Zmiany w emisji "Telekuriera" TVP 3  |  Odejście z 2012 Agency  |  Serial Kingi Dębskiej "Gra z Cieniem" w TVP 1  |  Dwie nowości w TVN 7  |  Naziemna Telewizja WP kontynuuje program  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Filmy dystrybuowane przez Kino Świat trafiły do serwisu streamingowego  |  Firma producencka Macieja Dowbora na minusie  |  Rekordowe wyniki Legimi – lidera rynku e-booków  |  Kolporter modernizuje saloniki prasowe  |  Paryż 2024: kto zyskał, a kto stracił wizerunkowo?  |  Fundacja Orły Sportu daje agencjom kilka dni  |  Oranżada Hellena partnerem  |  Bukmacher Betclic ruszył z kampanią  |  Ben Goldberger dyrektorem generalnym BBC Studios  |  Oliver Darcy odszedł z CNN i wydaje newsletter o czwartej władzy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Zmiany w emisji "Telekuriera" TVP 3  |  Odejście z 2012 Agency  |  Serial Kingi Dębskiej "Gra z Cieniem" w TVP 1  |  Dwie nowości w TVN 7  |  Naziemna Telewizja WP kontynuuje program  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Filmy dystrybuowane przez Kino Świat trafiły do serwisu streamingowego  |  Firma producencka Macieja Dowbora na minusie  |  Rekordowe wyniki Legimi – lidera rynku e-booków  |  Kolporter modernizuje saloniki prasowe  |  Paryż 2024: kto zyskał, a kto stracił wizerunkowo?  |  Fundacja Orły Sportu daje agencjom kilka dni  |  Oranżada Hellena partnerem  |  Bukmacher Betclic ruszył z kampanią  |  Ben Goldberger dyrektorem generalnym BBC Studios  |  Oliver Darcy odszedł z CNN i wydaje newsletter o czwartej władzy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Zmiany w emisji "Telekuriera" TVP 3  |  Odejście z 2012 Agency  |  Serial Kingi Dębskiej "Gra z Cieniem" w TVP 1  |  Dwie nowości w TVN 7  |  Naziemna Telewizja WP kontynuuje program  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Filmy dystrybuowane przez Kino Świat trafiły do serwisu streamingowego  |  Firma producencka Macieja Dowbora na minusie  |  Rekordowe wyniki Legimi – lidera rynku e-booków  |  Kolporter modernizuje saloniki prasowe  |  Paryż 2024: kto zyskał, a kto stracił wizerunkowo?  |  Fundacja Orły Sportu daje agencjom kilka dni  |  Oranżada Hellena partnerem  |  Bukmacher Betclic ruszył z kampanią  |  Ben Goldberger dyrektorem generalnym BBC Studios  |  Oliver Darcy odszedł z CNN i wydaje newsletter o czwartej władzy  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: książki

Dział: PRASA

Dodano: Październik 04, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Po Nike nakład tomiku Jerzego Jarniewicza wyczerpany. Jednak poezja to nisza rynku

– Standardowo takie książki publikuje się w liczbie nie większej aniżeli tysiąc egzemplarzy – mówi wydawca Artur Burszta

Nakład nagrodzonego Nagrodą Literacką Nike tomiku „Mondo cane” Jerzego Jarniewicza wyczerpał się już w niedzielę – w godzinę po przyznaniu nagrody. Wydawnictwo Biuro Literackie zapowiada szybki dodruk. Nagroda to szansa na spopularyzowanie poezji, ale większych wahań na rynku nie przyniesie.

Wszystkie egzemplarze „Mondo cane”, które były dostępne w sprzedaży internetowej, zostały już wyprzedane. Wydawnictwo Biuro Literackie zapewnia, że pierwsza część nowego nakładu tomiku Jerzego Jarniewicza trafi do księgarń w środę 5 października.

