Watchdog przeanalizuje antyunijne wpisy na Twitterze
Watchdog Polska zauważa, że wrogie nastroje wobec UE podsycają nie tylko kanały powiązane z Rosją, ale także polskie instytucje. Przykładem jest kampania polskich spółek energetycznych dezinformująca w sprawie polityki klimatycznej UE
Watchdog Polska wspólnie ze stowarzyszeniem Pravda zbada polskie wpisy na Twitterze o Unii Europejskiej pod kątem dezinformacji. Kampanię wspiera Ambasada USA w Warszawie.
Stowarzyszenia chcą przeanalizować najpopularniejsze tweety dotyczące Unii Europejskiej, które zostały opublikowane przez zwykłych użytkowników, instytucje i polityków w ostatnich trzech miesiącach. 4 listopada wpisy zebrało stowarzyszenie Pravda za pomocą narzędzia do monitoringu mediów społecznościowych SentiOne, które umożliwia pobranie danych za pomocą konkretnych pytań. Poszukiwano postów (z trzech ostatnich miesięcy) zawierających warianty słów "Unia Europejska", "UE", "Unia". Z około miliona zebranych wpisów wyłoniono tysiąc najpopularniejszych, bazując na największej liczbie polubień.
Zebrane dane posłużą do analizy jakościowej mającej na celu wytypowanie popularnych pozytywnych oraz negatywnych narracji wokół tematu UE. Badanie ma pokazać, czy wojna w Ukrainie, inflacja i kryzys gospodarczy wpłynęły na postrzeganie UE przez Polaków. Wyniki badania zostaną przedstawione w formie raportu, który trafi do instytucji i organizacji zajmujących się zabezpieczeniem integralności i demokratyczności wyborów w 2023 roku.
(PAR, 08.12.2022)