Sztuczna inteligencja pilnuje komentarzy  |  PKO BP wybierze agencje  |  Wieczór wyborczy Interii i Polsat News  |  Zestawienie serwisów sportowych  |  Disney+ i Polsat Box Go ze wspólną akcją  |  Widownia bikini reality w TV 4 rośnie  |  Programy na Wielkanoc w RMF FM  |  Debaty w Radiu Szczecin  |  Dyrektor żegna się z Radiem Gdańsk  |  Premiery programów kabaretowych  |  Google zablokował ponad 5,5 mld reklam  |  O świętach w telewizji i popycie ze strony reklamodawców  |  Streetcom  |  WebTalk  |  Imagine Nation  |  Disney połączył Hulu z Disney+  |  Rosja przedłuża areszt Evana Gershkovicha  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 52 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Sztuczna inteligencja pilnuje komentarzy  |  PKO BP wybierze agencje  |  Wieczór wyborczy Interii i Polsat News  |  Zestawienie serwisów sportowych  |  Disney+ i Polsat Box Go ze wspólną akcją  |  Widownia bikini reality w TV 4 rośnie  |  Programy na Wielkanoc w RMF FM  |  Debaty w Radiu Szczecin  |  Dyrektor żegna się z Radiem Gdańsk  |  Premiery programów kabaretowych  |  Google zablokował ponad 5,5 mld reklam  |  O świętach w telewizji i popycie ze strony reklamodawców  |  Streetcom  |  WebTalk  |  Imagine Nation  |  Disney połączył Hulu z Disney+  |  Rosja przedłuża areszt Evana Gershkovicha  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 52 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Sztuczna inteligencja pilnuje komentarzy  |  PKO BP wybierze agencje  |  Wieczór wyborczy Interii i Polsat News  |  Zestawienie serwisów sportowych  |  Disney+ i Polsat Box Go ze wspólną akcją  |  Widownia bikini reality w TV 4 rośnie  |  Programy na Wielkanoc w RMF FM  |  Debaty w Radiu Szczecin  |  Dyrektor żegna się z Radiem Gdańsk  |  Premiery programów kabaretowych  |  Google zablokował ponad 5,5 mld reklam  |  O świętach w telewizji i popycie ze strony reklamodawców  |  Streetcom  |  WebTalk  |  Imagine Nation  |  Disney połączył Hulu z Disney+  |  Rosja przedłuża areszt Evana Gershkovicha  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 52 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: radio

Dział: RADIO

Dodano: Wrzesień 19, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Związek Cyfrowa Polska za wyłączeniem radia analogowego do 2030 roku

"Z ogromną aprobatą przyjmujemy stanowisko KRRiT" – napisał Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska (Ron Lach/Pexels.com)

Związek Cyfrowa Polska, reprezentujący producentów sprzętu, popiera stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie wyłączenia analogowego sygnału radiowego w Polsce i zastąpienia go cyfrowym. Najwięksi polscy nadawcy komercyjni są nastawieni krytycznie.

"Z ogromną aprobatą przyjmujemy stanowisko KRRiT, że wyłączenie emisji analogowej FM powinno nastąpić nie wcześniej niż 31 grudnia 2026 r. i nie później niż 31 grudnia 2030 r." – napisał w piśmie do przewodniczącego KRRiT Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.

Radia samochodowe problemem

Według Związku wyłączenie sygnału analogowego może nastąpić dopiero w momencie, gdy zasięg cyfrowy osiągnie minimum 90 proc. populacji kraju dla ogólnopolskich programów radia publicznego oraz minimum 80 proc. populacji kraju dla ogólnopolskich programów nadawców niepublicznych, a słuchalność cyfrowa powinna wówczas wynosić co najmniej 50 proc. Takie same kryteria w projekcie swojego stanowiska wskazała Krajowa Rada.

Czytaj też: KRRiT zawiesiła konkursy na nadawanie na ogólnopolskim multipleksie DAB+

Związek Cyfrowa Polska uważa, że przejście na cyfrowe standardy nadawania radia oznacza spory krok naprzód w dziedzinie technologii. Wśród potencjalnych problemów wymienia liczne radia samochodowe. Obecnie w starszych samochodach radia analogowe często są zintegrowane z panelem kokpitu samochodu. W praktyce wymiana samego radia – jak wskazują producenci – jest nieopłacalna i niepraktykowana.

Dlatego tak istotne – zdaniem Związku Cyfrowa Polska – jest ustalenie konkretnego przewidywalnego terminu wyłączenia emisji analogowej. "Taka data pozwoliłaby przygotować się do zmian, wpłynęłaby pozytywnie na producentów, pozwoliłaby obniżyć ceny urządzeń, a na odbiorców zadziałałaby mobilizująco" – skomentował Michał Kanownik.

Technologia DAB+ "przestarzała i niedająca realnych korzyści"

Pomysł KRRiT o wyłączeniu emisji analogowej stanowczo krytykują najwięksi nadawcy komercyjni.

Czytaj też: Łukasz Jankowski z Radia Wnet prowadzącym program "Nowy tydzień" w Polsat News

Nina Graboś, dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej w Agorze, mówiła w "Presserwisie" kilkanaście dni temu: – W opinii Grupy Radiowej Agory wskazana data pełnego przełączenia na nadawanie sygnału radiowego wyłącznie w standardzie cyfrowym jest tak samo realna jak spełnienie jednego z warunków przytaczanych przez KRRiT w projekcie stanowiska z 26 sierpnia, tj. osiągnięcie w podanym terminie przez ogólnopolskie programy komercyjne zasięgu cyfrowego na poziomie minimum 80 procent populacji kraju i słuchalności cyfrowej na poziomie co najmniej 50 procent.

Rzecznik prasowy Grupy RMF Krzysztof Głowiński dodawał, że technologia DAB+ jest przestarzała i nie daje realnych korzyści ani słuchaczom, ani nadawcom. – Nie wydaje się możliwe, by w perspektywie kilku najbliższych lat udało się w Polsce wszystkim słuchaczom, a jest ich codziennie blisko 20 milionów, wymienić wszystkie posiadane przez nich odbiorniki radiowe na takie umożliwiające odbiór sygnału DAB+. W tak krótkim czasie nie uda się też raczej zbudować pełnej sieci multipleksów, które pokrywałyby swoim zasięgiem cały kraj, dzięki czemu sygnał radiowy byłby dostępny dla wszystkich Polaków.

Czytaj też: TVP i Polsat ukarane za promowanie swoich imprez sylwestrowych w newsach

(KOZ, 19.09.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.