Literacki Nobel i Nike czasem potrajają nakłady

– Standardowo takie książki publikuje się w liczbie nie większej aniżeli tysiąc egzemplarzy – mówi „Presserwisowi” Artur Burszta, założyciel i dyrektor wydawnictwa Biuro Literackie. – Sporadycznie nakłady są nieco większe.

Czytaj też: Jerzy Jarniewicz laureatem Nagrody Literackiej Nike 2022

Burszta zauważa, że książki Tadeusza Różewicza, dla którego Biuro Literackie było ostatnim domem wydawniczym, drukowane były w liczbie 3-4 tys. egz., a niektóre przekłady z serii „Klasycy europejskiej poezji” przekraczają łącznie 5 tys. egz. nakładu. Jeszcze większy łączny nakład miał „Duszny kraj” Boba Dylana – ale to efekt literackiego Nobla, który – podobnie jak Nike – czasami potraja nakłady książek.

Przez 13 lat nagrodą Nike trzykrotnie honorowano książki Biura Literackiego. – O ile nakład „Piosenki o zależnościach i uzależnieniach” Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego w 2009 roku przekroczył 10 tysięcy, to już „Nakarmić kamień” Bronki Nowickiej był niemal dwa razy większy – kontynuuje Artur Burszta.

Wydawcę łączy z Jerzym Jarniewiczem – nie tylko poetą, ale także tłumaczem – 25-letnia współpraca. – Wydaliśmy już 19 tytułów – opowiada Burszta, który Biuro Literackie założył w Kołobrzegu w 1996 roku i wydał ponad 500 książek, m.in. Jacka Dehnela czy Urszuli Kozioł. – Jerzy był, jest i będzie jedną z najpiękniejszych kart w historii naszego wydawnictwa. Nie mogę obiecać, że za rok autor wróci z nową książką, ale pracujemy nad przekładem w ramach „Nowego europejskiego kanonu literackiego”.

Tomiki poezji to nisza

Sonia Draga, prezeska Polskiej Izby Książki, w rozmowie z „Presserwisem” nie kryje zaskoczenia przyznaniem Nike Jerzemu Jarniewiczowi: – Trudno było wytypować zwycięzcę z mocnego w tym roku grona siedmiorga kandydatów. Na tego autora nie stawiałam. Choć decyzja jury zaskakuje, dobrze, że co jakiś czas poezja zostaje dostrzeżona przez krytyków.

Czytaj też: Lis nie będzie skarżył Jadczaka za tekst o mobbingu. Jadczak odpowiada

Draga mówi wprost, że tomiki poezji to nisza w działalności wydawniczej. – Sądzę, że popularność poezji na chwilę wzrośnie. Lecz na krótko i raczej w kręgach wysublimowanych czytelników. Mogę być jednak w błędzie, bo rynek sprzedaży książek w tym roku bardzo mnie zaskoczył i wiele się jeszcze może wydarzyć.

Z raportu "Biblioteki Analiz" (nr 577/2022) na temat rynku książki w 2021 roku wynika, że "rok 2021 zapisze się jako rekordowy pod względem uzyskanych przychodów ze sprzedaży książek. W ubiegłym roku wartość polskiego rynku książki wyniosła 3,01 mld zł w cenach hurtowych, co oznacza wzrost o 18 proc. w porównaniu z 2020 rokiem".

Dzieje się tak mimo kłopotów na rynku papieru i znikających księgarń stacjonarnych. Ogólnopolska Baza Księgarń opublikowała na początku września dane, z których wynika, że od sierpnia 2021 roku z polskiego rynku zniknęło 81 księgarń. Upadają ze względu na wysokie koszty pracownicze, ogromne czynsze i wzrost kosztów ogrzewania. Wzrasta jednak sprzedaż książek online.

Czytaj też: "Dogadaliśmy datę publikacji". WP i Onet razem ujawniły aferę drobiową

Anna Kilian

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.