Oto najlepsze agencje reklamowe i mediowe w Polsce. Przestrzeń i Value Media to Sukces Roku
W tegorocznym wydaniu "Panoramy Reklamy" znalazło się 57 agencji reklamowych oraz 24 mediowe
Przestrzeń w kategorii Agencje reklamowe, Value Media w kategorii Agencje mediowe zostały wyróżnione tytułem Sukces Roku w dorocznym raporcie "Panorama Reklamy". Ukazał się on jako specjalna sekcja styczniowo-lutowego numeru "Press" (kliknij tutaj).
Agencja Przestrzeń działa zaledwie od 2018 roku, ale już zdobyła silną pozycję na rynku. Wśród klientów ma takie firmy jak Decathlon, Nestlé, PepsiCo czy Johnson & Johnson. Na dodatek w 2022 roku poszerzyła ich grono m.in. o Semilac, Google'a, Cinema City i polski oddział Estée Lauder, nie tracąc ani jednego zlecenia. Toteż kolejny rok z rzędu agencja zwiększyła zatrudnienie i poszerzyła strukturę, tym razem o specjalizującą się w digitalu spółkę Polot. I mimo tych inwestycji wypracowała przychód o 45 proc. wyższy od tego z 2021 roku.
Według badań Nielsena Value Media mogło pochwalić się najwyższym wśród agencji mediowych w Polsce poziomem satysfakcji klientów, dla których pracuje. Dzięki wygraniu kilkunastu przetargów agencja osiągnęła rekordowe wyniki finansowe, co przełożyło się na zwiększenie zatrudnia o 41 osób. Rozpoczęła współpracę m.in. z Grupą CCC, dla której koordynuje zakup w Polsce i na 13 rynkach europejskich, wygrała przetargi Orange, Komfortu i Hebe (zakup mediów w Polsce i Czechach), jej klientem został też Trefl.
W grupie agencji reklamowych pozostałe wyróżnione firmy to:
Tytuł Wzrost Roku otrzymała Leo Burnett Warszawa. W 2022 roku agencja zachowała wszystkie wcześniej zdobyte budżety reklamowe. Wśród jej klientów są takie marki jak PZU, Orange Polska, Philip Morris International, Totalizator Sportowy, Procter & Gamble, Stellantis czy Otodom, do których w 2022 roku dołączyli Bank Pekao, Żabka Franchise i Ferrero. To wszystko pozwoliło jej osiągnąć 38,5-proc. wzrost przychodów wobec wyniku z 2021 roku, przy jednoczesnym inwestowaniu w zespół rozbudowywania portfolio oferowanych klientom produktów i narzędzi.
Pathfinder23 otrzymała wyróżnienie Skuteczność Roku. Działająca od pięciu lat agencja w roku 2022 postawiła na rozbudowę struktur i znacząco powiększyła zespół – zasiliło go 100 osób, co jest wzrostem niespotykanym na polskim rynku reklamowym. Jednocześnie prognozuje, że wzrost jej przychodów wyniósł 23 proc. względem wyniku z roku 2021. Od kwietnia, wraz z całą grupą BNG, należy do holdingu Stagwell i jest w nim jedyną spółką specjalizującą się w e-commerce. Obsługuje globalnie m.in. firmy Coty, Wella, Royal Canin, 3M, Bayer.
Tytuł Wynik Roku trafił do Feeders Agency. Agencja umocniła wizerunek firmy oferującej wyróżniające się projekty reklamowe. Odniosła też sukces biznesowy – jak deklaruje, na koniec 2022 roku uzyskała 14 mln zł przychodów, co oznacza ich 43-proc. wzrost wobec poprzedniego roku. Agencja straciła w tym czasie tylko jednego klienta – Volkswagen, dla którego obsługiwała social media, za to pozyskała wiele nowych budżetów, takich jak Procter & Gamble, Disney czy kolejną, piątą już markę Grupy Maspex.
Grupa BBDO Warszawa otrzymała tytuł Zaufanie Roku. Agencja prognozuje na koniec 2022 roku 27-proc. wzrost przychodów w stosunku do wyników z 2021 roku. To rezultat kontynuacji współpracy z wszystkimi dotychczasowymi klientami (poza jednym, dla którego zakończyła zakontraktowany projekt), a nierzadko jej poszerzenia (jak w przypadku firm Mercedes-Benz, dla której została hubem regionalnym w zakresie obsługi 360°, i Gallo). Na dodatek pozyskała nowe budżety, np. firmy Good Valley na kompleksową obsługę marki Dobra Dolina czy Johnson & Johnson na globalną obsługę w obszarze e-commerce.
