Nielsen: z globalnych platform streamingowych korzysta prawie 40 proc. Polaków
Najpopularniejszą globalną platformą streamingową w Polsce jest Netflix, którego średni miesięczny zasięg wynosi 11,7 mln osób (fot. Pexels.com)
W 2022 roku z globalnych serwisów streamingowych korzystało miesięcznie średnio 39 proc. osób powyżej 4. roku życia, czyli 13,8 mln Polaków - wynika z danych Nielsena, udostępnionych "Presserwisowi".
Dziennie widownia tych globalnych platform wynosiła ok. 3 mln osób, a średni czas spędzany przez widzów z tymi serwisami wynosił 1 godzinę i 16 minut (ATS). - Widzowie korzystają z serwisów streamingowych przeciętnie przez sześć dni w miesiącu, a te dni to częściej weekendy, kiedy wzrost oglądalności w stosunku do dni powszednich wynosi 33 procent - mówi Joanna Kopeć, research & insights lead w Nielsenie.
Najpopularniejszą globalną platformą streamingową w Polsce jest Netflix, którego średni miesięczny zasięg wynosi 11,7 mln widzów. Dla Netflixa najlepszy był w zeszłym roku grudzień (12,9 mln).
Czytaj też: RAS Polska przegrywa w sądzie z Pereirą, ale teraz szefa Tvp.info pozywa TVN
- Disney+ szybko wskoczył na drugie miejsce, ale najwięcej widzów przyciągnął w październiku i grudniu, a nie w miesiącu premiery - analizuje Joanna Kopeć. W październiku z serwisu skorzystało 4,4 mln widzów, a w grudniu - 4,2 mln.
- HBO Max z kolei największą widownię zbudował w miesiącach tuż po starcie i tych wyników nie powtórzył w ciągu roku - zauważa Joanna Kopeć. Dla platformy najlepszy był kwiecień (3,8 mln użytkowników).
HBO Max ma wysoki wskaźnik affinity (dopasowania medium do grupy celowej) wśród singli, a Disney+ trafia do całych rodzin. HBO Max i Disney+ są wyraźnie dopasowane do wielkomiejskiej widowni. Netflix i Disney+ najchętniej oglądają widzowie w wieku 35-44 lat, a HBO Max - osoby pomiędzy 45. a 54. rokiem życia.
Najczęściej wybierany do oglądania treści z globalnych platform streamingowych jest telewizor, który ma 69 proc. udziału spośród ekranów w oglądalności serwisów. W przypadku Netflixa jest on wyższy i sięga 72 proc. (HBO Max: 59 proc., Disney+: 54 proc.), co - według Joanny Kopeć - ma związek z tym, że na wielu telewizorach aplikacja Netflixa jest preinstalowana.
Udział komputera w oglądalności serwisów wynosi 19 proc. (dla HBO Max aż 28 proc.), smartfona - 10 proc., a tabletu - 3 proc.
Dane Nielsena uwzględniają serwisy Netflix, Disney+, HBO Max, Apple+, Amazon Prime Video i Viaplay.
(KOZ, 18.01.2023)