Debata "Press" o ESG: zrównoważony rozwój to coś więcej niż tylko rating
W debacie "Press" wzięli udział (od lewej): prowadząca Barbara Erling, Andrzej Budasz - kierownik zespołu ds. inicjatyw zrównoważonego rozwoju i raportowania w Bank BNP Paribas, Rafał Madajczak - redaktor naczelny Gazeta.pl, Oliwia Tran - sustainability manager z Grupie Żywiec oraz Łukasz Niewola - dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej i zrównoważonego rozwoju, Grupa Lux Med (fot. "Press")
"Do zmiany trzeba ludzi zdobyć, przekonać ich do idei” - mówili uczestnicy debaty o ESG organizowanej przez „Press”. Paneliści zgodzili się, że biznes wciąż uczy się odpowiedzialności społecznej, ale jednocześnie zauważyli, jak wielką rewolucję w tym obszarze przechodzą przedsiębiorstwa. Refleksjami dzielili się przedstawiciele BNP Paribas, Grupy Żywiec, Gazeta.pl i Grupy Lux Med.
W debacie prowadzonej przez Barbarę Erling ("Press") wzięli udział: Oliwia Tran - sustainability manager, Grupa Żywiec, Łukasz Niewola - dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej i zrównoważonego rozwoju, Grupa Lux Med, Andrzej Budasz - kierownik zespołu ds. inicjatyw zrównoważonego rozwoju i raportowania, Bank BNP Paribas, oraz Rafał Madajczak - redaktor naczelny Gazeta.pl.
Rozmówcy wskazywali, że oczekiwania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu w obliczu wojny, kryzysu migracyjnego, rosnących nierówności społecznych i postępującej degradacji środowiska spełniły się tylko częściowo.
- Ostatni raport PwC pokazuje, że jedynie około 28 procent przedsiębiorstw w Polsce uwzględnia wszystkie elementy ESG w swoich strategiach biznesowych. Liderem są tu duże korporacje. Ale przed nami długa droga - mówiła Oliwia Tran z Grupy Żywiec.
Na rynku są już podmioty, które poddają się ratingowi ESG, co jest formą uwiarygodnienia starań na rzecz zrównoważonego rozwoju, jednak - zdaniem debatujących - prawdziwa zmiana zajdzie wtedy, kiedy raportować będą firmy, które robić tego nie muszą.
- Wspólne raportowanie oparte na tych samych kryteriach pozwoli się łatwo porównać, co trochę przefiltruje PR konkretnych organizacji. Na twardych liczbach zostanie pokazane, jak jest naprawdę - zaznaczał Rafał Madajczak z Gazeta.pl.
- Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, po co te wszystkie działania podejmujemy - mówił Andrzej Budasz z BNP Paribas. - Niezależnie od tego, czy to był CSR, czy jest ESG, tak naprawdę na końcu chcemy odpowiednio gospodarować zasobami, żebyśmy nie wykorzystali ich wszystkich tu i teraz.
Jednak, aby transformacja w firmach następowała, należy szukać sposobu na odpowiednią komunikację z pracownikami. - Musimy pokazywać zrównoważony rozwój szerzej, nie tylko poprzez rating - tłumaczył Łukasz Niewola z Lux Medu. - Potrzebny jest proces, w którym będzie się komunikować pracownikom, co bezpośrednio dla nich oznacza zrównoważony rozwój. Proces zdobywania ludzkich serc jest wciąż przed nami.
Całą debatę można obejrzeć na YouTube.
(02.09.2022)