Maciej Świrski proponuje fundusz  |  Koalicja rządowa zmienia szefa RMN  |  Agencja Heart & Brain  |  Ruszył proces przeciwko TVN  |  Grupa Agora wycofała się z branży gastronomicznej  |  Player wprowadza zmiany w kanałach FAST  |  Eurosport i Max z prawami  |  Silver TV na razie tylko w internecie  |  Play największym graczem na rynku kablowym  |  Zestawienie kanałów dla dzieci  |  Talk-show "Dobry wieczór" w TVN Style  |  Spadki wśród dwutygodników z segmentu people  |  Agnieszka Niburska i Anna Pastor w zespole BBC Studios  |  Oglądalność serialu "Uroczysko" w TV 4  |  Intermarché z nową platformą komunikacji  |  Koalicja Grandesi x Kalicińscy tworzy lokalną kampanię  |  OS3 i One House  |  Netflix pozyskał pięciu sponsorów transmisji walki Mike Tyson – Jake Paul  |  Dovid Efune najbliżej przejęcia The Telegraph. Pracownicy zaniepokojeni, że firma straci bezstronność  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Maciej Świrski proponuje fundusz  |  Koalicja rządowa zmienia szefa RMN  |  Agencja Heart & Brain  |  Ruszył proces przeciwko TVN  |  Grupa Agora wycofała się z branży gastronomicznej  |  Player wprowadza zmiany w kanałach FAST  |  Eurosport i Max z prawami  |  Silver TV na razie tylko w internecie  |  Play największym graczem na rynku kablowym  |  Zestawienie kanałów dla dzieci  |  Talk-show "Dobry wieczór" w TVN Style  |  Spadki wśród dwutygodników z segmentu people  |  Agnieszka Niburska i Anna Pastor w zespole BBC Studios  |  Oglądalność serialu "Uroczysko" w TV 4  |  Intermarché z nową platformą komunikacji  |  Koalicja Grandesi x Kalicińscy tworzy lokalną kampanię  |  OS3 i One House  |  Netflix pozyskał pięciu sponsorów transmisji walki Mike Tyson – Jake Paul  |  Dovid Efune najbliżej przejęcia The Telegraph. Pracownicy zaniepokojeni, że firma straci bezstronność  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Maciej Świrski proponuje fundusz  |  Koalicja rządowa zmienia szefa RMN  |  Agencja Heart & Brain  |  Ruszył proces przeciwko TVN  |  Grupa Agora wycofała się z branży gastronomicznej  |  Player wprowadza zmiany w kanałach FAST  |  Eurosport i Max z prawami  |  Silver TV na razie tylko w internecie  |  Play największym graczem na rynku kablowym  |  Zestawienie kanałów dla dzieci  |  Talk-show "Dobry wieczór" w TVN Style  |  Spadki wśród dwutygodników z segmentu people  |  Agnieszka Niburska i Anna Pastor w zespole BBC Studios  |  Oglądalność serialu "Uroczysko" w TV 4  |  Intermarché z nową platformą komunikacji  |  Koalicja Grandesi x Kalicińscy tworzy lokalną kampanię  |  OS3 i One House  |  Netflix pozyskał pięciu sponsorów transmisji walki Mike Tyson – Jake Paul  |  Dovid Efune najbliżej przejęcia The Telegraph. Pracownicy zaniepokojeni, że firma straci bezstronność  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: RADIO

Dodano: Listopad 23, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Lichocka nie miała racji. Badanie Radio Track zgodne z branżowymi standardami

"Zebrany i wnikliwie przeanalizowany materiał nie dał podstaw do stwierdzenia, że mogło dojść do naruszenia ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów" - stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny (fot. Wojciech Olkuśnik/East News)

- Zgromadzone informacje nie wykazały, aby doszło do naruszenia konkurencji przy kształtowaniu metodologii badania Radio Track oraz weryfikacji jego wyników - poinformował UOKiK. Tym samym prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zamknął postępowanie dotyczące podmiotów tworzących Komitet Badań Radiowych. Badania Radio Track podważały członkini Rady Mediów Narodowych Joanna Lichocka i prezeska Polskiego Radia Agnieszka Kamińska, którym wydawało się, że słabe wyniki stacji publicznych to kwestia pomiaru. 

Niemal dwa lata temu - pod koniec stycznia 2022 roku - kontrolerzy UOKiK weszli do biur Grupy RMF, Eurozetu, Grupy Radiowej Agory i Grupy ZPR Media, czyli nadawców tworzących Komitet Badań Radiowych - KBR zleca Kantarowi badanie słuchalności Radio Track, które jest standardem na rynku. O kontrolę w grudniu 2021 roku zaapelowała do UOKiK Joanna Lichocka, posłanka Prawa i Sprawiedliwości oraz członkini Rady Mediów Narodowych.

"Są podstawy do tego, by podejrzewać zmowę rynkową" - twierdziła wtedy Joanna Lichocka we wpisie na Twitterze. Jak napisała posłanka w tekście opublikowanym w serwisie Niezależna.pl, "pewnego rodzaju zmowa kilku właścicieli komercyjnych stacji nie tylko uderza w media publiczne, ale też działając w istocie »na rympał« dzieli między siebie lwią część rynku reklamowego". Badanie Radio Track podważała również prezeska Polskiego Radia Agnieszka Kamińska.

"Postępowanie dotyczące przedsiębiorców tworzących Komitet Badań Radiowych zostało wszczęte po sygnałach z rynku. Zebrany i wnikliwie przeanalizowany materiał nie dał podstaw do stwierdzenia, że mogło dojść do naruszenia ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów" - stwierdził w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Postępowanie koncentrowało się na wyjaśnieniu, czy członkowie KBR przy kształtowaniu metodologii badania Radio Track oraz weryfikacji wyników tego badania mogli naruszyć prawo konkurencji.

"Przeprowadzona drobiazgowo analiza Urzędu nie wykazała działań niezgodnych z prawem. Badanie Radio Track wykonywane jest przez niezależny instytut badawczy Kantar Polska i prowadzone zgodnie z obowiązującymi w branży standardami. Nie stwierdzono, aby członkowie KBR ingerowali w jego wyniki" - czytamy w komunikacie Urzędu.

Postępowanie nie wykazało również, żeby działania przedsiębiorców miały na celu osłabienie wyników słuchalności konkurencyjnych stacji radiowych. Analizy UOKiK wykluczyły także blokowanie przez nadawców możliwości przystąpienia innych podmiotów do komitetu.

- Na decyzję Prezesa UOKiK czekaliśmy ze spokojem, gdyż badanie Radio Track realizowane jest zgodnie z metodologią uznaną na całym świecie - mówi "Presserwisowi" Monika Polewska, rzeczniczka KBR. - Cieszymy się oczywiście, że niezależny organ państwowy potwierdził fakt, iż badanie Radio Track prowadzone jest rzetelnie, zgodnie ze wszystkimi standardami badawczymi i pokazuje obiektywny obraz słuchalności stacji radiowych w Polsce. Wnioski te są zbieżne z wynikami audytu przeprowadzonego przez międzynarodowy instytut CESP - komentuje Polewska.

W opinii międzynarodowego instytutu CESP (Centre d'Etude des Supports de Publicite) Radio Track jest jednym z najlepiej zaprojektowanych badań radia i został określony mianem badania premium. W raporcie pokontrolnym audytorzy CESP napisali m.in., że metodologia Radio Track jest zgodna ze światowymi standardami i gwarantuje właściwe odzwierciedlenie poziomu słuchalności radia – zarówno jako medium ogółem, jak i wyników poszczególnych stacji.

(KOZ, 23.11.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.