Agora chce pozyskać finansowanie  |  Hochland wybiera nową agencję  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Agora chce pozyskać finansowanie  |  Hochland wybiera nową agencję  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Agora chce pozyskać finansowanie  |  Hochland wybiera nową agencję  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Marzec 20, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Z powodu wojny producenci papieru gazetowego podnoszą ceny o dodatek energetyczny

Liderem w produkcji papieru w Europie są Niemcy, ale największym producentem ne świecie są Chiny (fot. Pixabay)

Europejscy producenci papieru wprowadzają dodatek energetyczny, który znacznie zwiększy koszty produkcji prasy. Ma on obowiązywać czasowo.

W Polsce nie ma już zakładów wytwarzających papier gazetowy. Wydawcy prasy i drukarnie importują go głównie z Europy Zachodniej.

Drogi papier jeszcze droższy

Choć w ostatnim półroczu ceny papieru gazetowego wzrosły już o ok. 100 proc., to wciąż go brakuje, a jego europejscy producenci od połowy marca wprowadzają dodatkową opłatę, którą nazwali energetyczną.

Czytaj też: Kryzys z papierem: braki i 100 procentowe podwyżki. Co z gazetami?

Według ustaleń "Presserwisu" dodatek energetyczny będzie doliczany do każdej tony papieru zakupionej przez wydawcę lub drukarnię. W zależności od rodzaju papieru waha się od 175 do 300 euro. To dużo w porównaniu z cenami, które w ostatnim czasie i tak były już bardzo wysokie. Według informacji podanej przez magazyn "Press" jedna z dużych polskich drukarni w lutym za tonę papieru gazetowego płaciła 700 euro (latem ub.r. kosztowała ona 360 euro).

Ograniczanie strat

Przedstawiciele niemieckiej Papierfabrik Palm tłumaczą kontrahentom, że nałożenie opłaty energetycznej jest związane ze wzrostem kosztów wynikających z "kryzysu w Ukrainie", przede wszystkim gwałtownej zwyżki cen energii elektrycznej i gazu, a także cen chemikaliów używanych do produkcji papieru i rosnących kosztów transportu. Fabryka dolicza klientom 200 euro ekstra do każdej tony papieru fakturowanej po 14 marca. Opłata ma obowiązywać co najmniej do końca marca.

Z kolei kompania papiernicza UPM informuje partnerów handlowych, że sankcje wprowadzone wobec Rosji i ryzyko związane z dostawami gazu doprowadziły do wzrostu cen energii zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej i Zachodniej. Aby ograniczyć ryzyko strat i utrzymać produkcję papieru, koncern wprowadził dopłatę energetyczną obowiązującą od środy 16 marca do odwołania. Dopłata obejmuje każdy rodzaj papieru poligraficznego i wynosi 175 euro za tonę kupioną z papierni w Europie Środkowo-Wschodniej i 75 euro w przypadku fabryki zlokalizowanej w Wielkiej Brytanii.

Czytaj też: Powrót do pracy biurowej? Część redakcji już o tym postanowiła

(GK, 20.03.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.