Stanowiska dyrektorskie w Telewizji Polskiej  |  Przejście z Radia Zet do Polskiego Radia  |  Warner Bros. Discovery liderem  |  Browar Fortuna szykuje się do przetargu  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Dyrektorka odeszła z Canal+ Polska do Monolith Films  |  Oglądalność serialu "Komisarz Mama" w Polsacie  |  Eska Rock organizuje konkurs  |  Dyrektorka reklamy Tygodnika Powszechnego  |  INNPoland wprowadza zmiany  |  Nowy program "Forbes Polska" i Business Insider Polska  |  TVP 1 rozpoczyna emisję serialu dokumentalnego  |  Tok FM zaczął przybliżać sylwetki kandydatów na prezydenta  |  Polanex wybiera  |  Termy Maltańskie potrzebują agencji  |  Yieldbird Agory  |  MullenLowe Group  |  PR Wings wybrało komitet organizacyjny  |  Redaktorka naczelna "Vanity Fair" odchodzi  |  Operator Wikipedii przed indyjskim sądem za zniesławienie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Stanowiska dyrektorskie w Telewizji Polskiej  |  Przejście z Radia Zet do Polskiego Radia  |  Warner Bros. Discovery liderem  |  Browar Fortuna szykuje się do przetargu  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Dyrektorka odeszła z Canal+ Polska do Monolith Films  |  Oglądalność serialu "Komisarz Mama" w Polsacie  |  Eska Rock organizuje konkurs  |  Dyrektorka reklamy Tygodnika Powszechnego  |  INNPoland wprowadza zmiany  |  Nowy program "Forbes Polska" i Business Insider Polska  |  TVP 1 rozpoczyna emisję serialu dokumentalnego  |  Tok FM zaczął przybliżać sylwetki kandydatów na prezydenta  |  Polanex wybiera  |  Termy Maltańskie potrzebują agencji  |  Yieldbird Agory  |  MullenLowe Group  |  PR Wings wybrało komitet organizacyjny  |  Redaktorka naczelna "Vanity Fair" odchodzi  |  Operator Wikipedii przed indyjskim sądem za zniesławienie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Stanowiska dyrektorskie w Telewizji Polskiej  |  Przejście z Radia Zet do Polskiego Radia  |  Warner Bros. Discovery liderem  |  Browar Fortuna szykuje się do przetargu  |  Zestawienie kanałów muzycznych  |  Dyrektorka odeszła z Canal+ Polska do Monolith Films  |  Oglądalność serialu "Komisarz Mama" w Polsacie  |  Eska Rock organizuje konkurs  |  Dyrektorka reklamy Tygodnika Powszechnego  |  INNPoland wprowadza zmiany  |  Nowy program "Forbes Polska" i Business Insider Polska  |  TVP 1 rozpoczyna emisję serialu dokumentalnego  |  Tok FM zaczął przybliżać sylwetki kandydatów na prezydenta  |  Polanex wybiera  |  Termy Maltańskie potrzebują agencji  |  Yieldbird Agory  |  MullenLowe Group  |  PR Wings wybrało komitet organizacyjny  |  Redaktorka naczelna "Vanity Fair" odchodzi  |  Operator Wikipedii przed indyjskim sądem za zniesławienie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Wrzesień 21, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Molestowanie i przemoc wobec dziennikarek. Instytut Zamenhofa i Kantar badają problem

Instytut Zamenhofa zachęca dziennikarki do opowiedzenia swoich historii (Pixabay.com)

Instytut Zamenhofa we współpracy z Kantar Public przygotował badanie ilościowe dotyczące skali zjawiska molestowania seksualnego i przemocy wobec dziennikarek w Polsce. Udział w ankiecie jest anonimowy.

Instytut Zamenhofa do tej pory przeprowadził 12 pogłębionych wywiadów z dziennikarkami pracującymi w mediach lokalnych i ogólnopolskich.

Mobbing od lewa do prawa

Jak mówi „Presserwisowi” Natalia Żaba z Instytutu Zamenhofa, badanie jest absolutnie bezpieczne i anonimowe. – Ośrodek Kantar tak zaszyfrował ankietę, że ani jego pracownicy, ani Instytut Zamehofa nie są w stanie podejrzeć, kto udzielał odpowiedzi. Dla bezpieczeństwa w internecie stworzyliśmy system, który generuje dla każdej respondentki osobny link do badania, co zmniejsza ryzyko dostania się do niego przez osoby postronne – tłumaczy Żaba.

Czytaj też: Redaktor naczelna "Kuriera Lubelskiego" ostatecznie odchodzi z Polska Press

– Rozmawialiśmy z dziennikarkami, które pracują w telewizjach, mediach kobiecych, dziennikach. Problem mobbingu występuje w redakcjach o różnej linii światopoglądowej, od lewa do prawa. Z opowieści kobiet płyną historie o poniżaniu, deprecjonowaniu, krzyku i zależności finansowej – relacjonuje.

– W jednym z przypadków wypłata dziennikarki zależała od humoru szefa: jeśli nie spodobał mu się zamykany właśnie numer, wówczas kobieta dostawała na konto jedynie podstawę wynagrodzenia, bez dodatkowej „premii” pod stołem. Są też i gorsze historie: jedna z naszych rozmówczyń opowiedziała, że została zgwałcona przez wyżej postawionego kolegę w pracy – mówi Natalia Żaba.

Oddanie głosu kobietom

"W ramach kolejnego projektu realizowanego przez Instytut Zamenhofa chcemy oddać głos kobietom, które w mediach doświadczyły przemocy o charakterze seksualnym, a które do tej pory nie miały odwagi o tym mówić. Mamy nadzieję, że nasza publikacja nagłośni problem, wywoła dyskusję i pomoże w ustaleniu standardów właściwego traktowania pracowników w redakcjach, bez względu na płeć" – komentuje Nikola Bochyńska, członkini zarządu Instytutu Zamenhofa.

Czytaj też: Co myśli Wojciech Pokora, naczelny "Kuriera Lubelskiego" o dziennikarzach, z którymi pracował

Trzon zespołu nadzorującego pracę nad badaniem ilościowym stanowią ekspertki i współpracowniczki Instytutu Zamenhofa: Nikola Bochyńska (nikola.bochynska@zamenhof.pl), Bogna Kietlińska (bogna.kietlinska@zamenhof.pl), Natalia Żaba (natalia.zaba@zamenhof.pl), a także Paweł Prus i Piotr Drabik. Dziennikarki, które chcą wziąć udział w badaniu lub podzielić się swoją historią, proszone są o bezpośredni kontakt z jedną z ekspertek.

Partnerami projektu są Kantar Public, Loewen Legal Hub, Tech to the Rescue i Havenocode.

Czytaj też: Szukają posady dla byłego prezesa TVP. Jacek Kurski ma być ministrem cyfryzacji

(MZD, 21.09.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.