król podczas dyskusji w TV Republika dotyczącej imigracji powiedział, że należy cudzoziemcom "założyć chipy, tak jak się pieskom zakłada" oraz "a tańsze jest jeszcze numery na lewej ręce wytatuować, wtedy łatwo się ich znajdzie". Już wcześniej na stację wylała się fala krytyki po wypowiedzi na temat imigrantów Jana Pietrzaka (zaproponował, aby umieścić ich w barakach w obozach koncentracyjnych).
Firmy masowo bojkotują TV Republika
Po tych wypowiedziach internauci przyjrzeli się, kto reklamuje się w TV Republika, i zaczęli pisać do firm, czy na pewno chcą wspierać swoimi pieniędzmi mowę nienawiści. Jako pierwsza zareagowała Ikea.
Czytaj też: Marki wycofują budżety z TV Republika. Michał Rachoń przeprasza po haniebnej wypowiedzi Marka Króla
"Dziękujemy za sygnał. Sprawdziliśmy z domem mediowym Wavemaker, który w naszym imieniu odpowiada za zakup czasu reklamowego w mediach. Okazało się, że Tv Republika od niedawna jest częścią pakietu stacji tematycznych, oferowanych przez Polsat. Pakiet kupuje się w całości, zatem nie byliśmy świadomi zmiany oferty. Od jutra nie będzie już naszych reklam w Tv Republika" – oświadczyła Ikea.
2/2 Pakiet kupuje się w całości, zatem nie byliśmy świadomi zmiany oferty. Od jutra nie będzie już naszych reklam w Tv Republika.
— IKEA Polska (@IKEAPolska) January 3, 2024
W odpowiedzi Tomasz Sakiewicz, prezes TV Republika, i Michał Rachoń, dyrektor programowy, zaczęli nawoływać do bojkotu Ikei. Przyniosło to skutek odwrotny od zamierzonego, bo klientów zaczęła tracić przede wszystkim ich stacja.
Czytaj też: KRRiT dostała skargę na słowa Sobali w TV Republika o premierze Tusku
"Rozumiemy, że stacje telewizyjne nie mają kontroli nad wypowiedziami gości w programach na żywo, ale nawet w takiej formule tego typu treści powinny spotkać się z natychmiastową reakcją dziennikarzy i kierownictwa stacji. W przypadku braku takich działań nie będziemy kontynuować współpracy marketingowej, ponieważ marka Żabka nie chce być utożsamiana z treściami fundamentalnie przeciwstawnymi jej wartościom" – poinformowało biura prasowe Żabki.
W codziennej działalności Grupy Żabka jasno określamy nasze wartości, wśród nich otwartość, wspieranie różnorodności i szacunek dla każdego człowieka. Tym samym nie akceptujemy wypowiedzi o charakterze rasistowskim i ksenofobicznym. Pełne oświadczenie: https://t.co/OEQfwdPbU9
— Żabka Polska (@ZabkaPolska) January 4, 2024
Do wczorajszego wieczoru o kończeniu współpracy reklamowej z TV Republika poinformowały także: mBak, Carrefour Polska, Media Expert, Adamed Pharma, Pyszne.pl, Skoda, OtoDom, Bank Millennium, Alior Bank, Santander, Master Card.
Pyszne.pl przedstawiło nam także osobno swoje stanowisko w sprawie wycofania swoich reklam z TV Republika. Czytamy w nim: "W Pyszne.pl wierzymy w to, że każdy ma prawo do swoich poglądów i przekonań, każdemu należy się szacunek i wolność wypowiedzi, pod warunkiem, że nie piętnują one innych ludzi. Takie wypowiedzi padły na antenie TV Republika i nie spotkały się ze stanowczą reakcją władz tej stacji. W związku z powyższym i w oparciu o nasze wartości – wycofaliśmy reklamy z tego medium".
I dalej: "Nie angażowaliśmy się i nie będziemy się angażować w politykę. Analogiczne działania podjęlibyśmy w każdym innym przypadku i z jakimkolwiek innym medium".
Czytaj też: Danuta Holecka w TV Republika 3-4 razy w tygodniu. "Przeniosła propisowską propagandę"
(GK, PAR, 05.01.2024)