IAB Polska z publikacją na temat prywatności i bezpieczeństwa w social mediach
Celem publikacji jest wsparcie marek w sytuacjach kryzysowych (fot. materiały prasowe)
Grupa Robocza Social Media przy IAB Polska przygotowała publikację, która porusza tematy prywatności i bezpieczeństwa w social mediach.
Adam Kaliszewski, członek Grupy Roboczej Social Media, head of digital practice w Solski Communication, podkreśla, że media społecznościowe często są areną kryzysów komunikacyjnych i wizerunkowych, a aspekt bezpieczeństwa organizacji i marki jest obszarem istotnym dla marketera.
W publikacji specjaliści skupiają się na ekosystemie Meta (Facebook, Instagram, Messenger i Whatsapp) i na TikToku. Tam właśnie są najbardziej rozbudowane mechanizmy reklamowe oraz panele do ustawiania reklam i ich optymalizacji.
Rafał Sobierajski z Business Factory wyjaśnia w publikacji, w jaki sposób Meta gromadzi dane (m.in. informacje i treści, które wpisujemy w profilach, postach, wiadomościach, ale też metadane, czyli na przykład lokalizacja wykonania publikowanego bądź wysyłanego zdjęcia, czy to, co rejestrujemy za pomocą aparatu używanego w ramach aplikacji) i jak je wykorzystuje - m.in. opracowując w oparciu o nie nowe produkty i funkcjonalności.
Publikacja wyjaśnia zarazem, że dane udostępniane reklamodawcom są w pełni zanonimizowane i dotyczą umieszczenia użytkownika w grupie odbiorców, na przykład w zakresie płci, wieku czy zainteresowań, czyli tych zmiennych, których używa się do targetowania reklam.
Olba Szycht z Httpool Polska opisuje z kolei bezpieczeństwo danych użytkowników TikToka. TikTok deklaruje, że "dane użytkowników są przechowywane w chronionych centrach danych w USA i Singapurze i są szyfrowane", a także, że "nakładane są rygorystyczne ograniczenia dotyczące dostępu pracowników do tych danych". Platforma może wykorzystywać dane użytkownika tylko wtedy, gdy ma "podstawę prawną" w oparciu o ustawienia prywatności.
Publikacji przynosi podział na rodzaje kryzysów wizerunkowych w social mediach i opisuje sposoby, dzięki którym marketerzy mogą sobie z nimi radzić. Wśród kryzysów wymieniono pięć: zewnętrzy kryzys przeniesiony na grunt mediów społecznościowych, pochodzący z social mediów, sytuacje wynikająca z błędu administratora profilu, działania "grassrootowe" w oparciu o działania organizacji zewnętrznych i utrata kontroli nad treścią. Cała publikacja znajduje się na stronie Iab.org.pl.
(KAP, 13.07.2022)