UOKiK: Wakacje.pl wprowadzają klientów w błąd. Spółka zaskoczona działaniem Urzędu
Spółka wyjaśnia, że "wysokość cen wynika tylko i wyłącznie z polityki sprzedażowej biur podróży" (screen: Wakacje.pl)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił serwisowi Wakacje.pl (Grupa Wirtualna Polska) wprowadzanie konsumentów w błąd. "Jesteśmy zaskoczeni stanowiskiem prezesa UOKiK, który jak zakładamy omyłkowo przypisał nam rolę, której nie pełnimy" – odpowiada spółka.
UOKiK uznał, że w błąd mogą wprowadzać prezentowane przez Wakacje.pl ceny. "Przykładowo: na stronie z wynikami wyszukiwania 7 dni w 5-gwiazdkowym hotelu na Riwierze Tureckiej w przeliczeniu na osobę kosztowało 2111 zł, a po wejściu na stronę danej oferty i zaktualizowaniu ceny – 2558 zł" – podaje UOKiK.
Czytaj też: UOKiK: 22 mln zł kary dla Vectry za bezprawne podwyżki opłat abonamentowych
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w komunikacie stwierdził, że przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie informować o cenie, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność. "To pierwsze takie działanie na rynku usług turystycznych. Będziemy się dalej przyglądać praktykom dotyczącym podawania cen w tej branży niezależnie od tego, czy są to duże biura podróży, małe firmy czy portale pośredniczące w sprzedaży ofert" – zapowiedział w komunikacie szef Urzędu.
Z przeprowadzonego przez UOKiK monitoringu serwisu Wakacje.pl wynika, że problem zaniżonych cen w wynikach wyszukiwania dotyczył blisko 2/3 przebadanych ofert. W około 10 proc. przypadków ceny prezentowane w wyszukiwarce były z kolei zawyżone. Różnice między cenami widocznymi w wynikach wyszukiwania i na stronach konkretnych ofert wynosiły od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w przeliczeniu na każdego uczestnika wycieczki.
Jak podaje UOKiK, od lipca 2022 roku – już w trakcie postępowania wyjaśniającego – spółka Wakacje.pl zaczęła zamieszczać przy wynikach wyszukiwania symbol, po rozwinięciu którego pojawia się informacja, że w niektórych przypadkach cena może się zmienić. Jednak zdaniem prezesa UOKiK nie zmienia to faktu, że konsumenci mogą być dalej wprowadzani w błąd.
Czytaj też: Havas Prosumer: Polacy utożsamiają się bardziej ze swoim hobby niż z narodowością
"Jesteśmy zaskoczeni stanowiskiem Prezesa UOKIK, który jak zakładamy omyłkowo przypisał nam rolę, której nie pełnimy" – czytamy w oświadczeniu Wakacje.pl, przekazanym "Presserwisowi".
"Wakacje.pl S.A. prezentują ofertę partnerów zewnętrznych (biur podróży) i nigdy nie wpływają na wysokość cen ich ofert prezentowanych w serwisie www.wakacje.pl" – napisano. Spółka wyjaśnia, że "wysokość cen wynika tylko i wyłącznie z polityki sprzedażowej biur podróży".
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.
Czytaj też: DDB Warszawa wygrała europejski przetarg Pepco
(KOZ, 01.02.2023)