Pogrzeb Elżbiety II pobije rekordy oglądalności. ITV i Sky z 24-godzinną blokadą reklam
Królewski pogrzeb zbierze największą oglądalność w brytyjskiej historii, oficjalne dane będą znane później (screen: YouTube/BBC)
Relacja z poniedziałkowego pogrzebu królowej Elżbiety II według wstępnych rokowań ma pobić wszelkie rekordy oglądalności w Wielkiej Brytanii. Drugi pod względem zasięgu nadawca ITV po raz pierwszy w historii podczas transmisji z jakiegokolwiek wydarzenia nie nadał ani jednej reklamy. Tak samo jak Sky News.
24-godzinna blokada reklam została wprowadzona po raz pierwszy od 40 lat, czyli od momentu, gdy ITV zaczęło nadawać, a reklamy zawsze stanowiły główne źródło finansowania. BBC, utrzymujące się z abonamentu, z założenia nie emituje reklam.
Czytaj też: Transmisja BBC, ITV i Sky News pogrzebu Elżbiety II. Rekordowy zasięg 4,1 mld widzów
Najwięcej spośród dziesiątek milionów widzów zbierze tradycyjnie BBC. Główny krajowy państwowy nadawca w poniedziałek udostępnił na transmisje kanały BBC One i BBC Two. Znaczne zasoby i czas antenowy przeznaczyły też Sky, Channel 4 i Channel 5.
Całkowity zasięg wydarzenia oraz liczba widzów, którzy obejrzeli przynajmniej część relacji, najprawdopodobniej przewyższy wyniki osiągnięte przez finał piłkarskich mistrzostw świata na Wembley w 1966 roku, gdy Anglicy po dogrywce 4:2 zwyciężyli z RFN (32,3 mln widzów w Wielkiej Brytanii). A także inne wielkiej transmisje – z pogrzebu księżnej Diany w 1997 roku (ok. 32,1 mln) i finałową porażkę angielskich piłkarzy z Włochami na Euro 2020 (z powodu pandemii turniej rozegrano w 2021 roku, także na Wembley – ok. 31 mln).
Na oglądalność wpływ będzie miało również ogłoszenie w poniedziałek 19 września święta narodowego, a co za tym idzie – dla większości firm dnia wolnego od pracy.
Czytaj też: Nieznane dotąd zdjęcie Elżbiety II na jedynkach prawie wszystkich brytyjskich gazet
(MAC, 20.09.2022)