Tytuł Jakość Roku trafił do Brand New Galaxy. Grupa marketingowo-technologiczna dotychczas była największą nienależną strukturą na polskim rynku. I wciąż dynamicznie się rozwija, tyle że od 2022 roku jako część globalnej sieci Stagwell Media (wcześniej członek afiliowany). Obecnie BNG zatrudnia 650 pracowników, a jej prognozowane przychody w 2022 roku mają wynieść 143 mln zł. Oznacza to wzrost o 17 proc. wobec 2021 roku, co przy skali jej działania jest wynikiem imponującym. To wynik m.in. zdobycia nowych budżetów, najczęściej międzynarodowych.
VMLY&R Poland otrzymała wyróżnienie Efektywność Roku. W 2022 roku agencja znacznie poszerzyła portfolio usług, co zaowocowało pozyskaniem klientów w Polsce i za granicą, w tym z rynków amerykańskiego, brytyjskiego i australijskiego, a także kontraktów o zasięgu Europy Środkowo-Wschodniej lub większym. Zdobyła m.in. budżety takich firm jak Carlsberg, Netto, BAT czy Sherwin Williams. Ponadto została uhonorowana ponad 40 nagrodami na najważniejszych festiwalach reklamowych, takich jak Cannes Lions, London International Awards czy Golden Drum.
Wyróżnione w "Panoramie Reklamy" agencje mediowe to:
UM uzyskała tytuł Zaufanie Roku. W 2022 UM nie straciła ani jednego klienta, za to zaczęła współpracę m.in. z firmami Bethesda, Bob Snail i Flower Coallition of Holand. Jednak największy jej ubiegłoroczny sukces to stworzenie hubu strategicznego dla marki Dyson – odpowiada on za działania mediowe producenta w regionie CEE (kraje Europy Środkowej i Wschodniej). W efekcie w 2022 roku zatrudnienie w UM zwiększyło się o 45 osób. Agencja przewiduje, że jej ubiegłoroczne przychody były o 26 proc. większe od tych uzyskanych w 2021 roku.
Zenith zdobył wyróżnienie Wynik Roku. Agencja skupiła się w 2022 roku na rozbudowie centrów obsługi międzynarodowej, co przełożyło się na niemalże 31-proc. wzrost przychodów w porównaniu z 2021 rokiem. Wśród kluczowych projektów agencji znalazły wsparcie mediowe debiutu platformy streamingowej Disney+ na pięciu rynkach Europy Środkowo-Wschodniej i ekspansji zagranicznej ekspansji Lotte Wedel. Swoje budżety powierzyły jej w ub.r. m.in. Adamed, Miya, Animex Food, Aventus, Żabka Polska (dla dwóch marek), Delio, Bonduelle i USP Zdrowe.
Tytuł Skuteczność Roku trafił do Performics. Agencja zdobyła w 2022 roku dziesięciu nowych klientów, tracąc tylko dwóch. Jej największym sukcesem było pozyskanie zlecenia na obsługę kampanii digitalowych firmy 3M na rynkach Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu. Nawiązała też współpracę m.in. z Karcherem, Carrefourem i siecią Obi. Nowe budżety to m.in. efekt rozwinięcia kompetencji w obszarze kompleksowej obsługi e-commerce klientów. W rezultacie ubiegłoroczne przychody Performicsu miały być o jedną piątą wyższe od tych z 2021 roku.
"Panorama Reklamy" to doroczna autorska ocena rynku reklamowego przeprowadzana przez redakcję magazynu "Press". Raport zawiera analizy dotyczące 57 agencji reklamowych i 24 mediowych pod względem ich kondycji i perspektyw rozwoju. Każda z firm była poddana wszechstronnej analizie, po czym została oceniona w skali od 1 do 5. Kryteria oceny obejmowały najważniejsze sfery aktywności firm komunikacji marketingowej: sukcesy kreacji, pozyskanie lub utratę klientów, zakres ich obsługi, inwestycje w zespół i usługi, wyniki finansowe, w tym, gdzie było to możliwe, dane z KRS.
(AMS, 04.01.2023)