Wavemaker: tylko 23 proc. widzów pozytywnie ocenia pierwsze miejsca na pilocie dla TVP
43 proc. widzów chciałoby w pierwszej piątce na pilocie znaleźć Polsat (fot. Pexels.com)
Polsat, TVN, TVP 1, TVP 2, TVN Siedem znalazłyby się na pierwszych pięciu miejscach pilota, gdyby decydowali o tym polscy widzowie - wynika z "Projektu Cyfrowizja VII", cyklicznego badania agencji Wavemaker. Niespełna co czwarty widz pozytywnie odnosi się do koncepcji zagospodarowania pierwszych miejsc na pilocie kanałami publicznego nadawcy.
Projekt ustawy wprowadzającej prawo komunikacji elektronicznej, nad którym prace trwają w Sejmie, ma zagwarantować kanałom Telewizji Polskiej pierwsze pięć miejsc na pilocie.
Widzowie w badaniu "Projekt Cyfrowizja VII" wybierali swoje TOP 5 stacji z listy dostępnych w Polsce kanałów naziemnych. Pierwsza pozycja przypadłaby Polsatowi (43 proc. badanych chciałaby tej stacji w pierwszej piątce na pilocie), a druga TVN (40 proc.). Obie stacje mają istotną przewagę nad TVP 1 (22 proc.), TVP 2 (21 proc.) i TVN Siedem (20 proc.).
Jak zwraca uwagę Wavemaker, widzowie nie odnoszą się z entuzjazmem do pomysłu odgórnego przypisywania miejsc na pilotach kanałom publicznego nadawcy. Raczej pozytywnie lub bardzo pozytywnie ocenia go tylko 23 proc. badanych. Prawie połowa (48 proc.) sceptycznie traktuje tę koncepcję.
Pomysł dotyczący zagospodarowania pierwszych pozycji na pilocie kanałami publicznego nadawcy największy opór budzi wśród osób po 55 roku życia.
Z większym zainteresowaniem niż w poprzedniej fali badania Wavemaker z 2021 roku, polscy widzowie przyjęliby za to możliwość kupowania u operatorów płatnej TV dostępu do pojedynczych stacji telewizyjnych. Obowiązek sprzedaży także pojedynczych kanałów (à la carte) nakłada na operatorów projekt nowych przepisów.
Średnio 52 proc. badanych (w tym 57 proc. klientów operatorów i 40 proc. widzów naziemnych) byłaby zainteresowana modelem à la carte, co oznacza wzrost z 47 proc. w poprzedniej fali.
Badani w modelu à la carte wybraliby najchętniej stacje premium HBO (39 proc.) i Canal+ (31 proc.), dalej są: National Geographic (28 proc.), Eurosport (25 proc.) i Discovery Channel (22 proc.).
"Poprzez nasze badanie nie zabieramy głosu w toczącej się właśnie dyskusji o Lex Pilot, a jedynie wzbogacamy ją o perspektywę widzów. Mamy nadzieję, że ich głos będzie się liczył, a przyjęte rozwiązania pozytywnie wpłyną na rynek" - skomentował w komunikacie Paweł Gala, CEO Wavemaker. - "Widać, że polscy widzowie cenią sobie wolność wyboru. Odbija się to zarówno w ich sceptycyzmie wobec zobowiązywania operatorów do przypisywania miejsc na pilocie konkretnym kanałom, jak i rosnącemu zainteresowaniu ofertą à la carte" - dodał.
Badanie "Projekt Cyfrowizja VII" agencja Wavemaker realizowała na przełomie lutego i marca 2023 roku metodą CAWI na grupie 1,5 tys. telewidzów powyżej 16. roku życia, z dostępem do internetu.
(KOZ, 09.03.2023)