Pięć trendów dla branży medialnej w 2024 roku. Raport Kantar Media
Kantar Media przygotowuje swoje prognozy w oparciu o spostrzeżenia rynkowe, które firma zebrała na zlecenie klientów z całego świata (fot. materiały prasowe Kantar Media)
Zajmująca się przetwarzaniem i analizą danych marketingowych firma Kantar Media opublikowała coroczny raport "Media Trends and Predictions". Zamieszcza w nim prognozy na 2024 rok w oparciu o spostrzeżenia rynkowe swoich klientów z całego świata.
Eksperci Kantar Media przewidują, że w 2024 roku znaczący wpływ na branżę medialną będą miały czynniki makroekonomiczne i zmieniające się nawyki widzów, co spowoduje powrót do bibliotek treści i rozszerzone podejście do mierzenia oglądalności.
Pięć trendów, które według Kantar Media będą kształtować branżę medialną w 2024 roku:
1. W warunkach inflacji rozkwitną usługi streamingowe finansowane z reklam. Kantar zwraca uwagę, że tylko 4 proc. konsumentów uznało, że w sytuacji wystąpienia nagłych wydatków nie zrezygnowałoby z wykupionych subskrypcji online. Dlatego w 2024 roku można spodziewać się szybszego wdrażania usług transmisji strumieniowej wspieranej reklamami.
Czytaj też: Kogo i jak zwalniać z TVP i Polskiego Radia? Eksperci konkretnych pomysłów nie mają
2. Wskaźniki sukcesu w zakresie oferowanych treści będą się zmieniać i rozszerzać w odpowiedzi na zmieniające się zwyczaje odbiorców. Strajk hollywoodzkich scenarzystów zmusił wszystkich do zrewidowania oceny wartości pozycji z ponadczasowej klasyki, takich jak seriale "The Office" czy "Friends". Platformy streamingowe zaczęły spoglądać w kierunku istniejących już bibliotek treści.
3. Reklamodawcy będą coraz zręczniej stosować segmentacje i skłaniać się ku rewolucji w sferze AVOD (usługi wideo na żądanie finansowane z reklam). Będzie więcej lokowania produktów w popularnych programach, będzie też przybywać eksperymentów z interaktywnymi reklamami i typu shoppable, które zacierają granicę między treściami online a sprzedażą. Marketerzy będą stosować coraz intensywniej metody targetowania, starając się zrozumieć postawy, wartości i zachowania konsumentów.
4. Branża mediów będzie korzystać z szans i podejmować wyzwania spowodowane nadejściem sztucznej inteligencji. Branża będzie eksplorować możliwości większego włączania AI do swoich działań, ale będzie także zmagać się z problemami z nią związanymi – np. z naruszeniem praw autorskich.
5. Integracja wielu źródeł danych znacznie poszerzy wiedzę na temat odbiorców i usprawni strategiczne procesy decyzyjne. Dostępność wielu źródeł danych, w tym danych pochodzących bezpośrednio z urządzeń oraz danych własnych należących do platform i reklamodawców, pozwala nadawcom lepiej i precyzyjniej poznawać zachowania odbiorców oraz przewidywać pojawienie się nowych sił na rynku.
Czytaj też: W połowie grudnia MUX 3 z kanałami TVP zmieni standard nadawania na nowy
(GK, 11.11.2023)