Nowe badanie PressInstitute: Redakcje muszą uczyć walki z fake newsami
56 proc. badanych dziennikarzy uważa, że dezinformacja jest trwałym elementem sfery medialnej - to jeden z wyników w badaniach PressInstitute
77 proc. respondentów uważa, że postrzeganie fake newsów jest w środowisku dziennikarskim zróżnicowane, co prowadzi do niemożności sformułowania jednego rzetelnego opisu tego zjawiska - wynika z badania PressInstitute wśród polskich dziennikarzy.
Badanie PressInstitute opublikowane w nowym numerze magazynu "Press" można bezpłatnie pobrać tutaj.
Badanie pod nazwą "Problem dezinformacji w ocenie polskich dziennikarzy" zostało przeprowadzone, by zrozumieć, co należy zrobić, by ograniczyć rozprzestrzenianie się fake newsów. Czasy są niesprzyjające. Od brexitu przez pandemię po wojnę w Ukrainie - wszystkie te wydarzenia pokazały, jak łatwo dezinformacja się tworzy i jak szybko uznawana jest za prawdę. 56 proc. badanych dziennikarzy uważa, że dezinformacja jest trwałym elementem sfery medialnej.
- Dlatego nie trzeba już zastanawiać się, co zrobić, by dziennikarze byli jeszcze bardziej odporni (bo są całkiem nieźle!) na takie treści. Odpowiedź na to pytanie zna 62 proc. respondentów, którzy mówią wprost: każda redakcja powinna mieć swój dział fact-checkingu - komentuje Jakub Wątor, redaktor Spider's Web. I dodaje: - Każdy adept dziennikarstwa będzie się stykał z dezinformacją, więc musi mieć się od kogo uczyć jej wychwytywania i weryfikowania. Jeśli my ich tego nauczymy, w przyszłości dezinformacja nie będzie tak niebezpieczna.
Badanie PressInstitute opublikowane w nowym numerze magazynu "Press" można bezpłatnie pobrać tutaj.
(07.09.2022)