Udział w rynku stacji telewizyjnych w listopadzie  |  Nowy paid social & partnerships director w Salestube  |  Przejście z "Panoramy" do "19.30"  |  Spadła średnia widownia programu "Rolnik szuka żony"  |  Oglądalność "The Voice of Poland"  |  "Forbes" w trzecim kwartale ze spadkiem sprzedaży  |  Szef Forsal.pl  |  "Polityka" zwiększa liczbę subskrypcji  |  W TVP ruszyła ogólnopolska kampania  |  Grupa Eurozet z rozwiązaniem One Audio  |  Kanał TV Okazje poszerzył zasięg  |  Dsk wypromuje  |  VML Poland z obsługą  |  Małopolska poszukuje agencji  |  Michael Rowland po 15 latach przestanie prowadzić program śniadaniowy ABC News  |  Australia z kolejnym projektem przeciwko Big Techom  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Udział w rynku stacji telewizyjnych w listopadzie  |  Nowy paid social & partnerships director w Salestube  |  Przejście z "Panoramy" do "19.30"  |  Spadła średnia widownia programu "Rolnik szuka żony"  |  Oglądalność "The Voice of Poland"  |  "Forbes" w trzecim kwartale ze spadkiem sprzedaży  |  Szef Forsal.pl  |  "Polityka" zwiększa liczbę subskrypcji  |  W TVP ruszyła ogólnopolska kampania  |  Grupa Eurozet z rozwiązaniem One Audio  |  Kanał TV Okazje poszerzył zasięg  |  Dsk wypromuje  |  VML Poland z obsługą  |  Małopolska poszukuje agencji  |  Michael Rowland po 15 latach przestanie prowadzić program śniadaniowy ABC News  |  Australia z kolejnym projektem przeciwko Big Techom  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Udział w rynku stacji telewizyjnych w listopadzie  |  Nowy paid social & partnerships director w Salestube  |  Przejście z "Panoramy" do "19.30"  |  Spadła średnia widownia programu "Rolnik szuka żony"  |  Oglądalność "The Voice of Poland"  |  "Forbes" w trzecim kwartale ze spadkiem sprzedaży  |  Szef Forsal.pl  |  "Polityka" zwiększa liczbę subskrypcji  |  W TVP ruszyła ogólnopolska kampania  |  Grupa Eurozet z rozwiązaniem One Audio  |  Kanał TV Okazje poszerzył zasięg  |  Dsk wypromuje  |  VML Poland z obsługą  |  Małopolska poszukuje agencji  |  Michael Rowland po 15 latach przestanie prowadzić program śniadaniowy ABC News  |  Australia z kolejnym projektem przeciwko Big Techom  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PUBLIC RELATIONS

Dodano: Sierpień 05, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Spot PiS-u z Auschwitz. Prokurator: Nie ma znamion czynu zabronionego

W spocie PiS wykorzystano niezgodnie z kontekstem wpis Tomasza Lisa: "Znajdzie się komora dla Dudy i Kaczora", który dziennikarz wcześniej usunął (screen: Twitter/pisorgpl)

Prokuratura odmówiła wszczęcia dochodzenia w sprawie skandalicznego spotu PiS, w którym  wykorzystano ujęcia obozu Auschwitz-Birkenau. "Odebrałem zawiadomienie o odmowie wszczęcia dochodzenia. Na pewno złożę zażalenie na te decyzję" - napisał Jan Strzeżek, warszawski radny.

Przypomnijmy, że Prawo i Sprawiedliwość pod koniec maja publikowało internetowy spot, w którym zniechęcało Polaków do udziału w wielkim marszu opozycji 4 czerwca. W klipie użyto twitterowej wypowiedzi Tomasza Lisa, zestawiając ją z ujęciami przedstawiającymi obóz Auschwitz-Birkenau.

Publicysta Tomasz Lis napisał na Twitterze: "Znajdzie się komora dla Dudy i Kaczora". Po krytyce w mediach społecznościowych post jednak usunął. Jak tłumaczył na Twitterze, nie chodziło mu o komory gazowe w niemieckich obozach zagłady. "W języku więziennym cela to kajuta, natomiast cela izolatka to »komora«. Kto był w więzieniu albo czyta książki - wie" - stwierdził.

W opublikowanym niedługo później w mediach społecznościowych spocie PiS pada informacja: "W Auschwitz zamordowano ponad 1 mln osób, 6 mln Polaków zamordowano podczas wojny". Następnie na ekranie pojawia się screen posta Tomasza Lisa. Na końcu lektor pyta: "Czy na pewno chcesz iść pod tym hasłem?", a na ekranie wyświetlany jest napis "Marsz 4 czerwca".

Na przekaz ten zareagowało Muzeum Auschwitz. "Instrumentalizacja tragedii ludzi, którzy cierpieli i ginęli w niemieckim nazistowskim obozie Auschwitz - po jakiejkolwiek stronie politycznego sporu - uwłacza pamięci ofiar. To smutny, bolesny i niedopuszczalny przejaw moralnego i intelektualnego zepsucia debaty publicznej" - napisano w oświadczeniu Muzeum.

Wideo PiS skrytykował nawet prezydent Andrzej Duda. "Pamięć o Ofiarach niemieckich zbrodni w Auschwitz jest święta i nietykalna. Tragedia milionów Ofiar nie może być wykorzystywana w walce politycznej. To działanie niegodne i nie ma dla niego usprawiedliwienia" - napisano na jego profilu na Twitterze.

- To, co osiem lat temu wydawało się absolutnie nie do przyjęcia, teraz jest czymś normalnym. To dotyczy nie tylko przekazu słownego w mediach, ale również sytuacji prawnej - komentował wtedy w Press.pl Piotr Czarnowski, założyciel First Public Relations. - Ten spot jest oczywiście szokujący. Ale jeżeli tendencja zaostrzania dyskursu utrzyma się, to niedługo tego typu spoty będziemy oglądać codziennie i będziemy je traktować jako coś normalnego. Coraz szybciej z cywilizowanej dyskusji przechodzimy do chamskiego mordobicia - dodaje.

Jan Strzeżek, skarżąc się na spot, powołał się na artykuł 261 kk: "Kto znieważa pomnik lub inne miejsce publiczne urządzone w celu upamiętnienia zdarzenia historycznego lub uczczenia osoby, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności". Prokuratura stwierdziła że "czyn nie zawiera znamion czynu zabronionego".

(MAT, 05.08.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.