Reklamy NBP w Republice  |  Słuchalność Radiowej Jedynki  |  Sąd zwrócił Telewizji Polsat wniosek  |  Agencja Mediahub  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Widownia "Tak to leciało!" w TVP 2  |  Prowadzący Polsat Hit Festiwal  |  Brak następcy kanału FanklubTV  |  Zysk wydawcy "Przewodnika Katolickiego"  |  Przejście z Polska Press do Bonnier Business Polska  |  Serial audio w ofercie Onetu  |  ElevenReader AI czyta książki głosem Fronczewskiego  |  Brain i Oto Film z kampanią pro bono  |  Papaya Films  |  T-Mobile startuje  |  Dyrektor magazynu "Rolling Stone"  |  Google pozwany we Włoszech na prawie 3 mld euro  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Reklamy NBP w Republice  |  Słuchalność Radiowej Jedynki  |  Sąd zwrócił Telewizji Polsat wniosek  |  Agencja Mediahub  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Widownia "Tak to leciało!" w TVP 2  |  Prowadzący Polsat Hit Festiwal  |  Brak następcy kanału FanklubTV  |  Zysk wydawcy "Przewodnika Katolickiego"  |  Przejście z Polska Press do Bonnier Business Polska  |  Serial audio w ofercie Onetu  |  ElevenReader AI czyta książki głosem Fronczewskiego  |  Brain i Oto Film z kampanią pro bono  |  Papaya Films  |  T-Mobile startuje  |  Dyrektor magazynu "Rolling Stone"  |  Google pozwany we Włoszech na prawie 3 mld euro  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Reklamy NBP w Republice  |  Słuchalność Radiowej Jedynki  |  Sąd zwrócił Telewizji Polsat wniosek  |  Agencja Mediahub  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Widownia "Tak to leciało!" w TVP 2  |  Prowadzący Polsat Hit Festiwal  |  Brak następcy kanału FanklubTV  |  Zysk wydawcy "Przewodnika Katolickiego"  |  Przejście z Polska Press do Bonnier Business Polska  |  Serial audio w ofercie Onetu  |  ElevenReader AI czyta książki głosem Fronczewskiego  |  Brain i Oto Film z kampanią pro bono  |  Papaya Films  |  T-Mobile startuje  |  Dyrektor magazynu "Rolling Stone"  |  Google pozwany we Włoszech na prawie 3 mld euro  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Dział: RADIO

Dodano: Wrzesień 27, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Spot wyborczy na stronach Radia Kielce i Radia Lublin. "Podwójne złamanie prawa"

"Udostępnienie spotu na stronach internetowych nadawcy powinno być sfinansowane z funduszy komitetu wyborczego" - uważa prof. Tadeusz Kowalski (screen: Radio.lublin.pl)

Radio Kielce i Radio Lublin zamieściły na swoich stronach internetowych spoty komitetu wyborczego Prawo i Sprawiedliwość, co - zdaniem ekspertów - narusza przepisy o finansowaniu kampanii i zasadę bezstronności. Członek KRRiT prof. Tadeusz Kowalski złożył skargę na obie rozgłośnie.

Spot komitetu PiS na stronie internetowej Radia Lublin pojawił się w niedzielę 24 września, a na stronie Radia Kielce - dzień później, 25 września.

"Na stronach internetowych nadawców publicznych nie zostały zamieszczone spoty wyborcze innych komitetów zarejestrowanych w PKW. Narusza to w sposób oczywisty zasadę bezstronności zapisaną w art. 21 pkt 1 Ustawy o radiofonii i telewizji, która nakłada na nadawców publicznych szczególne obowiązki" - napisał prof. Tadeusz Kowalski, medioznawca i opozycyjny członek KRRIT.

Prof. Kowalski wskazał również, że na stronie Radia Lublin w specjalnie przygotowanej zakładce Wybory 2023, na 20 informacji zamieszczonych na jej pierwszych dwóch stronach jedynie pięć nie dotyczy kandydatów PiS.

"Obaj nadawcy naruszają nie tylko przepisy urt (Ustawy o radiofonii i telewizji - przyp. red.), ale także przepisy o finansowaniu kampanii wyborczej" - uważa prof. Tadeusz Kowalski.

I dalej: "Udostępnienie spotu na stronach internetowych nadawcy powinno być sfinansowane z funduszy komitetu wyborczego i koszt tej usługi musi być uwzględniony w sprawozdaniu finansowym komitetu wyborczego. Ustawa Kodeks Wyborczy (art. 132 § 5) wyraźnie stwierdza, że komitetom wyborczym nie wolno przyjmować korzyści materialnych o charakterze niepieniężnym, a wyjątkiem jest nieodpłatne rozpowszechnianie plakatów i ulotek wyborczych przez osoby fizyczne, a także nieodpłatne udostępnianie miejsc do ekspozycji materiałów wyborczych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w zakresie reklamy. Umieszczanie spotów wyborczych na stronie internetowej nadawcy jest świadczeniem, które nie może być nieodpłatne" - czytamy w piśmie. 

Czytaj też: Marek Twaróg: Prezydent rozgrzeszył wszystkie podłości partyjnych funkcjonariuszy

Prof. Tadeusz Kowalski zwrócił się również do przewodniczącego KRRiT Macieja Świrskiego, aby "poinformował o tym fakcie Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej".

Także Juliusz Braun, były prezes TVP i przewodniczący KRRiT, uznał zamieszczenie jako wiadomości spotu wyborczego PiS za "podwójne złamanie prawa". W poście na LinkedIn wskazał również na naruszenie zasady bezstronności w kampanii wyborczej oraz przepisów o finansowaniu kampanii.

(KOZ, 27.09.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.