Aż 56 proc. Polaków nie przeczytało ani jednej książki w ciągu ostatniego roku
Zainteresowanie książką spada wraz z wiekiem. Najczęściej czytają osoby w wieku 16-24 lat. (fot. Pixabay/Atayurt)
W ciągu ostatniego roku 56 proc. Polaków nie przeczytało ani jednej książki – wynika z badania Krajowego Instytutu Mediów.
Według badania, po co najmniej jedną książkę sięgnęło 44 proc. respondentów, po 1-2 – 16,4 proc., od 3 do 4 książek – 10 proc., a pięć i więcej książek przeczytało 17,5 proc. badanych.
Według ustaleń KIM, zainteresowanie książką spada wraz z wiekiem. Najczęściej czytają osoby w wieku 16-24 lat – wskaźnik czytelnictwa wśród tej grupy wynosi 63,9 proc. Najmniej czytają Polacy w wieku co najmniej 65 lat: książki w ręku w ostatnim roku nie miało aż 64,3 proc. W przedziałach wiekowych 45-64 lata i 55-64 lata odsetek ten jest również wysoki i wynosi odpowiednio 61,7 proc. i 60,5 proc.
Mężczyźni czytają mniej chętnie: książki w ręku nie miało aż 64 proc. z nich, podczas gdy wśród kobiet wskaźnik ten wynosi 48,8 proc. W rankingu czytelnictwa odstają również mieszkańcy wsi (żadnej książki nie czytało 65,3 proc.), osoby z wykształceniem zawodowym (72,3 proc.) i podstawowym (67 proc.).
Badanie Krajowego Instytutu Mediów, powołanego półtora roku temu przez KRRiT, zostało przeprowadzone w okresie od lipca 2021 do marca 2022 roku. Objęło reprezentatywną próbę 31.931 osób.
Przypomnijmy, że w celu promowania czytelnictwa w Polsce, w czerwcu ruszyła ogólnopolska akcja #Czytanie rządzi. W inicjatywę zaangażowana jest Unia Metropolii Polskich, czyli 12 największych polskich miast oraz Fundacja Powszechnego Czytania. Na czas trwania projektu prezydenci miast występują w roli ambasadorów czytania – zapraszają do półprywatnej rozmowy i opowiadają w sieci o swoich upodobaniach literackich.
Za stworzenie filmików z ich udziałem odpowiada LoveBrands Group. Partnerem kampanii są wszystkie marki Ringier Axel Springer Polska.
(MZD, 30.06.2022)