O nowym badaniu słuchalności informuje przede wszystkim Polskie Radio
Spośród serwisów informacyjnych Polskiego Radia najwięcej wzmianek o nowym badaniu było w radiowej Trójce (fot. Pixabay.com)
Od 4 do 26 kwietnia w mediach ukazało się 210 wzmianek o Krajowym Instytucie Mediów, zlecającym nowe badanie słuchalności. Ponad połowa z nich - 55 proc., tj. 116 - pochodziła z Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych - wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów, do którego dotarł "Presserwis".
IMM przygotował raport na zlecenie jednego z klientów. Wśród wzmianek o Krajowym Instytucie Mediów nie uwzględniono tych dotyczących nowego standardu naziemnej telewizji cyfrowej. Obejmują one zarówno radio, telewizję i internet. Spośród stacji telewizyjnych o KIM informowały TVP 1, TVP Info, TVP Polonia i TV Trwam.
Polskie Radio się chwali
Wyniki nowego badania słuchalności Krajowy Instytut Mediów przedstawił w poniedziałek 4 kwietnia. Do 7 kwietnia o nowym pomiarze było 27 wzmianek w "Serwisie Trójki" w Programie III. W tym czasie w "Informacjach dnia" Polskiego Radia 24 powiedziano na ten temat 21 razy, a w "Aktualnościach Jedynki" w Programie I (uwzględniając skróty wiadomości w połowie godziny) - 20 razy.
Czytaj też: Polskie Radio zakończyło 2021 rok na minusie
W serwisach informowano m.in., że "wzrasta udział programów Polskiego Radia w rynku treści audio" i że "w porównaniu do badania Radio Track większy udział w rynku mają programy Polskiego Radia". Tylko że badanie KIM uwzględnia wszystkie osoby powyżej 15. roku życia, a Radio Track w wieku 15-75 lat.
Publiczny nadawca porównywał wyniki badania obejmującego dwa miesiące (KIM) z trzymiesięczną falą Radio Track. W KIM słuchalność obliczana jest względem słuchaczy radia, a nie względem całej populacji jak w Radio Tracku, czyli zarówno tych osób, które słuchają radia, jak i nie słuchają (według badania Radio Track w 2021 roku radia słuchało 67,2 proc. Polaków dziennie).
O badaniu z posłanką PiS
Ponadto w "Sygnałach dnia" gościem był szef KIM Mirosław Kalinowski, a w "Ekspresie Jedynki" - Artur Kubaj (członek zarządu Związku Pracodawców Mediów Radiowych MOC Radio, utworzonego przez Polskie Radio i regionalne rozgłośnie publiczne). Natomiast w Polskim Radiu 24 o badaniach słuchalności rozmawiano z posłanką PiS Joanną Lichocką.
Czytaj też: Polskie Radio nadal bez Złotych Mikrofonów. "Trwają prace nad formułą"
Nowe badanie słuchalności realizuje dla Krajowego Instytutu Mediów szerzej nieznana firma Alternatywa Polska. Umowa z nią opiewa na 23 mln zł. Jak najszybszego zaprezentowania wyników chciały Polskie Radio i regionalne rozgłośnie publiczne, które jako MOC Radio zwróciły się w tej sprawie do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Według badania KIM w okresie 29 stycznia - 28 marca Jedynka miała 8,9 proc. zasięgu dziennego, Trójka - 3,2 proc., a Polskie Radio 24 - 2,1 proc.
Czytaj też: Wulgaryzmy na antenie Trójki. KRRiT nie zareaguje, bo padły po 23
(KOZ, 05.05.2022)