Media nie wzmacniają działów zagranicznych  |  Pożegnanie z Radiem Zet  |  Koszty nabycia przez Orange Polska sześciu lokalnych operatorów kablowych  |  Partner zarządzający w Foap  |  Kanał ViDoc TV po opuszczeniu MUX 8  |  Dyrektor cyberbezpieczeństwa i architektury systemów w RAS Polska  |  Nowy program w ramówce Active Family  |  Przewodniczący rady nadzorczej MOC TV  |  Oglądalność "Mistrzowskich pojedynków. Eternal Glory" w TVN  |  Kanał muzyczny RMF Genzie  |  Kompania Piwowarska wybiera agencję  |  Lidl szuka  |  Komunikacja Adidasa w Europie Wschodniej  |  Senior consultant w Stars  |  Trzy agencje w przetargu  |  ProSiebenSat.1 zwolni 500 osób  |  Rumble zablokowany w Brazylii decyzją Sądu Najwyższego  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 33 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Media nie wzmacniają działów zagranicznych  |  Pożegnanie z Radiem Zet  |  Koszty nabycia przez Orange Polska sześciu lokalnych operatorów kablowych  |  Partner zarządzający w Foap  |  Kanał ViDoc TV po opuszczeniu MUX 8  |  Dyrektor cyberbezpieczeństwa i architektury systemów w RAS Polska  |  Nowy program w ramówce Active Family  |  Przewodniczący rady nadzorczej MOC TV  |  Oglądalność "Mistrzowskich pojedynków. Eternal Glory" w TVN  |  Kanał muzyczny RMF Genzie  |  Kompania Piwowarska wybiera agencję  |  Lidl szuka  |  Komunikacja Adidasa w Europie Wschodniej  |  Senior consultant w Stars  |  Trzy agencje w przetargu  |  ProSiebenSat.1 zwolni 500 osób  |  Rumble zablokowany w Brazylii decyzją Sądu Najwyższego  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 33 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Media nie wzmacniają działów zagranicznych  |  Pożegnanie z Radiem Zet  |  Koszty nabycia przez Orange Polska sześciu lokalnych operatorów kablowych  |  Partner zarządzający w Foap  |  Kanał ViDoc TV po opuszczeniu MUX 8  |  Dyrektor cyberbezpieczeństwa i architektury systemów w RAS Polska  |  Nowy program w ramówce Active Family  |  Przewodniczący rady nadzorczej MOC TV  |  Oglądalność "Mistrzowskich pojedynków. Eternal Glory" w TVN  |  Kanał muzyczny RMF Genzie  |  Kompania Piwowarska wybiera agencję  |  Lidl szuka  |  Komunikacja Adidasa w Europie Wschodniej  |  Senior consultant w Stars  |  Trzy agencje w przetargu  |  ProSiebenSat.1 zwolni 500 osób  |  Rumble zablokowany w Brazylii decyzją Sądu Najwyższego  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 33 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Wrzesień 21, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Molestowanie i przemoc wobec dziennikarek. Instytut Zamenhofa i Kantar badają problem

Instytut Zamenhofa zachęca dziennikarki do opowiedzenia swoich historii (Pixabay.com)

Instytut Zamenhofa we współpracy z Kantar Public przygotował badanie ilościowe dotyczące skali zjawiska molestowania seksualnego i przemocy wobec dziennikarek w Polsce. Udział w ankiecie jest anonimowy.

Instytut Zamenhofa do tej pory przeprowadził 12 pogłębionych wywiadów z dziennikarkami pracującymi w mediach lokalnych i ogólnopolskich.

Mobbing od lewa do prawa

Jak mówi „Presserwisowi” Natalia Żaba z Instytutu Zamenhofa, badanie jest absolutnie bezpieczne i anonimowe. – Ośrodek Kantar tak zaszyfrował ankietę, że ani jego pracownicy, ani Instytut Zamehofa nie są w stanie podejrzeć, kto udzielał odpowiedzi. Dla bezpieczeństwa w internecie stworzyliśmy system, który generuje dla każdej respondentki osobny link do badania, co zmniejsza ryzyko dostania się do niego przez osoby postronne – tłumaczy Żaba.

Czytaj też: Redaktor naczelna "Kuriera Lubelskiego" ostatecznie odchodzi z Polska Press

– Rozmawialiśmy z dziennikarkami, które pracują w telewizjach, mediach kobiecych, dziennikach. Problem mobbingu występuje w redakcjach o różnej linii światopoglądowej, od lewa do prawa. Z opowieści kobiet płyną historie o poniżaniu, deprecjonowaniu, krzyku i zależności finansowej – relacjonuje.

– W jednym z przypadków wypłata dziennikarki zależała od humoru szefa: jeśli nie spodobał mu się zamykany właśnie numer, wówczas kobieta dostawała na konto jedynie podstawę wynagrodzenia, bez dodatkowej „premii” pod stołem. Są też i gorsze historie: jedna z naszych rozmówczyń opowiedziała, że została zgwałcona przez wyżej postawionego kolegę w pracy – mówi Natalia Żaba.

Oddanie głosu kobietom

"W ramach kolejnego projektu realizowanego przez Instytut Zamenhofa chcemy oddać głos kobietom, które w mediach doświadczyły przemocy o charakterze seksualnym, a które do tej pory nie miały odwagi o tym mówić. Mamy nadzieję, że nasza publikacja nagłośni problem, wywoła dyskusję i pomoże w ustaleniu standardów właściwego traktowania pracowników w redakcjach, bez względu na płeć" – komentuje Nikola Bochyńska, członkini zarządu Instytutu Zamenhofa.

Czytaj też: Co myśli Wojciech Pokora, naczelny "Kuriera Lubelskiego" o dziennikarzach, z którymi pracował

Trzon zespołu nadzorującego pracę nad badaniem ilościowym stanowią ekspertki i współpracowniczki Instytutu Zamenhofa: Nikola Bochyńska ([email protected]), Bogna Kietlińska ([email protected]), Natalia Żaba ([email protected]), a także Paweł Prus i Piotr Drabik. Dziennikarki, które chcą wziąć udział w badaniu lub podzielić się swoją historią, proszone są o bezpośredni kontakt z jedną z ekspertek.

Partnerami projektu są Kantar Public, Loewen Legal Hub, Tech to the Rescue i Havenocode.

Czytaj też: Szukają posady dla byłego prezesa TVP. Jacek Kurski ma być ministrem cyfryzacji

(MZD, 21.09.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.