Dział: RADIO

Dodano: Lipiec 28, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

W pierwszym półroczu spadł zasięg dzienny radia

Zasięg dzienny radia zmniejszył się z 67,5 proc. w pierwszym półroczu 2021 roku do 65,9 proc. w pierwszym półroczu 2022 (fot. Pixels.com)

W pierwszym półroczu 2022 roku słuchalność zwiększyły wszystkie największe grupy radiowe poza rozgłośniami Grupy ZPR Media. Każdego dnia radia słuchało 19,7 mln osób w wieku 15-75 lat - o 480 tys. mniej niż w pierwszym półroczu 2021 roku. Średni czas słuchania skrócił się jednak minimalnie.

Jak wynika z badania Radio Track, realizowanego przez Kantar, łączny udział Grupy RMF w czasie słuchania wyniósł 37,2 proc. wobec 36,1 proc. w pierwszym półroczu 2021 roku. Słuchalność RMF FM wzrosła z 29,7 proc. do 31,2 proc., sieci RMF Maxxx spadła z 4 proc. do 3,7 proc., a ponadregionalnego RMF Classic - z 1,7 proc. do 1,4 proc.

Udział rozgłośni Eurozetu wzrósł z 17,3 proc. do 18,2 proc. Wyniki poprawiły Radio Zet (z 12,3 proc. do 13,5 proc.) i ponadregionalne Antyradio (z 2,6 proc. do 2,7 proc.), sieć Chillizet utrzymała 0,2 proc., a sieć Meloradio zanotowała spadek z 1,1 proc. do 0,9 proc.

Udział stacji Grupy ZPR Media zmniejszył się z 13,9 proc. do 12,5 proc. Sieć Eska uzyskała 7,5 proc. (spadek z 7,7 proc.), ponadregionalne Vox FM - 3,2 proc. (spadek z 3,4 proc.), a sieć SuperNova (do początku maja 2021 roku Radio Wawa) - 0,6 proc. (spadek z 1,4 proc.).

Z kolei sieć Radio Plus - której jedna część stacji należy do Eurozetu, a druga do Grupy ZPR Media - zanotowała spadek z 2 proc. do 1,7 proc.

Anteny Polskiego Radia zwiększyły słuchalność z 8,4 proc. do 8,7 proc. (dane uwzględniają kanały cyfrowe nadawcy). Radiowa Jedynka uzyskała 4,8 proc. udziału, czyli podobnie jak rok wcześniej. Radiowa Trójka zanotowała spadek z 2,2 proc. do 1,8 proc. Lepiej niż przed rokiem radziły sobie Polskie Radio 24 (wzrost z 0,7 proc. do 1,2 proc.) i radiowa Dwójka (z 0,4 proc. do 0,5 proc.).

Z kolei łączny udział stacji Grupy Radiowej Agory wzrósł z 6,9 proc. do 7,1 proc. Ponadregionalne Tok FM zwiększyło słuchalność z 2,7 proc. do 3 proc. Sieć Radio Złote Przeboje miało 2,7 proc. udziału (spadek 2,8 proc.), Radio Pogoda - 1 proc. (tak jak rok wcześniej), a Rock Radio - 0,5 proc. (wzrost z 0,4 proc.).

Udział regionalnych rozgłośni publicznych wraz z antenami miejskimi zrzeszonymi w Audytorium 17 wynosił 4,3 proc. (spadek z 4,8 proc.), Radia Maryja - 1,4 proc. (spadek z 1,6 proc.), Muzo.fm Polsatu - 0,5 proc. (0,5 proc. rok wcześniej), a Radia Wnet - 0,3 proc. (wzrost z 0,1 proc.).

Zasięg radia zmniejszył się z 67,5 proc. w pierwszym półroczu 2021 roku do 65,9 proc. w pierwszym półroczu 2022 roku. Radia słuchano średnio przez 4 godziny i 16 minut - o minutę krócej niż przed rokiem.

- Radio niezmiennie znajduje się w ścisłej czołówce mediów, z których na co dzień najchętniej korzystają Polacy - podkreśla Monika Polewska, rzeczniczka Komitetu Badań Radiowych, który tworzą Grupa RMF, Eurozet, Grupa Radiowa Agory i Grupa ZPR Media. - Ponad 30 proc. Polaków słucha radia w paśmie porannym i ten wynik pozostaje stabilny w czasie - zauważa Polewska. W paśmie 6-9 zasięg radia wynosił 35,9 proc. wobec 35,8 proc. w pierwszym półroczu 2021 roku. Radia o poranku słuchało 10,7 mln osób.

- Przywiązanie do radia rośnie wraz ze wzrostem wykształcenia, a wśród kategorii zawodowych, które słuchają radia najczęściej są: dyrektorzy, wolne zawody, właściciele firm, robotnicy, rolnicy. Ponad 1/4 czasu słuchania radia przypada na słuchanie w samochodzie i jest to tendencja rosnąca - opowiada Monika Polewska.

W samochodzie odbiornik włączało codziennie 39,2 proc. słuchaczy (wzrost z 39 proc.). Czas słuchania radia w samochodzie wzrósł o 3 minuty, do 1 godziny i 5 minut.

Zasięg dzienny radia w domu spadł z 34,3 proc. do 32,5 proc., a w pracy - z 13,5 proc. do 12,7 proc.

Więcej osób niż przed rokiem deklarowało słuchanie radia przez internet - 2 mln słuchaczy (wzrost o 50 tys.). - Tendencja ta może tłumaczyć niewielki spadek liczby osób słuchających radia za pośrednictwem anteny FM - wskazuje Monika Polewska. W ten sposób radio odbierało 18,6 mln osób, tj. o 449 tys. mniej, niż przed rokiem. - Zmiana ta może być związana z pojawieniem się stacji radiowych nadających wyłącznie w internecie. Obserwujemy zjawisko przenoszenia się słuchaczy stacji radia publicznego do rozgłośni internetowych utworzonych przez byłych dziennikarzy Trójki - wyjaśnia.

Rzeczniczka KBR dodaje, że ciągle minimalna jest liczba osób słuchających radia w formacie cyfrowym DAB+. Cyfrowe radio wybiera każdego dnia 43 tys. osób, o 11 tys. więcej, niż rok wcześniej. (KOZ) 

 

(KOZ, 28.07.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.